ZÁJEM O ELETROAUTA

Firmy si rozebraly dvě miliardy korun dotací na elektromobily. Stát čekal menší zájem

ZÁJEM O ELETROAUTA
Firmy si rozebraly dvě miliardy korun dotací na elektromobily. Stát čekal menší zájem

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Národní rozvojová banka (NRB) oznámila, že po necelých sedmi měsících vyčerpala alokovaných 1,95 miliardy korun určených na podporu nákupu elektromobilů pro podniky a na budování dobíjecí infrastruktury. Zájem o program Záruka Elektromobilita, který byl spuštěn v polovině března, podle výrazně překonal očekávání. Panovala totiž obava, že se výzva nedokáže vyčerpat a peníze by se musely zaplatit „z kapes Čechů“. Podnikatelé ale v rámci výzvy pořídili zhruba 5000 vozů, což je o tisíc více, než se původně plánovalo.

„V rámci výzvy z Národního plánu obnovy si podnikatelé pořídili zhruba 5000 vozidel, což je téměř o 1000 více, než se původně počítalo. V tuto chvíli MPO neplánuje další podporu na nákup elektromobilů,“ uvedl David Hluštík z tiskového oddělení ministerstva průmyslu a obchodu (MPO).

Od ukončení příjmu žádostí, které skončilo v pondělí, NRB také upozorňuje na to, že vzhledem k vysokému zájmu a rezervaci zdrojů není možné garantovat schválení žádostí podaných v posledních týdnech. „V současné době přijaté žádosti zpracováváme a klienty budeme ohledně poskytnutí záruky kontaktovat individuálně,“ uvedla banka na svých stránkách.

Rychlejší než očekávaný zájem

Program Záruka Elektromobilita byl především zaměřen na poskytnutí bezplatné záruky na nákup firemních elektromobilů a dobíjecí infrastruktury. Společnosti mohly získat příspěvek až 200 tisíc korun na osobní vůz, 300 tisíc na užitkový elektromobil a 150 tisíc korun na dobíjecí stanici. Díky těmto podmínkám se zájem o program stal rychlejším a intenzivnějším, než se původně očekávalo.

Podle dat Svazu dovozců automobilů se prodej nových elektromobilů v České republice po spuštění výzvy zvýšil. „Od března do konce září se meziročně zvýšil prodej elektrických aut o 56 procent, což představuje 7231 prodaných vozidel. Jen v září dosáhl podíl prodejů rekordních osmi procent,“ uvádí Svaz dovozců automobilů. Nejprodávanějšími značkami jsou Tesla, Škoda, Volvo, Hyundai a Volkswagen. Po ukončení dotací se však očekává výrazný propad prodejů, protože i ze zahraničí vyplývá, že zájem bez pobídek značně ochabuje. Stále jde rovněž o marginální podíl na trhu.

Firmy žádaly hlavně o vozy Tesla

Raiffeisen – Leasing, jeden z hlavních poskytovatelů financování v rámci programu, zaznamenal od počátku velký zájem o dotace na firemní elektromobily, zejména na vozy značky Tesla. „Nárůst zájmu firem a podnikatelů o úvěr s dotací na firemní elektromobily jsme zaznamenali už v prosinci loňského roku, kdy byla zveřejněna výzva. Od březnového spuštění výzvy jsme přijali více než 1300 žádostí o zaručený úvěr, přičemž více než 90 procent žádostí se týkalo vozů značky Tesla pro firemní flotily menších až středních firem,“ uvedl Jaroslav Kumbera, ředitel oddělení Autofinancování Raiffeisen – Leasing.

Průměrná výše úvěru na jeden vůz činila podle Kumbery 600 tisíc korun a většina žádostí byla úspěšně schválena. „Valná většina úvěrů je úspěšně profinancovaná a počítáme také s projednáním žádostí, které byly podány do 14. října,“ dodal.

Dopad na trh elektromobilů a očekávání

Podle odborníků program výrazně přispěl k nárůstu prodeje elektromobilů v České republice, ačkoliv země stále zaostává za evropským průměrem. V letošním roce se podíl nových registrací elektromobilů vyšplhal na 4,2 procenta, což je však stále výrazně pod evropským průměrem, kde se tento podíl blíží 15 procentům.

„Dotační výzva na podporu elektromobility výrazně zvýšila prodej elektrických aut v posledních měsících. Zájem předčil naše očekávání,“ uvedl Marian Piecha, vrchní ředitel sekce fondů Evropské unie na MPO.

Experti však varují, že po vyčerpání programu může zájem o elektromobily opět výrazně poklesnout, podobně jako se stalo v jiných evropských zemích po ukončení dotací. To potvrzuje i Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu: „Bez státních pobídek by trh s elektromobily neprosperoval tolik jako dnes.“

Program Záruka Elektromobilita byl financován z Národního plánu obnovy a jeho cílem bylo podpořit nejen rozvoj elektromobility, ale také splnění podmínek Evropské unie, které vyžadují snížení emisí a podporu udržitelného rozvoje v oblasti dopravy.

jhr

18. října 2024