PODEZŘELÉ INCIDENTY

Záhadné výbuchy lodí, které kotvily v ruských přístavech. Jde o cílené útoky, tvrdí Britové

PODEZŘELÉ INCIDENTY
Záhadné výbuchy lodí, které kotvily v ruských přístavech. Jde o cílené útoky, tvrdí Britové

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Britská agentura pro námořní bezpečnost Ambrey varuje před rostoucím nebezpečím pro obchodní lodě, které kotví v ruských exportních ropných terminálech. Podle dostupných informací je vysoce pravděpodobné, že se v několika posledních incidentech jednalo o cílené útoky státního aktéra, při nichž byly poškozeny nejméně čtyři tankery a jedna nákladní loď. Poškození lodí odpovídá podle Ambrey výbuchům podmořských min a je velmi pravděpodobné, že za nimi stojí některý ze zahraničních států.

Ambrey ve své analýze uvádí, že od prosince 2024 došlo k opakovaným útokům na obchodní lodě připlouvající do ruských ropných přístavů, zejména do Novorossijska a Usť-Lugy. Některé incidenty dříve potvrdily a začaly vyšetřovat například i italské či řecké úřady. Jedna loď se potopila ve Středozemním moři, další byla poškozena u tureckého Mersinu a jiná utrpěla škody u libyjského pobřeží. K jednomu z výbuchů došlo přímo v přístavu Usť-Luga, kde loď částečně klesla ke dnu.

Janovská prokuratura zkoumá okolnosti dvou výbuchů, které poškodily u přístavu Savona v únoru tanker Seajewel. V lednu exploze poškodila také tanker Seacharm. Obě zmíněné lodě provozuje řecká společnost Thenamaris. Obě lodě přitom nedávno kotvily v ruském přístavu Novorossijsk v Černém moři a pak s nákladem přistály v tureckých přístavech. Podle celních záznamů, které cituje agentura Bloomberg, v ruském přístavu naložily ropu z Kazachstánu, čímž by neporušily unijní sankce. Další podezřelé výbuchy zasáhly nákladní loď Grace-Ferrum, když se nacházela u libyjského pobřeží. Loď dříve kotvila v ruském přístavu Usť-Luga v Baltském přístavu. Lodní asociace BIMCO v únoru uvedla, že ví o několika případech, kdy výbuchy poškodily nákladní lodě, které dříve kotvily v ruských přístavech.

Vyšetřování podle Ambrey naznačuje, že lokace výbuchů není klíčovým faktorem – útočníci pravděpodobně cílí na plavidla na základě jejich předchozího zakotvení v ruských přístavech. Poškození lodí odpovídá explozi podmořských min s opožděnými rozbuškami, přestože žádná mina dosud nebyla nalezena. Série výbuchů, jejich počet a podvodní charakter poškození však naznačují použití těchto zbraní.

Experti se domnívají, že miny byly umístěny pod hladinu v době, kdy lodě kotvily nebo se pohybovaly pomalu. Podle analýzy Ambrey je nepravděpodobné, že by miny byly umístěny v přístavech kvůli vysokému riziku odhalení. Spíše byly připevněny během plavby v místech, kde se lodě pohybovaly nízkou rychlostí. K tomu mohli útočníci využít potápěče nebo speciální podvodní dopravní prostředky. Použití mechanických či jiných typů rozbušek umožňuje explozi i s několikadenním či několikatýdenním zpožděním, což komplikuje vyšetřování incidentů.

 

zdb

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.