KOMENTÁŘ DANIELA KAISERA

Blokáda Prahy

KOMENTÁŘ DANIELA KAISERA
Blokáda Prahy

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Zemědělské skupiny u nás se toho času dělí na mírnější a radikálnější. Ta radikálnější je slabší, ale chce být vidět a od pondělka začíná v hlavním městě, s těžištěm u sídla ministerstva zemědělství, blokovat magistrálu. Prahu tedy v nějaké míře čekají kolony traktorů a těžké techniky, podobně jako v posledních týdnech zastavily dopravu i v jiných metropolích Evropy.

Zaběhnuté stavovské organizace –⁠⁠⁠⁠⁠ Agrární komora a Zemědělský svaz –⁠⁠⁠⁠⁠ se k tomuto drastickému protestu zatím nepřidaly, ale vyhrazují si možnost silničních protestů někdy v březnu. Zítra ti umírnění budou jednat s předsedou vlády a ministrem zemědělství, kteří k nim dopředu přistupují s chápavým výrazem ve tváři. Čeští sedláci jsou sice v některých případech znevýhodněni dotačně vůči svým evropským konkurentům, na druhou stranu se jim zase pětikoalice nechystá rušit zelenou naftu, což v Německu sedláckou protestní vlnu nastartovalo.

Zajímavé je, že i tato umírněnější, více funkcionářská složka českého zemědělství plánuje zapojit se v nějaké míře do celoevropských protestů. Tradiční média tyto protesty podávají jako souběžný výskyt jakýchsi národně specifických žádostí, nicméně sedláky po Evropě taky něco spojuje –⁠⁠⁠⁠⁠ explicitní a prudký nesouhlas s klimatickou politikou EU, tedy Zeleným údělem a představou uhlíkové neutrality. Ti radikálnější mezi českými sedláky, kteří přijedou s těžkou technikou do Prahy, Fialovu vládu suverénně žádají, aby od Green Dealu odstoupila.

Zelený úděl je svou podstatou útok na naše svobody, takže zastánce svobody může být na rozpacích. Blokády silnic jsou útokem na jeho svobodu pohybu tady a teď. Ovšem Evropská komise svým fanatickým tažením proti automobilismu směřuje ve stejném Green Dealu, proti němuž se shromáždí ty traktory, k tomu, aby osobní mobilita, hlavně na venkově, byla za deset a více let omezena napořád. Sedláci se tak stávají spojenci liberálů (v původním významu slova). Žádná jiná socioprofesní skupina, žádný jiný proud ve společnosti se zatím proti Green Dealu neorganizují.

Vzhledem k tomu, jak byly vládnoucí vrstvy v Evropě v té věci dosud nesmlouvavé –⁠⁠⁠⁠⁠ předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová je jednotkou klimatické nesmlouvavosti –⁠⁠⁠⁠⁠, může překvapit, jak rychle se evropským zemědělcům podařilo udělat první průniky ve frontě. Komise tou dobou právě finalizovala jakousi cestovní mapu, jak který sektor ekonomiky přispěje k tomu, že k roku 2040 bude Evropa emitovat o 90 procent méně skleníkových plynů než v roce1990. Agrosektor měl oproti současnému stavu do roku 2040 své emise snížit o 30 procent. Tento jeden sektorový cíl z návrhu zmizel a zmizely z něj i gubernantské instrukce občanům, jako že mají jíst méně masa. Zemědělci ale od jara plně pracují a v dosaženém stupni změn by bylo logické, aby se jich ujal někdo, kdo tomu může věnovat celou svou pracovní dobu. To mohou samozřejmě být jen profesionální politici. Nic nebrání české vládě, aby v Bruselu provedla obrat. A nic nebrání občanům volit do Evropského parlamentu adekvátně tomu, co si oni sami o Green Dealu myslí.