České banky spouští nový způsob placení. Kde neberou karty, postačí telefonní číslo
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Debata o mizejících terminálech a platbách v hotovosti byla jedním z hlavních témat letošního léta. Do situace se tehdy vložily české banky, které se rozhodly přijít s vlastním alternativním způsobem placení, který by odboural jeden z nejčastějších argumentů obchodníků – relativně vysoké poplatky karetním společnostem a provozovatelům terminálů. Konkrétní podobu nové metody představily banky v úterý. K provedení platby bude stačit znát telefonní číslo příjemce.
Funkce se jmenuje Platba na kontakt a umožní zasílat částky do 5 tisíc korun po zadání telefonního čísla příjemce. Zapojilo se do ní celkem šest bank – Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Komerční banka a Raiffeisenbank. Moneta a UniCredit Bank spustí metodu na kontakt příští rok.
Jak nové platby fungují, ukazuje například Air Bank:
Uživatel, který by chtěl novinku začít využívat, musí v mobilní aplikaci internetového bankovnictví propojit své číslo účtu s telefonním. Odesílatel pak při platbě zadá jen telefonní číslo příjemce. Ten, pokud si mobil spároval s číslem účtu, naopak už nic dělat nemusí.
ČSOB umožňuje tyto platby přes aplikaci ČSOB Smart. V ní je možné jednoduše vyhledávat příjemce v adresáři mobilních kontaktů. Aplikace ČSOB Smart uživatele vždy nejprve upozorní, zda je příjemce registrován a je tedy možné Platbu na kontakt provést,“ vysvětluje Vladimír Vojtíšek, výkonný ředitel za oblast Daily Banking v ČSOB.
V 80 procentech případů platíme do 5 tisíc
„V platbách na kontakt dlouhodobě vidíme smysl, podíl plateb do 5 000 korun, což je horní limit této služby, činí u našich klientů za první polovinu letošního roku přes 82 %. Asi jen málokdo si z hlavy pamatuje číslo svého bankovního účtu, ale vlastní číslo na mobil si pamatuje téměř každý, i proto věříme v její rozšíření,“ říká Jiří Suchý, ředitel divize Produkty a inovace Air Bank.
„V moderním bankovním světě je důležité jít s dobou, proto je Raiffeisenbank mezi prvními bankami, které Platbu na kontakt zpřístupňují. Klientům nová služba ohromně ušetří čas, ne každý zná z hlavy číslo bankovního účtu. Představte si, že potřebujete poslat platbu, ale neznáte číslo účtu příjemce. Nově bude stačit vybrat jméno ze seznamu telefonních kontaktů a platbu okamžitě zrealizovat,“ komentuje Michal Plzák, ředitel online bankovnictví Raiffeisenbank.
Platby na kontakt fungují v režimu okamžitých plateb, pokud druhá banka službu podporuje. Registrované telefonní číslo musí mít předvolbu +420 nebo +421 a v registru může být jen jednou.
„Služba je pro všechny fyzické osoby nebo osoby samostatně výdělečně činné, které se do nové služby aktivně přihlásí. Přinášíme tak další zjednodušení při posílání peněz mezi lidmi,“ říká Monika Zahálková, výkonná ředitelka České bankovní asociace (ČBA).
Podle ČBA většina klientů preferuje platbu na číslo mobilního telefonu především kvůli jednoduššímu a rychlejšímu vyplnění. Část z nich taky považuje dohledání čísla mobilního telefonu za snazší. „Vyplývá to z průzkumu společnosti Ipsos pro Českou bankovní asociaci. Na posílání maximální částky, tedy pěti tisíc korun, by Platby na kontakt využívalo přes čtyřicet procent dotázaných. Čtvrtina lidí by novou službu využívala na převody do jednoho tisíce korun. Novinka má taky zmírnit riziko omylů při zadání špatného čísla účtu příjemce. Zkušenost se spletením čísla bankovního účtu má téměř čtyřicet procent lidí,“ dodává ČBA.
Platby mobilem nabírají na oblíbenosti
Bezhotovostní platby a konkrétně mobilem jsou čím dál tím oblíbenější. Podle červencového průzkumu KB SmartPay, dceřiné společnosti Komerční banky, přes dvě třetiny Čechů platí nyní výhradně bezhotovostně, konkrétně jde o 67 procent z nich.
Změna nastala i ve formě bezhotovostní platby, oblíbenost platebních karet významně dohání právě platba chytrým telefonem „Zřejmě hlavně mezi mladou generací vítězí filozofie, že telefon mám u sebe pořád, tak proč riskovat, že kartu ztratím. Takže přestože klasická platební karta zůstává číslem jedna v bezhotovostních platbách, o plných 10 procent se zvýšila frekvence placení smartphonem,“ uvádí Jitka Palatová ze společnosti.