„Češi mají proti elektroautům předsudky.“ Proč se Niedermayer přidal k Pirátům
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Definitivní rozhodnutí zakázat v celé Evropské unii od roku 2035 nová spalovací auta už padlo a je prakticky nezvratné. Nabízí se tak čas ke zhodnocení, jak k výsledku došlo. Jedním z mála českých europoslanců hlasujících pro zákaz byl i Luděk Niedermayer z TOP 09, který se nakonec v hlasování (v rámci českých vyslanců) ocitl osamoceně ve společnosti Pirátů. Hlasoval tak zároveň i proti oficiálnímu stanovisku frakce evropských lidovců. Drtivá většina jeho kolegů návrh, který bude mít zřejmě zásadní dopad i na český a německý průmysl, odmítla.
Deník Echo24 hovořil s Luďkem Niedermayerem z TOP 09, který je členem zdaleka nejsilnější europoslanecké frakce (Evropská lidová strana se 187 poslanci), přímo ve Štrasburku krátce po úterním hlasováním, jenž udělalo za výrobou spalovacích motorů v Evropě v budoucnosti finální tečku. Niedermayer je zároveň zkušený ekonom a dříve dlouhodobý člen Rady České národní banky.
Niedermayer z klubu evropských lidovců, kteří v naprosté většině hlasovali opačně, řekl, že jde důležitou dohodu, díky které budou mít i české automobilky jasno v tom, co bude za zhruba deset let platit a získají čas připravit se na nová pravidla.
Netají se také tím, že sám už provozuje poslední roky výhradně elektromobily. Česku podle něj ohledně této otázky panují předsudky. „Češi se jich bojí. Převládají předsudky,“ říká Niedermayer. Na otázku, zda stopka pro spalovací auta ve výsledku nepovede pouze k tomu, že lidé nebudou kvůli vysokým nákladům kupovat nová auta a český vozový park, který je jedním z nejstarších v EU, ještě více nezestárne, odpovídá bez obav.
Efektivní cestou, jak zlevnit elektromobily, by podle něj bylo dostat je nejdřív do firem: „Tři čtvrtiny aut jsou u nás prodávány firmám, ne fyzickým osobám. V tom okamžiku, kdy si je začnou pořizovat firmy na dvou až tříleté leasingy, tak se pak dostanou levně i na sekundární trh, kde si je pořídí lidé za úplně jiné ceny. Česko je jednou z mála zemí, které na to zatím rezignuje,“ míní Niedermayer. „Nemáme žádný bonus za auta s nízkými emisemi. Proto vidíte tolik podnikatelů, kteří se prohánějí ve Škodě Kodiaq RS. To je úplně absurdní,“ dodává.
Odkazuje se také na odlišnou praxi v dalších zemích. „Při prodeji firemního vozu musí podnikatel zaplatit daň z CO2, která je vysoká u aut s vyššími emisemi a záporná u elektroaut.“ „Tím to dostanete do fleetových, tedy firemních aut a pak i levně k těm lidem, kteří nemají na nový elektromobil peníze. Když se dnes podíváte na automobilky jako BMW, tak zjistíte, že jejich model i4, což je vlastně klon stejného modelu se spalovacím motorem, stojí stejné peníze. Je to tedy jen otázka předsudků. Například Škoda Kodiaq v benzínové verzi dnes vychází levněji než elektrický Enyaq, ale ten rozdíl už je relativně malý. Myslím si, že se to začne do toho systému začne relativně rychle dostávat,“ popisuje europoslanec za TOP 09 Niedermayer.
Pro zákaz spalovacích motorů, včetně hybridů, od roku 2035 se už z českých zástupců vyslovily pouze tři členové Pirátské strany: Markéta Gregorová, Marcel Kolaja, Mikuláš Peksa. Jiří Pospíšil z TOP 09 a Stanislav Polčák (STAN), kteří jsou rovněž členy evropské lidovecké frakce, se hlasování zdrželi. Zbytek českých europoslanců hlasoval proti návrhu. Nejhlasitěji se pak na plénu vyslovil Alexandr Vondra z ODS. Rozhovor s ním jsme po hlasování přinesli zde.