ZELENÁ TRANZICE

Fialova otočka. Dřív označoval Green Deal za realitu, teď ho chce radikálně měnit

ZELENÁ TRANZICE
Fialova otočka. Dřív označoval Green Deal za realitu, teď ho chce radikálně měnit

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Evropa ztrácí dech, má patologický sklon k byrokracii a klimatické cíle nastavené Green Dealem jsou nerealistické. Uvedl to dnes premiér Petr Fiala (ODS). Reagoval tak mimo jiné na nedávnou zprávu italského expremiéra a bývalého šéfa Evropské centrální banky Maria Draghiho. Podle něj Evropě ujíždí ve srovnání se světem vlak. ODS nedávno EK navrhla revizi Green Dealu a zrušení zákazu spalovacích motorů. Opozice Fialovi obratem připomněla reálné postoje jeho vlády ke klimatické politice. „Pane Fialo, děláte si z lidí legraci?, reagoval hned na sobotní slova premiéra bývalý ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO).

Premiér Fiala prohlásil, že nedávno vydaná Draghiho zpráva není veselé čtení. „Evropská produktivita neustále zpomaluje. Máme patologický sklon k byrokracii. Každý rok vytvoříme násobně víc regulací než USA. Všechno nám trvá dlouho, takže nedokážeme držet krok s vývojem na trhu. I proto u nás nevznikají žádné vlivné globální firmy. Proto slibné start-upy často odcházejí jinam. Zatímco USA a Čína spouštějí revoluci v AI a dalších oborech, my se utápíme v byrokracii a regulacích a ujíždí nám vlak,“ uvedl Fiala s tím, že EU s dobrými úmysly bojuje s klimatem, ale protože ztrácí ekonomickou sílu, její argumenty brzy nikdo nebude poslouchat.

„Podařilo se nám zatím prosadit několik klíčových změn, které zlepšují naše ekonomické vyhlídky a pozici našich firem: Prosadili jsme jadernou energetiku do tzv. taxonomie, abychom mohli stavět nové jaderné elektrárny. Dosáhli jsme změn v emisní normě Euro 7, která v původní podobě dramaticky ohrožovala náš automobilový průmysl," chválí se Fiala. "Změnit se toho musí ale mnohem víc. Je potřeba se zaměřit na odložení systému emisních povolenek (ETS2),“ burcuje znovu premiér.

Dodal, že během českého předsednictví prosadili, aby se start nového systému o rok posunul, pokud bude Evropa nadále čelit vysokým cenám energií. „Věřím, že tato podmínka platí – ceny energií v EU jsou dnes mnohem vyšší než v jiných srovnatelných regionech. Naše firmy tedy mohou jen obtížně soupeřit s čínskými nebo americkými konkurenty. Musíme je podpořit, ne je ještě víc omezovat. Pojďme ale ještě dál, k delšímu odkladu a třeba i k přehodnocení, zda celý systém povolenek vůbec dává smysl,“ řekl Fiala s tím, že zásadní bude debata o cílech snižování emisí pro rok 2040.

„EK do té doby doporučuje snížit emise skleníkových plynů o 90 % oproti roku 1990, což není realistické. Mohli bychom toho dosáhnout jedině díky dalšímu zpřísňování norem v balíčku Fit for 55, tedy pomocí dalších omezení a překážek pro náš průmysl. Potřebné změny neprosadíme sami. Musíme dál vytvářet zájmové koalice se zeměmi, které to vidí podobně. Naštěstí jich v poslední době přibývá, takže máme šanci, že Evropu stihneme probudit. Věřím, že není pozdě,“ uvedl Fiala.

Podle českého europoslance Alexandra Vondry (ODS) z frakce Evropských konzervativců a reformistů (ECR) je nutné Green Deal okamžitě revidovat a zrušit zákaz spalovacích motorů, který EU naplánovala na rok 2035. Podle Vondry je nutné rychle odložit pokuty, které „mají nabíhat příští rok a jsou pro autoprůmysl likvidační“. Podle Fialy by se zákaz spalovacích motorů měl revidovat už v příštím roce, nikoliv až v roce 2026.

Tehdejší ministryně životního prostředí Fialovy vlády Anna Hubáčková (KDU-ČSL) přitom v červnu roku 2022 pro normu, která znemožní od roku 2035 prodávat nová auta se spalovacími motory, hlasovala. Toto rozhodnutí později kritizoval například ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Ministři tehdy podpořili právě i reformu trhu s emisními povolenkami. Vznikne také fond, který bude lidem kompenzovat zpoplatnění emisí budov nebo dopravy. V letech 2027 až 2032 v něm má být 59 miliard eur, v přepočtu téměř bilion a půl korun.

Green Deal je realita, říkal Fiala

V září loňského roku přitom Fiala na konferenci o Green Dealu v Česku uvedl, že naplňování dohody je podle něj realitou a je třeba se snažit zajistit její ambice tak, aby se dosáhlo maximálních příležitostí. Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová tehdy ocenila podíl českého předsednictví v Radě EU na schvalování balíku klimatických norem Fit for 55. S klimatickou Zelenou dohodou stojí podle ní Evropa na české straně.

V červenci letošního roku vláda odložila projednávání tří dokumentů, které se týkají Green Dealu – Státní energetickou koncepci, Politiku ochrany klimatu a Národní klimaticko-energetický plán. Ty vzbudily řadu obav z omezení a zdražování, nejvíce se pak lidé obávali zavedení emisních povolenek i pro domácnosti. Ty by měly zdražit vytápění uhlím a zemním plynem a také zvednout cenu fosilních paliv. Ministři nakonec projednávání těchto dokumentů odložili.

Na Fialova slova reagoval bývalý ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO). „Pane Fialo, děláte si z lidí legraci? Díky vaší naprosto nekompetentní hospodářské politice a neschopnosti prosazovat naše zájmy v EU máme nejvyšší ceny energií, klesající konkurenceschopnost firem a výrazně chudší domácnosti. Zvýšili jste daně, znejistili investory, rozšířili jste platby za emise na rodiny a podepsali jste se pod nejzběsilejší klimatická opatření, která ohrozí nejen Česko, ale celou Evropu,“ řekl dnes Havlíček.

Ohrožen je podle něj dokonce i podpis na výstavbu jádra. „A to jsme vám vše připravili i na evropské úrovni. Nemáte špetku sebereflexe, neplníte sliby a bezostyšně lžete. I proto máte nejnižší důvěru od revoluce. Co hůř, díky vám lidé v Česku přestávají věřit státu, Evropské unii i institucím,“ uvedl Havlíček. Pro Green Deal nicméně hlasoval už tehdejší premiér šéf hnutí ANO Andrej Babiš.

Europoslanec Filip Turek v Salonu Echa uvedl, že česká vláda a v ní ODS měla zákazu spalovacích motorů především zamezit. „Když jsme měli předsednictví. Už tehdy, v druhém pololetí 2022, bylo zjevné, že jsou to nesplnitelné cíle. Někdmělao tu brečí nad rozlitým mlékem, které rozlil on sám. Zelení aktivisté po celé Evropě dokonce předsednictví naší vlády chválili. Bohužel tehdy premiér Fiala i ministr Kupka předvedli, že o automobilovém průmyslu nevědí vůbec nic. Nedokázali domýšlet důsledky,“ řekl Turek.

 

Jan Křovák

19. října 2024