„Vedení VW otvírá pandořinu skřínku“. Odbory už pohrozily výstražnou stávkou
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Největší evropská automobilka Volkswagen (VW) nezažívá zrovna nejlepší časy. Podle odborářů plánuje koncern pouze v Německu uzavřít nejméně tři továrny, poprvé v historii automobilky. Přijít má také hromadné propouštění desítek tisíc zaměstnanců a snižování mezd paušálně o 10 procent.
V atmosféře, kdy odbory už několik týdnů jednají s vedením koncernu o řešení situace, ohlásila automobilka ve středu hospodářské výsledky za poslední čtvrtletí, které ukazují na meziroční pokles provozního zisku o 42 procent (na 2,86 miliardy eur). Jde o nejhorší čísla za poslední tři roky.
Podle vedení koncernu je na vině slabý výkon hlavní značky VW a příliš vysoké náklady na provoz a vývoj nových modelů. Na výsledcích se projevil také 15procentní pokles tržeb v Číně – hlavním trhu automobilky a 10procentní pokles zájmu o elektromobily.
Ve stejnou dobu, kdy společnost zveřejnila průběžné výsledky za letošek, se rozjelo další kolo jednání mezi vedením a vlivnými německými odbory IG Metall.
Zatímco VW obhajoval svá tvrdá úsporná opatření a oznámil konkrétní návrhy, odbory vyzvaly k tomu, aby se uzavření továren přinejmenším znovu projednalo. „To je předpoklad pro další jednání,“ řekl podle agentury DPA okresní odborový předák IG Metall a hlavní vyjednavač za Dolní Sasko Thorsten Gröger.
Šéfka závodní rady Volkswagenu Daniela Cavallová v pondělí přišla s tím, že podnik plánuje zavřít v Německu nejméně tři závody, zrušit desítky tisíc pracovních míst a těm, kteří si práci udrží, ponížit mzdu o 10 procent. Hlavní vyjednavač VW Arne Meiswinkel potvrdil požadavek na snížení kolektivně dohodnutých mezd o deset procent. Neposkytl ale žádné podrobnosti o možném uzavírání závodů a snižování počtu pracovních míst, informovala agentura DPA.
Ve středu odborář Gröger uvedl, že cílem probíhajících jednání je přimět vedení společnosti zahájit debaty o alternativách k uzavírání továren a hromadnému propouštění. V opačném případě hrozí odboráři přerušením rozhovorů a výstražnou stávkou. "To, co Volkswagen předkládá, by samozřejmě bylo bezostyšným saháním na peněženky zaměstnanců a nebylo by to schůdné řešení. To nejsou kontury, se kterými bychom mohli souhlasit,“ řekl.
Vedení Volkswagenu mimo jiné argumentuje tím, že německé fabriky jsou mnohem dražší než jinde, s ohledem na mzdové i provozní náklady související s cenami energií.
V celé 87leté historii automobilka zatím neuzavřela v Německu žádnou továrnu. Odboráři proto ve středu hovořili o „otevření Pandořiny skřínky“ s tím, že je na vedení Volkswagenu, aby obnovil důvěru svých zaměstnanců.
Podle odborů není v tuto chvíli v bezpečí žádný závod v Německu. Zvlášť ohrožen má být prý závod v Osnabrücku, který nedávno přišel o nadějnou zakázku od automobilky Porsche. Navíc vedení plánuje propouštění a v ohrožení jsou podle odborů desítky tisíc pracovních míst. Celá oddělení mají být uzavřena nebo přesunuta do zahraničí.