Mercedes pozastavil vývoj elektromobilů. „Spalovací modely budeme prodávat, dokud bude zájem“
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Německá automobilka Mercedes-Benz oznámil pozastavení investic a rozvoje v rámci elektromobilového segmentu. Šéf automobilky Ola Källenius přiznal, že představenstvo a akcionáři přehodnotili své původní plány v oblasti elektrických vozů. Náklady na vývoj vlastní technologické platformy pro design, výrobu a distribuci elektromobilů MB.EA Large jsou příliš vysoké. Vše jde na úkor klesající poptávky a prodejů, píše německý deník Handelsblatt. „Přechod na čistou elektromobilitu může trvat déle, než se čekalo. Spalovací modely budeme prodávat, dokud o ně budou mít zákazníci zájem,“ uvedl ředitel.
Generální ředitel automobilového giganta Mercedes-Benz Ola Källenius přepočítal náklady a zjistil, že sázka Mercedesu na elektromobily nebude fungovat. Mercedes se měl zaměřit na design a výrobu luxusních elektrických vozů podle úspěšné řady S a E. Stuttgartská automobilka chtěla původně elektrifikovat novou řadu svých největších limuzín a SUV do roku 2028 a hrdě se hlásila k přechodu k elektrickým vozidlům. Do platformy údajně investovala kolem půl miliardy eur, píše deník Handelsblatt.
Pozastavení platformy potvrdily německému deníku čtyři zasvěcené osoby s tím, že důvodem jsou neuspokojivé prodejní výsledky. Källenius zároveň připustil, že přechod na „čistou elektromobilitu“ může trvat déle, než se čekalo. Od elektromobilů se nechce distancovat, ale potvrdil, že Mercedes bude nabízet automobily se spalovacími motory i po roce 2030. „Pokud o ně bude samozřejmě zájem a poptávka. Chceme zlepšit výrobní závody tak, aby byly schopné pružně a flexibilně reagovat na změny ve vývoji i poptávce,“ řekl šéf Mercedesu. „Jedním z problémů v elektromobilovém průmyslu je také tempo vznikající nabíjecí infrastruktury.“
Källenius původně zamýšlel, že Mercedes rychle a agresivně přestoupí do segmentu elektromobilů ještě do konce aktuální dekády. Mercedes chtěl původně od roku 2028 úplně zanevřít na vývoj a výrobu spalovacích motorů. Od roku 2030 pak už spalovací modely ani neměl nabízet a chtěl se zaměřit pouze na elektrické vozy, připomíná oborový portál Automobilwoche.
Teď ale generální ředitel otočil s tím, že důvodem je pokles a zpomalení prodejů „čistě“ bateriových elektromobilů. Källenius svůj opačný postoj omlouvá tím, že v oficiální prezentaci, která tvrdila, že automobilka se od roku 2030 přeorientuje na elektromobily, byla poznámka s omezením „kde to podmínky trhu dovolí.“
Německý výrobce automobilů proto změnil plány a pozastavil gigantické investice do elektromobility. „Prodej elektrických hybridů by mohl pokračovat i po roce 2030,“ uvedl ředitel. „Spalovací modely budeme prodávat a vyrábět tak dlouho, dokud to bude možné a zákazníci o ně budou stát.“
Německá automobilka bude v nadcházejících letech čelit nákladnému a extrémně složitému úkolu udržet portfolio svých spalovacích motorů a elektromobilů aktuální, řekl šéf Mercedesu podle webu Electrive. Následuje také cestu svého německého konkurenta BMW, který se nikdy nepustil do „pouze elektrické“ cesty. „V dalších letech budou k dispozici jak elektromobily, tak ultramoderní elektrifikované spalovací motory. Pokud bude poptávka, tak klidně až do 30. let 21. století.“
Automobily s dieslovými a spalovacími motory hodlá zachovat i tuzemský automobilový koncern Škoda. Škoda slaví úspěch se spalovacími motory a neplánuje ukončit jejich výrobu do roku 2035. V rozhovoru pro odborný časopis Automobilwoche to zdůraznil šéf Škody Auto Klaus Zellmer. Automobilka podle něj vychází ze strategie „vyrábět to, co chce zákazník“ a poptávka tu bude i po roce 2035, ač především na mimoevropských trzích. Vedle toho se má zároveň rozšiřovat i portfolium elektromobilů.
Elektromobily sráží zisky automobilek
Studie výzkumného institutu Center of Automotive Management nedávno zjistila, že zisky automobilek sráží právě odbyt elektromobilů. S obtížnou fází trhu se nejlépe vyrovnávají dva německé koncerny, které vyrábějí luxusní vozy (BMW a Mercedes-Benz). Kromě obtížného náběhu trhu s elektromobily ztěžují podnikání výrobců automobilů také vysoké úrokové sazby a geopolitická nejistota. Ještě před rokem si mohli dovolit vyrábět především dražší vozy s vyšší marží, zatímco letos se poptávka stále více normalizovala.
Nejziskovější jsou nadále němečtí výrobci prémiových aut BMW a Mercedes-Benz s maržemi 11,1 a 10,8 procenta. Nejlepším objemovým výrobcem byla Toyota s provozní marží deset procent. Volkswagen dosáhl pouze 6,1 procenta, těsně před automobilkami Hyundai (5,8 procenta) a Honda (5,6 procenta). Firmy specializované na elektromobily – Tesla (5,5 procenta) a BYD (4,6 procenta) – měly výdělky podprůměrně kvůli tvrdé cenové válce ve svém odvětví. Vysoce zisková skupina Stellantis Group čtvrtletní údaje nevykázala.