BOJ S AUTY Z VÝCHODU

„Mamutí past“ boje s elektroauty z Číny. Cla můžou hrozně uškodit, děsí se i samy automobilky

BOJ S AUTY Z VÝCHODU
„Mamutí past“ boje s elektroauty z Číny. Cla můžou hrozně uškodit, děsí se i samy automobilky

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Čínští výrobci elektromobilů pokračují v agresivním pronikání na evropské trhy, navzdory rostoucím obavám a plánovaným opatřením ze strany Evropské unie (EU) a Spojených států. Podle zpráv amerických médií se čínské automobilky snaží získat náskok na evropském trhu a současně zpomalit nástup elektromobilů automobilky Tesla. Spojené státy už avizovaly, že chystají zavést na čínská auta cla, unie zase nástup asijských vozů vyšetřuje, chystá se ale možná k podobnému kroku.

Model Seagull čínské automobilky BYD se na Východě prodává za zhruba 12 tisíc dolarů, tedy přibližně 272 tisíc korun, což je zlomek oproti tomu, za kolik se teď prodávají elektrovozy v Evropě. Podle agentury AP to představuje velkou hrozbu pro americký automobilový průmysl. Tento malý, ale dobře zpracovaný elektromobil může konkurovat třikrát dražším vozidlům vyráběným v USA, píše AP. „Každá automobilka, která jim nevěnuje pozornost jako konkurentovi, bude ztracena, až se dostanou na trh,“ řekl Sam Fiorani, viceprezident společnosti AutoForecast Solutions.

Elon Musk, generální ředitel společnosti Tesla, uvedl, že čínské elektromobily jsou natolik dobré, že bez obchodních překážek „v podstatě zničí většinu ostatních automobilových společností na světě“. Bill Russo, zakladatel poradenské společnosti Automobility Ltd. v Šanghaji, pak poukázal na rozdíl v přístupu mezi západními a čínskými trhy: „Západní trhy nedemokratizovaly elektromobily. Elektromobily gentrifikovaly. A když gentrifikujete, omezujete velikost trhu. V Číně jde o demokratizaci elektromobilů, a to je to, co nakonec povede k úspěchu čínských společností, které se dostanou na globální trh.“

Čínská automobilka Nio zase tento týden otevřela nový předváděcí salon v Amsterodamu, zatímco další čínská značka Xpeng minulý týden ve Francii představila své nové sportovně-užitkové vozy (SUV) G9 a G6. Xpeng také vystavil svůj vůz na konferenci VivaTech v Paříži, kde se připojil i čínský výrobce BYD s prezentací jednoho ze svých vozidel. Atraktivní konkurence je tedy více než dost.

Čínští výrobci se snaží etablovat na evropském trhu ve stejné době, kdy Evropská komise (EK) vyšetřuje možné subvencování čínského dovozu. Spojené státy již rozhodly o výrazném zvýšení cel, která u elektromobilů z Číny vzrostou ze současných 25 procent na 100 procent. Bidenova administrativa se chystá oznámit, že elektromobily dovážené z Číny představují hrozbu pro pracovní místa a národní bezpečnost USA. Paradoxně se ale čínské elektromobily do USA v současné době prakticky nedovážejí. Podle některých komentářů jde nyní spíše o krok americké administrativy směrem k Tesle.

Varovný prst automobilek

Tamější vláda v posledních letech výrazně podporovala výrobu elektromobilů prostřednictvím různých pobídek a subvencí, což vyvolává obavy u politiků v Evropě a USA. Francouzský ministr financí Bruno Le Maire uvedl, že jeho cílem je chránit evropský průmysl a zajistit rovné podmínky na mezinárodní scéně, ale zatím nepotvrdil, zda EU skutečně plánuje zavést cla. „Chceme chránit náš průmysl a zajistit, aby na mezinárodní scéně panovaly rovné podmínky,“ řekl Le Maire. Nicméně masivní čínské subvence do automobilek se projevily nyní v tom, že nové fabriky jsou zcela robotizované a řízené AI a tím mají v současnosti podstatně nižší náklady. Příkladem je výrobce mobilů Xiaomi, který se nedávno vrhl na produkci luxusních vozů.

Jenže i mezi evropskými automobilkami se objevují hlasy, že podobně agresivní krok ze strany Západu, tedy zavedení cel, není dobrý nápad. Obzvláště proto, že Čína vyhrožuje proticelními opatřeními. Myslí si to například šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares. „Je to (cla – poznámka) mamutí past pro země, které se takovou cestou vydají. Nevzejde z toho nic dobrého ani pro dealery, ani pro dodavatele a nebude to jednoduché ani pro automobilky,“ cituje ho agentura Reuters.

„Když bojujete proti konkurenci, abyste absorbovali 30 procent nákladové konkurenční výhody ve prospěch Číňanů, má to sociální důsledky. Ale vlády, evropské vlády, se s touto realitou nyní nechtějí smířit,“ řekl Tavares a dodal, že cenový boj s asijskými konkurenty bude „velmi tvrdý“.

Volkswagen, největší evropská automobilka, se domnívá, že případné zavedení cel na čínské elektromobily by mělo pouze krátkodobý efekt. Finanční ředitel Arno Antlitz zdůraznil, že klíčové je snižování nákladů, pokud chce evropský automobilový průmysl zůstat konkurenceschopný dlouhodobě. Antlitz také varoval, že zavedení cel by mohlo vyvolat protiopatření ze strany Číny, což by mohlo mít negativní dopad na evropský export. „I kdyby EU zavedla na dovoz elektromobilů z Číny cla, bude to znamenat jen krátkodobou úlevu,“ uvedl Antlitz.

Navíc se Čína na podobný krok připravuje a snaží se o výrobu automobilů přímo ve svých fabrikách v Evropě, jako tomu je například v Maďarsku.

Německý ministr financí Christian Lindner už varoval před obchodní válkou s Čínou a zdůraznil, že obchodní války mají pouze poražené. Lindner na zasedání ministrů financí skupiny G7 uvedl, že je třeba reagovat na nepoctivé obchodní praktiky, aniž by se oslaboval volný světový obchod. „Obchodní války mají pouze poražené. Nelze je vyhrát,“ citovala Lindnera agentura DPA.

Expanze už nastala

V České republice situace ještě tak dramatická není. Zatímco na evropském trhu je každý pátý elektromobil čínský, v České republice zůstávají počty registrovaných v Číně vyrobených vozů nízké, uvedl Svaz dovozců automobilů (SDA).

V České republice bylo za první tři měsíce letošního roku z celkem 1293 registrovaných BEV pouze 184 vyrobených v Číně, tedy s VIN začínajícím písmenem L, což mezi bateriovými elektrickými vozy znamená tržní podíl 14,23 procenta. Při celkovém počtu registrací 221 422 vozů činil v loňském roce podíl v Číně vyrobených automobilů 1,59 procenta.

„Český trh zatím není nijak zásadně ovlivněn přílivem čínských vozů, ani těch čistě elektrických. Drtivá většina vozů vyrobených v Číně a prodaných v České republice nese loga tradičních zavedených značek. Jedná se o automobily, které sjíždějí z výrobních linek v Číně, neboť čínské společnosti vlastní nebo spoluvlastní některé značky jako jsou MG (SAIC) nebo Volvo (Zhejiang Geely Holding),“ komentuje SDA.

Experti se nicméně shodují, že nástup Číny už začal a nejde mu zabránit. „Čínské automobilky jsou tu už i přítomné, akorát rozšiřují svoje portfolio. Čili nemyslím si, že v roce 2024 najednou zjistíme, že to bouchlo, ale půjde o postupný proces v průběhu dvou tří let, a je otázkou, do jaké míry na to evropští výrobci budou schopni reagovat,“ říká Vít Havelka z Institutu pro evropskou politiku EUROPEUM, který se elektromobilům věnuje několik let.

Podle něj si nechaly evropské automobilky ujet vlak. „Myslím si, že ta hra je v současné době už dohraná a půjde už spíš o minimalizaci ztrát. Velký automobilový průmysl byl poměrně konzervativní a do jisté míry přesvědčen o tom, že Číňané nebudou schopni přijít s něčím revolučním. Zkrátka a dobře jednou za čas dochází u některých produktů k úplné změně a je otázka, jak to jsou firmy schopny zachytit,“ vysvětluje Havelka.

Druhým problémem je výroba baterií, která se v minulých letech masivně přesunula do Asie, zatímco západním firmám nepřipadalo perspektivní do ní investovat, dodává. „Je to tedy taková kombinace arogance a neschopnosti si připustit, že svět se mění,“ uvedl.

Jan Hrdlička