Kolony brzdí plánované rozšíření D1 na šest pruhů. Přednost mají dostat mosty
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Plánované rozšiřování dálnice D1 v okolí Brna na šest pruhů začne nejspíš později, než se očekávalo. Mohou za to především komplikace způsobené výraznými dopravními zácpami kvůli probíhajícím pracím na úseku mezi 194. a 196. kilometrem. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) proto zvažuje úpravu strategie dalších prací, přičemž prioritou by se měly stát rekonstrukce mostů.
Generální ředitel ŘSD Radek Mátl v reakci na článek Hospodářských novin uvedl, že přípravy na rozšíření D1 mezi Kývalkou a Holubicemi pokračují. Současně však zdůraznil nutnost optimalizace postupu prací s cílem minimalizovat negativní dopady na dopravu. „ŘSD nadále pokračuje v přípravě rozšíření D1 mezi Kývalkou a Holubicemi vč. zahájení realizace MÚK Brno - jih ve 2025. Ale zabýváme se tech. možnostmi a optimalizací postupů při realizaci pro minimalizaci negativních dopadů do provozu,“ uvedl Mátl na sociální síti X.
Jedním z navrhovaných řešení je podle něj přednostní rekonstrukce mostů, kterých je na daném úseku přibližně patnáct. Tyto stavební objekty představují významnou překážku při rozšiřování dálnice, což se projevilo i v aktuálně rekonstruovaném úseku. Mátl navrhuje, aby se mosty opravily přednostně s menšími dopravními omezeními, což by následně umožnilo rychlejší rozšíření vozovky.
„Mosty jsou největší brzdou, což se ukázalo i na současné stavbě. Ty bychom dělali v předstihu s menšími omezeními, poté bychom mohli dělat v rychlém sledu vozovku. Hledáme i další technické možnosti, jak zmenšit kolony, které při takových stavbách budou vždy,“ řekl ČT24 Mátl.
Dalším z navrhovaných technických řešení jsou například širší jízdní pruhy v dopravním omezení 2 plus 2, což by mělo přispět k plynulejšímu provozu a snížení kolon. „Protože se ukázalo, že když byly širší jízdní pruhy, tak to začalo fungovat lépe a kolony byly menší,“ dodal pro Novinky minulý týden Mátl. Další možností je podle něj i práce s odbočovacími pruhy.
Přestože se objevily informace o možném odkladu dalších etap rozšiřování D1 až do dokončení dálnice D35, ministr dopravy Martin Kupka tyto spekulace odmítl a potvrdil pokračování příprav podle původního harmonogramu. „V žádném případě necouváme a rozhodně nic neodsouváme. Třeba pro plánovanou přestavbu křížení dálnic D1 a D2 hledáme řešení i s dopravci, aby tam ta zátěž byla co nejmenší,“ řekl Kupka. Podle ministra se dál plánují i další etapy rozšíření, v souvislosti s tím také upozornil na pokrok ve výstavbě D35, která by měla ulevit přetížené D1.
Dálnice D1 je nejstarší a nejdelší dálnicí v České republice, spojující hlavní město Prahu s Brnem a dále pokračující na východ země směrem k Ostravě a hranicím se Slovenskem. Její výstavba začala už v roce 1939, přičemž první úsek byl dokončen v roce 1971 mezi Prahou a Mirošovicemi. Celková délka dálnice D1 přesahuje 370 kilometrů, což z ní činí páteřní dopravní tepnu spojující Čechy s Moravou a z Brna dělá jednu z největších křižovatek střední Evropy.