KOMENTÁŘ

Jak si Poláci dělali vlastní kulturu

KOMENTÁŘ
Jak si Poláci dělali vlastní kulturu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Toto nebude komentář, nýbrž doporučení na výstavu, případně na výlet. Do Kutné Hory a do dějin, i když ne tak vzdálených. Na začátku června tam v GASKU (místo, kam se jezdí) otevírali přehlídku polského nezávislého umění bájných let osmdesátých (jmenuje se Necenzurováno), tedy oněch let, která pamětníci mají s Polskem spojená se zvláštní emocionální silou. Dalo by se říct, že celá osmdesátá léta člověk mohl myslet na Poláky s nadějí, strachem, možná i závistí… A říkat si, když tam to dobře dopadne, sesune se to třeba i u nás.

Ale to nikdo nevěděl a především na začátku těch osmdesátých to vypadalo dosti zoufale, ba možná i beznadějně. Po krátkém „karnevalu Solidarity“ přišla v prosinci 1981 tvrdá zima, polský komunistický režim vyhlásil výjimečný stav, který byl de facto vyhlášením války vlastní společnosti: a to bez ohledu na to, že tím možná předešel horší variantě, tedy sovětské intervenci. V každém případě nastala dramatická situace, kdy se společnost po krátkém otřesu začala bránit a reagovat vlastními prostředky. Významnou roli v tom hrála kultura a umění. To není fráze, jak by se mohlo zdát, to je právě realita těch let a té situace. Přirozený život společnosti byl potlačen a zmražený, ale ne přece do té míry, aby se společnost nemohla v nějaké podobě starat o sebe a svou duši.

Vojensko-komunistický režim mohl rozmetat a potlačit politiku, odbory, mohl zatknout a internovat předáky a intelektuály, ale nemohlo se mu podařit zničit lidskou touhu či potřebu se vyjadřovat prostřednictvím umění, byť by to bylo umění zahnané do bytů, zadních dvorků, do samoobslužných studií a ateliérů. Tehdy právě nastupuje éra audiokazet a videonahrávek, nemluvě o knižním samizdatu, který v průběhu let byl schopen konkurovat oficiálním nakladatelstvím. Dalo by se říct, že většina kultury, která v Polsku tehdy za něco stála, se více či méně otevřeně hlásila k opozici, takže na konci 80. let už režimu prakticky nezbylo než se s tím nějak smířit.

Na rozdíl od naší normalizace, když se podařilo „normalizovat“ i většinu umělecké obce (nejvíc byla postižena literatura, na jiné obory to tak drtivě nedolehlo), se polská umělecká scéna odvrátila od režimu téměř celá. Umělec, který se přidal k vládě, byl spíš výjimka a těšil se opovržení většiny společnosti. Ale umělecký provoz ve státních institucích a galeriích byl samozřejmě omezen a většina umělců hledala cesty, jak tvořit a existovat mimo. Vystavovalo se tedy ilegálně, v soukromých bytech a na dvorcích, populární byly tzv. kufrové výstavy, sestavené z exponátů, které se daly rychle sbalit do kufru. Významnou oporou a útočištěm byla ovšem církev, která nabízela své kostely a fary bez ohledu na to, je-li dílo náboženské nebo ne. Sám pamatuju, že na umění se v Polsku chodilo především do kostelů. Když jsem přijel za svými kamarády nebo se s někým seznámil, už člověka tahali do nějakého chrámu – na výstavu.

Výstava v GASKU se samozřejmě především soustředí na výtvarné umění či žánry mu nějak podobné: opomenuta nemůže být slavná Oranžová alternativa, jejíž akce měly formu happeningů, které se ale daly provozovat až v mnohem volnějším konci let osmdesátých. Výborná byla třeba akce, kdy se na výročí VŘSR převlékli za trpaslíky s červenými čepicemi a mlátili se navzájem pendreky. To byla policie absolutně bezradná.

Základ výstavy je ovšem sestaven z děl několika desítek polských výtvarníků: jsou tam samozřejmě významně i ženy. Škála výrazu, technik, tématu je široká, od děl řekněme depresivních a existencionalisticky pochmurných po dokumentární, ryze politická, až k čiré abstrakci, symbolu až ke konceptualismu. Častý je humor, ovšem polsky černý, časté jsou ovšem i motivy náboženské a národní. Jsou to dokumenty doby, ale také suverénní díla umělecká, která by snesla i jiný kontext. Ten je ale daný a nelze ho od artefaktů odmyslet. Nebo lze, a pak se jim neporozumí. Třeba obraz umělce Zbyluta Grzywacze (krásné jméno) s názvem Pomocz roku 1982. Je pečlivě, řeklo by se hyperrealisticky, namalován, na stole jsou dva otlučené hrnce a špinavý hadr, vedle nich krabice s potravinami, káva, čaj, šunka v konzervě, asi nějaké sladkosti. Jsou to potraviny v pestrých a lákavých „západních“ obalech, naproti tomu ty východní omlácené hrnce jsou pustá bída. Pamětník jako já musí být zasažen silným zážitkem déjà vu. Mladší vidí nějaké zátiší s potravinami a hrnci. Tak to ale chodí. Víc v Kutné Hoře. Výstava končí 17. září.