OMEZENÍ RYCHLOSTI

Prahou „krokem“. Tam, kde to smysl dává, už třicítka je, odmítá primátor Svoboda

OMEZENÍ RYCHLOSTI
Prahou „krokem“. Tam, kde to smysl dává, už třicítka je, odmítá primátor Svoboda

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

V Praze propukl spor o omezení maximální rychlosti vozidel na 30 kilometrů v hodině. V posledních dnech a týdnech za něj několikrát v centru hlavního města demonstrovalo hnutí Poslední generace, které svými pochody na čas zablokovalo pražskou magistrálu. Obhájci argumentují tím, že se sníží množství vypouštěných emisí a poklesne hluk, v praxi se ale do snižování nikdo moc nehrne. Celoplošnou „třicítku“ odmítá ve vyjádření pro Echo24 primátor Bohuslav Svoboda, smysl nedává ani policii.

Podle skupiny má snížení limitu na 30 km/h v zásadě jen benefity – méně emisí, méně hluku, vyšší plynulost jízdy, stejná průjezdnost. „Všimli jsme si, že lidé často nesouhlasí s omezováním rychlosti v obavě, že stoupne objem vypouštěných emisí, a tím se ještě zhorší už tak špatná kvalita vzduchu ve městě. Chápeme, že to tak může působit, ale realita je přesně opačná. Emise zhruba o 20% poklesnou. Někdy se prostě vyplatí nedat na první dojem a podívat se na tvrdá data,” míní mluvčí skupiny Veronika Holcnerová.

Podle odborníků je nicméně míra ekologického dopadu třicetikilometrové rychlosti sporná, neboť moderní vozy produkují méně škodlivin při rychlostech až kolem 50-60 km/h. Řada studií, které se problematice snížení emisí věnují, pak zkoumá spíše změny na dálnicích při řádově vyšších rychlostech.

Oproti mezinárodní iniciativě 20‘s Plenty for Us, která požaduje snížení rychlosti na 20 mil v hodině (asi 32 km/h), tak stojí kupříkladu studie Norwegian School of Economics, podle níž ani snížení rychlosti z 80 na 60 km/h v Oslu k poklesu množství emisí nevedlo. „Zjistili jsme, že snížení rychlostního limitu z 80 na 60 km/h snižuje cestovní rychlost o 5,8 km/h. Nezjistili jsme však žádný důkaz o snížení znečištění ovzduší měřeného u upravených silnic,“ píší autoři studie.

Není důvod, myslí si Praha

Ke snižování rychlosti v metropolích přistoupili nedávno v Paříži, Barceloně nebo Bruselu. Ve většině místních ulic řidič více než třicítkou nepojede. Praha se ale podle všeho zatím přidat neplánuje. „„Zavedení tak nízké rychlosti v celé Praze nedává smysl. Jen by to dál zkomplikovalo dopravu, zvláště na páteřních komunikacích. (...) Tam, kde to smysl dává – například v husté zástavbě či okolí škol a školek – už rychlost na 30 km/h omezena je,“ odmítl plán primátor Svoboda.

Podobně hovoří i primátorův náměstek Zdeněk Hřib, který má na starosti právě dopravu. „Omezení rychlosti na 30km/h v Praze postupně zavádějí úřady městských částí například v okolí škol a školek, ale i na dalších místech. To určitě dává smysl. Na magistrále to ale nyní nepovažuji za vhodné,“ míní.

Podle policie by celoplošná třicítka mohla přinést i další potíže. „Na běžných komunikacích nevidíme žádný důvod k tomu, aby došlo ke snížení rychlosti. Ze zákona se řídíme danou padesátkou,“ sdělila redakci Eva Kropáčová z tiskového oddělení pražských policistů. Podle ní na to jsou silnice uzpůsobené a snížení rychlosti by naopak mohlo v některých úsecích kupříkladu vytvářet zácpy a zhoršovat průjezdnost.

Nižší rychlost tak patrně prozatím zůstane záležitostí městských částí, na magistrátu pro to totiž není až na výjimky podpora. „Když se podíváte do zahraničí, tak to dělá Paříž, Brusel, Amsterdam a funguje to,“ uvedl třeba zastupitel Jan Slanina (Praha 4 Sobě), který je jedním z podporovatelů návrhu. „Ta třicítka není o tom, že chceme ublížit řidičům aut, je to také o tom, že chceme město udělat přístupnější lidem, co chodí pěšky nebo jezdí na kole,“ dodal.

Povolená „padesátka“ v obci platí ve většině evropských zemí, výjimkou je například Albánie, kde je povolená rychlost pouze 40 km/h, či Bělorusko, kde se může jezdit 60 km/h. V České republice je maximální povolená rychlost 50 km/h v obcích platná od roku 1997, kdy byla snížena z 60 km/h.

Jan Hrdlička

14. března 2023