Vláda se před volbami chlubila novou tratí. Chybělo však zabezpečovací zařízení a přišla tragická nehoda
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Den po tragické železniční nehodě vychází najevo to, že vláda spolu se Správou železnic slavnostně otevřela nový koridor jako součást předvolební kampaně. Sám ministr Martin Kupka před několika dny při otevření koridoru řekl, že je železniční uzel kompletně připraven a že zlepší komfort cestujících.
"Dnes jsme právě dokončili důležitou investici do železniční infrastruktury. Kompletní modernizace uzlu Pardubice, spolu s kompletními nástupišti a také lávkou, o které se následně bude starat město," prohlásil 31. května ministr dopravy Martin Kupka. Nezmínil však, že trati chybí moderní zabezpečovací zařízení, které by mohlo zabránit případné srážce vlaků. Trať přes Pardubice sice s tímto zařízením počítá, v provozu však má být až za několik měsíců.
V Pardubicích bylo dneska rušno! Ukončili jsme tady modernizaci železničního uzlu, otevřeli novou zastávku Pardubice-centrum a zahájili druhou etapu rekonstrukce budovy hlavního nádraží. Všechny tyto projekty jsou důležité pro zvýšení komfortu cestujících, ale také pro… pic.twitter.com/pFDJ4AhckF
— Martin Kupka (@makupka) May 31, 2024
„Chceme, aby cesty vlakem byly rychlejší a spolehlivější, proto do železnice investujeme. Rekonstrukce pardubického uzlu je významná nejen v kontextu Česka, ale i celé Evropy, protože tudy projíždí mezinárodní vlaky. Díky stavbě se navíc podařilo také propojit dvě doposud oddělené části města. Stavba zlepší život cestujícím, kteří Pardubicemi jen projíždí, ale i místním,“ řekl při otevření předseda vlády Petr Fiala.
Jen pár dní po slavnostním otevření nového úseku v Pardubicích - ve středu 5. června - však došlo ke tragické srážce rychlíku a nákladního vlaku. Při ní zemřeli čtyři cestující, dalších 27 lidí skončilo v nemocnicích. Expres jedoucí z Prahy do Košic a ukrajinského Čopu projel podle Drážní inspekce návěstidlo zakazující jízdu. Nejtragičtější čelní střet dvou vlaků v Česku za téměř posledních 30 let vyšetřuje i policie pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Škoda přesáhne 110 milionů korun.
Neaktivní zabezpečovací zařízení
Dopravní uzel má i nové zabezpečovací zařízení ETCS, které ale dosud není aktivované. V provozu bude po dokončení všech úprav letos na podzim, řekla ve čtvrtek mluvčí SŽ. Způsob řízení provozu po dobu výluk a stavebních prací v místě je v souladu se zákonem o dráhách, uvedla Eberl Friebová. "Jedná se o zcela standardní postup a zabezpečení provozu," dodala. V situaci, kdy vlak projede návěst Stůj!, je systém ETCS schopen vlak automaticky na dálku zastavit. Dokáže také regulovat rychlost vlaků.
Zavádění zabezpečovacího systému ETCS požaduje Evropská unie. Smyslem je sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých státech unie. Výhradní provoz pod ETCS by měl na nejvytíženějších tratích začít od 1. ledna příštího roku. V současnosti je nainstalovaný zhruba na 1000 kilometrech tratí, uvedla SŽ. Zavádění ETCS na české železnici má podle HN stát do roku 2030 asi 45 miliard korun, z velké části i kvůli extrémně rychlému termínu pro jeho start. Systém nahrazuje dosavadní způsoby řízení provozu vlaků, včetně metody liniového zabezpečení, vyvinuté původně v 60. letech minulého století.
Správa železnic při otevření uvedla, že stavbaři provedli kompletní rekonstrukci kolejiště. "Provoz vlaků je díky tomu tišší, instalace evropského zabezpečovacího zařízení ETCS navíc umožní zvýšit jejich rychlost na 160 km/h. Dalším přínosem je rovněž zdvoukolejnění úseku ve směru na Rosice nad Labem, který využívají jak vlaky do Hradce Králové, tak i do Chrudimi."