Finanční ředitel Fortuny Michal Vepřek o letošku i dalších plánech

Sázíme na fotbal

Finanční ředitel Fortuny Michal Vepřek o letošku i dalších plánech
Sázíme na fotbal

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Rozmach on-line sázení. Pro zavedenou značku na trhu kurzových sázek důvod investovat ročně stovky milionů korun. Před vývojem trhu nemá smysl zavírat oči a snažit se držet sázkaře na pobočkách, říká finanční ředitel Fortuny Michal Vepřek. Stinnou stránkou podnikání jsou tlaky konkurence za hranicemi pravidel hospodářské soutěže. Jim navzdory se první pololetí z hlediska hospodářských výsledků vyvedlo mimořádně a Fortuně za rok přibude třetina nových klientů. Potenciál do budoucna? Držet se hlavně fotbalu, který funguje. Polsko, kde ještě do velké míry kvete nelegální trh. A možná i nějaký ten nový trh...

Výsledky za první pololetí vyšly optimisticky – růst přijatých sázek o pětinu, o 16 procent vyšší provozní výsledek EBITDA, 19procentní nárůst čistého zisku. Celoroční výhled ale zůstal beze změny. Znamená to, že očekáváte slabší druhé pololetí?

Na začátku roku se management vždy komituje k základním cílům. Tyto cíle se snažíme v průběhu roku neměnit. Proto ani po velmi dobrých výsledcích nechceme tento cíl změnit. Zároveň to ale neznamená, že očekáváme horší výsledky ve druhém pololetí, než jsme si naplánovali. V srpnu jsme dále rostli v objemu přijatých sázek o cca 20 % meziročně.

Fortuna prošla určitou transformací od ryze „retailové“ společnosti a buduje si „on-line“ image. Jak zatím hodnotíte rozmach internetového a mobilního sázení a pozorujete útlum aktivity na pobočkách? Kolik do internetového sázení investujete a máte v oblasti změny poměrů v „retail/on-line portfoliu“ nějaké cíle? Jak se vyvíjí počet registrovaných uživatelů?

Internetové a mobilní sázení je trend odvětví, kde podnikáme. Nemá smysl nad tím zavírat oči a snažit se za každou cenu udržet sázkaře na pobočkách. Velmi zajímavě se vyvíjí segment mobilu. Na druhou stranu musíme do těchto kanálů investovat nemalé peníze, v minulém roce šlo do internetu okolo 500 milionů. Letos to bude o trochu vyšší číslo, asi 600 milionů korun. Jsou to především investice do streamování zápasů na internetu, rozvoje mobilních aplikací, platů zaměstnanců starajících se o naše klienty a vypisujících kurzy na live sázkách, marketingu atd. Cíle na poměr internetu a pobočkové si nestanovujeme. Zásadní pro nás je, že počet klientů roste o více než 30 % meziročně.

Přijaté sázky v segmentu sportovního sázení v prvním pololetí rostly na všech trzích, kde operujete, dvojciferným tempem. Ve kterých zemích pozorujete nejsilnější růst či největší potenciál?

Nejsilnější růst máme v ČR. Největší potenciál ale vidíme v Polsku, kde je největší podíl nelegálního trhu.

Letošní rok byl na sportovní události opravdu bohatý – zimní olympiáda v Soči, hokejový šampionát v Bělorusku, na začátku prázdnin pak fotbalu konkuroval tenisový Wimbledon. Můžete vyčíslit, jakou část z celkových přijatých sázek za pololetí měly na svědomí tyto události?

Mimořádná byla pouze olympiáda a mistrovství světa ve fotbale, ostatní soutěže probíhají každý rok. Vliv olympiády a MS ve fotbale vidíme na úrovni 3–4 % tržeb.

Co do marketingových aktivit sázíte na fotbal, což se evidentně, s ohledem na fotbalový šampionát v Brazílii, vyplatilo... Jaké další sporty považujete z hlediska vašeho podnikání za zajímavé, respektive kde se snažíte prosadit?

Chceme se soustředit na fotbal. Nechceme tyto aktivity drobit na více sportů a nakonec nebýt jasně vyprofilovaní. Do některých oblastí vstupovat nemůžeme, např. do tenisu, který je rovněž u hráčů velmi oblíben, ale možnosti sponzoringu jsou zde značně omezené.

Jaké hlavní inovace jste v poslední dobře přinesli na trh? Chystáte nějaké další novinky?

Jednou z posledních věcí jsou rozšířené live sázky a nová mobilní aplikace. U live sázek si odvážím tvrdit, že jsme předběhli Tipsport, kdy je naše nabídka téměř trojnásobná. U mobilu ještě další vylepšení připravujeme, ať už je to streaming zápasů v mobilu, nebo lepší CRM.

V červenci Fortuna dokončila koupi provozovatele loterijních terminálů Intralot. Jaké jsou další kroky v rámci restrukturalizace v loterijním projektu?

Restrukturalizace byla dokončena, teď se budeme soustředit na růst tržeb jak v oblasti číselných loterií, tak ve stíracích losech. Budou-li realizované avizované změny v loterijním zákoně, které by nám umožnily internetové loterie, chtěli bychom je do našeho portfolia her zařadit.

Jak hodnotíte dosavadní vývoj v loterijním byznysu, kde se Fortuně podařilo v prvním pololetí na úrovni EBITDA překlopit do nízkého zisku? (Jak) pokračují jednání o vstupu velkého strategického investora?

Podařilo se nám vzít projekt pod kontrolu jak na straně výdajů, tak tržeb. V minulém roce došlo ke změně strategie, která se dnes ukazuje jako správná. S výsledky loterie jsme nyní spokojeni a aktivně nové strategické investory nehledáme. Spolupráce Tipsportu s Fortunou na poli loterií sice nevyšla, byť by šlo o velmi racionální spojení, to ale neznamená, že loterijní aktivity nechceme dále rozvíjet sami v rámci současné akcionářské struktury.

V Česku a Polsku se chystají legislativní změny ohledně loterijního byznysu. Jaký čekáte dopad?

V Česku čekáme na text zákona, takže je těžké se k tomu vyjadřovat. Nicméně jako zásadní vnímáme sjednocení české legislativy s evropskou, která konečně srovná konkurenční podmínky pro české a zahraniční operátory. Harmonizace legislativy s evropskou je společné téma i pro Polsko, stát zde bude mít mnohem více prostředků k blokaci nelegálních operátorů, kteří na polském trhu působí.

Podle svých slov aktivně sledujete nové potenciální trhy ve střední a východní Evropě. Můžete být konkrétnější?

Sledujeme aktivně dění na německém trhu a trhy pobaltských států.

Co se dividend týče, uvedl jste, že letos plánujete dodržet výplatní poměr 70–100 %. Ten z čistého zisku roku 2013 činil přibližně 73 % při výši dividendy 0,22 eura na akcii, proti dříve obvyklým přibližně 90 %. Ze zisku roku 2012 jste vyplatili 0,67 eura na akcii; lze očekávat opětovné navýšení dividendy?

Lze očekávat dividendu v rozpětí 70–100 % z čistého zisku – viz dividendová politika firmy. V současné době není důvod se od této politiky odchylovat.

Společné stírací losy Fortuny a Tipsportu podle červencového rozhodnutí nakonec nebudou, a to navzdory avizované „výhodnosti a logičnosti“ kooperace v tomto směru a schválení záměru ÚOHS. Není tajemstvím, že proti záměru protestovalo více firem, v čele se Sazkou, která je jedničkou na trhu. Co bylo důvodem konečného rozhodnutí a jakou roli hrály ve vašem rozhodování tlaky konkurence?

Tlaky konkurence jsme zaznamenali, zejména ze strany Sazky, v tomto ale nehrály žádnou roli, konečně ÚOHS nakonec potvrdil, že náš záměr je v pořádku a vznesené námitky jsou neopodstatněné. To, že se Tipsport rozhodl v závěrečné fázi od spolupráce upustit, je věcí druhou. My budeme svůj loterijní projekt se silným akcentem na posílení pozice ve stíracích losech dále intenzivně rozvíjet.

Do médií jste vypustili zprávu, že zvažujete právní kroky vůči Sazce, jejíž zástupci prý nevybíravě tlačí na prodejce k vypovězení smluv s Fortunou. Zaznamenali jste již v tomto směru úbytek smluv? Chystáte stížnost k antimonopolnímu úřadu?

Je pravdou, že jsme určité nekalé praktiky ze strany Sazky vůči obstaravatelům našich loterijních terminálů zaznamenali a že už toto nebudeme dále přehlížet. Proto v těchto dnech jednáme o možných právních krocích, jak naše partnery před tímto chránit.

Vlastníte osobně akcie Fortuny? Můžete říci v jakém objemu?

Akcie Fortuny v současné době nevlastním.

 

 

Barbora Malá

5. září 2014