Vliv internetu na televizní průmysl

Ohrožená klasická televize. Budoucnost je streamování

Vliv internetu na televizní průmysl
Ohrožená klasická televize. Budoucnost je streamování

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Tištěná americká média cítí dopady internetu už roky. Informace zdarma, jejich zvyšující se kvalita a flexibilita onlinových médií rozpoutaly v USA umírání novin a časopisů, jež ještě stále pokračuje. Televizní průmysl toho zůstal dosud ve větší míře ušetřen, ale množí se náznaky, že i zde brzy nastanou jiné časy. A mnohé mluví pro to, že tento vývoj zasáhne televize ještě hlouběji a razantněji než tištěný sektor, píše Neue Zürcher Zeitung (NZZ).

Blížící se revoluci v podobě streamování videí nepohánění ani tak technické možnosti, jako spíše diváci žádající změnu. V USA má už streamingová služba Netflix 46 milionů platících abonentů, což je mnohem více než jakákoli placená televize. Po zahajovacím ceremoniálu olympijských her v Rio de Janeiru zaplavily NBC stížnosti diváků kvůli značné délce reklamy. Televize poukázala na to, že počet reklamních minut byl stejný jako u minulé olympiády. Co se ale změnilo, je, že u diváků klesá ochota tyto reklamní bloky akceptovat.

Alan Wurtzel, šéfanalytik NBC, představil před několika dny studii s alarmujícími čísly. Čtyři pětiny diváků v USA udávají, že se na televizi dívají jinak než ještě před několika lety. Ještě více jich uvádí, že chování lidí při sledování televize se v příštích letech změní. Více než dvě třetiny nepovažují za nutné dívat se na premiéru nějakého pořadu. Přes polovinu uvedlo, že nezapínají seriál, když nejsou dostupné předcházející díly. To by mělo každého v branži uvést do stavu pohotovosti. Změny ve sledování televize lze uspokojit jen videostreamingem.

Jeho přednosti ve srovnání s lineárním programem TV jsou nasnadě, je jich celá řada. Jmenujme alespoň některé. Přenos je kvalitní, reklamy kratší anebo žádné, vysílání lze sledovat na různých zařízeních, navíc téměř kdekoli a kdykoli. Klasickou televizi chrání vlastně už jen faktor „zvyk“.

Televizní koncerny v USA to mezitím dobře poznaly a reagují. Time Warner se od začátku srpna podílí 10 procenty na streamingové službě Hulu, na jejíž palubě jsou už také 21st Century Fox, Walt Disney a Comcast, matka NBC. Disney navíc v první půli srpna vložil jednu miliardu dolarů do společnosti BAM Tech, která se zabývá streamingovou technologií. Cílem je vyvinout novou onlinovou nabídku pro sportovní kanál ESPN.

HBO, největší placená televize v USA, nabízí už déle streaming s HBO Go, ovšem jen pro své klienty. Před několika měsíci přišla na trh se samostatnou onlinovou HBO Now, ale počtem předplatitelů zaostává za vedoucím Netflixem. To nicméně neznamená, že zákazníci HBO nemají zájem. Čtyřicet procent nové řady úspěšného seriálu "Silicon Valley" ho sledovalo na jednom ze dvou zmíněných streamových kanálů.

Větší problémy než HBO hrozí televizím, které se financují z reklamy. Jejich obchodní model se kus po kuse drolí. Především proto, že ztrácejí mladé diváky, kteří jsou pro příjmy z reklamy obzvláště důležití. Od začátku letošního roku získaly jen v USA různé streamingové nabídky dvouciferný počet platících zákazníků. Zvrat v podobě streamingu nás tedy teprve nečeká, už dávno začal.

22. srpna 2016