ROZHOVOR

Uber über alles

ROZHOVOR
Uber über alles

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Do Česka dorazila nová aplikace, původem ze San Franciska, propojující řidiče se zájemci o jízdu. Uber. Pro český trh trošku zvláštní název společnosti. Místo českého slovesa v rozkazovacím tvaru se však čte jako űbr a jde o německé slovo, které se protlačilo do hovorové angličtiny. Označuje věc nebo situaci, která je nad rámec nebo mimořádná. Ačkoli se v rámci americké výslovnosti ostré německé ű přiblížilo ke klasickému u, fascinace touto hláskou nezmizela – v jednom americkém pořadu, který parodoval aktuální politické dění ve světě, nechali tvůrci Angelu Merkelovou neustále kontrolovat její „űmail“.

Daleko zajímavější než jazykový rozbor je však mediální humbuk, který se s šířením této aplikace pojí. A to nejen kvůli tomu, že jde o velmi úspěšný „start-up“, tedy začínající firmu, která se během čtyř let rozrostla ze San Franciska do více než 170 měst ve 43 zemích. Tato platforma pro chytré telefony totiž představuje další vlnu takzvané ekonomiky sdílení, která už zvedá ze židle bezpočet firem. Pro ty, kteří slyší tento pojem poprvé, stručné shrnutí: ekonomika sdílení (sharing economy) je systém založený na sdílení, půjčování, pronájmu nebo výměnách produktů. Někteří ho definují jako opak vlastnictví – lidé nebo organizace sdílejí vzájemně své zdroje nebo služby, které mají k dispozici a které plně nevyužívají. Takto si může jedna strana přivydělat a druhá ušetřit.

Stačí se jen zamyslet nad tím, co vlastníte, ale ne vždy používáte – a nabídnout tyto věci k pronájmu. Může jít o volný pokoj, automobil, pračku, gauč nebo jakoukoli službu, kterou byste vykonávali tak jako tak. A občas si tak flexibilně přivydělat. Ne že by tyto principy neexistovaly již dříve. S rozvojem technologie je však najednou daleko jednodušší nabízející a poptávající uživatele propojit a s aplikacemi, které tohle umí, se roztrhl pytel.

Konkrétně aplikace Uber rozvířila stojaté vody nejen evropských taxi služeb a vysloužila si již pár žalob a zákazů v některých metropolích. Nabízí dvě úrovně služeb: jednu definovanou jako spolujízdu, kdy se do platformy může zaregistrovat prakticky kdokoli s automobilem a pomocí zmáčknutí jediného tlačítka se spojí s žadatelem o svezení. Druhá, Uber Black, je pak v podstatě taxi službou, kdy registrovaní řidiči musí splnit určité nároky– ať už na automobil samotný, nebo na pojištění či licenci. Po mohutných demonstracích taxikářů v evropských metropolích, kteří vnímají Uber jako nelegální konkurenci, která ignoruje poplatky za koncesi, nepodléhá místní regulaci a ukusuje jejich díl koláče, tak města jako Hamburk, Brusel nebo korejský Soul tuto aplikaci zakázali.

Mediální zájem kvůli takovémuto rozruchu je něco, co se málokteré začínající firmě povede. Uber na sebe navíc dokázal navázat některé americké hvězdy, které aplikaci využívají. I díky tomu se služba dostala velmi rychle do povědomí – ačkoli sama firma samozřejmě tvrdí, že raketový úspěch je především dílem šířící se chvály mezi uživateli. „Jsme technologická společnost, ne taxi služba,“ brání se šéf expanze Uberu pro střední Evropu Patrick Studener.

Co stojí za vaším dosavadním úspěchem. To je na trhu s taxi službou takový prostor pro nové hráče?

Tak především: my jsme technologická společnost, ne taxi služba. Jsme platforma, která pomáhá spojit dvě strany – žadatele o jízdu a řidiče, kteří mohou někoho svézt. Tím, že se nám podařilo vyvinout jednoduchou a přitom propracovanou aplikaci, jež umožní jedním tlačítkem objednat vůz, získat skvěle hodnoceného řidiče, ihned vidět odhad ceny, kontrolovat trasu a zaplatit bezhotovostně, jsme nadchli jak žadatele o jízdu, tak řidiče. Ti zase vidí, kdo si je přivolal, mohou flexibilně přijímat žádosti podle svých možností, a mohou si tak přivydělat ve chvílích, kdy zrovna nemají jiné zákazníky. Jsme prostě novou alternativou klasické přepravy.

Jste součástí fenoménu ekonomiky sdílených služeb, propojujete individuální nabídku s poptávkou. Spolu s aplikacemi jako Airbnb, která umožňuje lidem krátkodobě pronajímat volné byty nebo pokoje, nebo Blablacar, umožňující spolujízdu, tak pijete krev provozovatelům hotelů, taxi služeb, půjčovnám aut… Jak vnímáte tento fenomén, je to budoucnost byznysu?

Technologie umožňuje lidem se okamžitě spojit a spousta sektorů dnes hledá způsob, jak pomocí technologií své aktivity zefektivnit. V poslední době se to aplikacemi zaměřenými na propojení jednotlivých uživatelů jen hemží, je to zjevně něco, co lidé chtějí používat. Vzniká tak spousta skvělých nápadů. Já to vnímám jako super koncept a inovativní způsob, jak vytěžit ze svých aktiv co nejvíce a být efektivní. Proč si například kupovat žebřík, když ho potřebujete na pět minut? Proč si raději pomocí jednoho tlačítka nepronajmout žebřík od souseda? V tomhle vidím jasnou budoucnost.

Máte na starosti expanzi Uberu, a to včetně střední Evropy. Tvrdíte, že nejste taxi služba, ale technologická společnost. Co tedy všechno vnímáte jako svoji konkurenci a jaké ukazatele sledujete předtím, než vstoupíte na nový trh?

Naší aplikací zvyšujeme efektivitu přepravy – ať už se to týká veřejné dopravy, taxi služeb, půjčoven aut, přepravy vlastním automobilem, Uber je další možnost. Proto nás před vstupem na nový trh zajímá systém dopravy jako celek. Díváme se také, jak často se v daném místě platí kreditními kartami, jestli lidé používají platby pomocí systémů typu PayPal, jaké jsou jejich preference, do jaké míry využívají chytré telefony atd. Zajímá nás i přímá konkurence – jaké další aplikace jsou k dispozici. Ale konkurenci vnímáme pozitivně, je to síla, která nás nutí vytvářet čím dál lepší produkty – a to je pozitivní.

Patrick Studener z firmy Uber - Foto: ČTK

Jak vnímáte Prahu a místní konkurenci typu služby Tick Tack Radima Jančury nebo podobné aplikace Liftago?

Praha má jeden z nejefektivnějších systémů veřejné dopravy, vnímáme i konkurenci v taxi službách. I přesto věřím, že tu bude Uber úspěšný. Zaprvé Pražané milují své smartphony, to nám nahrává. A zadruhé, služby v rámci naší aplikace jako to, že přesně víte, s kým jedete, jaké má daný řidič ohodnocení, transparentní cena, bezhotovostní platba, možnost přes aplikaci sdílet náklady na cestu s kamarády – to je něco navíc, co můžeme na vašem trhu nabídnout. Aplikace je přeložena do všech možných světových jazyků, můžete s ní objednávat službu, ať jste v jakémkoli městě, kde působíme, přesto jde vždy o velmi lokální záležitost, protože propojujeme místní řidiče s místními uživateli. Ještě jsem se nesetkal s městem, které by z Uberu nemělo žádnou přidanou hodnotu.

Zatím se vám velmi daří, ačkoli v USA již zaznamenáváte i negativní vlnu emocí. Zaprvé kvůli konceptu dynamického ocenění, kdy základní sazba může vyskočit během výraznějšího převisu poptávky o několikanásobek, zadruhé podle konkurence agresivním přetahováním řidičů na svou stranu. Aktuálně proti vám na americkém trhu silně brojí rival Lyft. Jsou tyto negativní aspekty důvodem, proč jste si najali bývalého poradce v kampani prezidenta Obamy Davida Plouffa?

Ano, je pravdou, že jsme do týmu nedávno přijali Davida Plouffa. Do té doby jsme žádný zásadnější marketing nebo kampaň nedělali. Jsme noví a vstupujeme na mnoho různých trhů, navíc do segmentu, který dlouho nezažil žádnou výraznější změnu. Je na nás, abychom si obhájili, co za benefity přinášíme, jaké nové možnosti nabízíme, a abychom co nejlépe uměli prezentovat svoji přidanou hodnotu. S růstem společnosti budeme postupně nabírat lidi, kteří nám s tím budou pomáhat. Nejdůležitější je pro nás to, aby si klienti – a to jak řidiči, tak cestující – naši službu užili. A chceme osobní interakci. Stále chceme inovovat a budovat tuto službu a zajímá nás jakákoli zpětná vazba.

Lenka Dvořáková Švejdová

29. srpna 2014