Dva měsíce s EET: zavírání hospod, zdražování a udávání

Dva měsíce s EET: zavírání hospod, zdražování a udávání

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Zavírání hospod, udávání, zdražování, několik výpadků, chybné zobrazování tržeb na portálu Finanční správy i zrušení udavačského webu. Tak by se daly ve zkratce shrnout první dva měsíce s elektronickou evidencí tržeb, která se podnikatelů v pohostinství začala týkat na začátku prosince minulého roku. Podle jejího autora ministra financí Andreje Babiše (ANO) ale evidence funguje bez problémů, hospody nekončí a pokud ano, tak jen proto že nechtějí platit daně, a většina je s EET spokojena. Za dosavadní vrchol je možné považovat Babišovu tiskovou konferenci, kde na základě jakéhosi čtyřprocentního sběru dat prohlásil, že za prosinec se na tržbách vybralo o sto procent více. Podnikatelé to ale vidí jinak.

Do EET je v současné chvíli zapojeno asi 43 tisíc podnikatelů, jak vyplývá z aktuálních čísel finanční správy. Ti si nejčastěji stěžují na technické obtíže s EET a zpomalení provozu. „Drobné technické problémy s instalaci a zdržování celého provozu kvůli neustálému zadávání objednávek do systému a tisku účtenek,“ vyjmenoval nejčastější stížnosti restauratérů Michal Popov ze serveru MenuCesko.cz.

Stížnosti se objevují také na delší dobu při placení a občasné výpadky, které postihují především podnikatele na vesnicích a v horských střediscích. „V normálním provozu to problém není, ale v exponovaných dnech, zvlášť, když přijde větší skupina lidí, je to katastrofa. Na účet čekají hosté i půl hodiny, jsou pak zbytečně nervózní,“ popsal svoji zkušenost na začátku ledna Zdeněk Tyl, který v jizerskohorském středisku Hrabětice už přes 20 let provozuje restauraci Driketa.

Další vedlejší efekt EET mohli pocítit i zákazníci, řada podniků se totiž rozhodla zdražovat. Již před Vánoci portál menicka.cz informoval o tom, že ceny obědů se po zavedení evidence zvýšily v průměru o 4 koruny.

Spor o zavřené hospody

Nejvíce se ovšem mluvilo o tom, zda kvůli zavedení evidence končí některé podniky. Babiš v polovině ledna na tiskové konferenci prohlásil, že skončilo jen 104 hospod a naopak, že jich téměř 400 dalších vzniklo. Reagoval tak na informace a průzkumy, podle kterých se stovky hospodských rozhodly raději zavřít.

Sdružení místních samospráv (SMS), které vycházelo z informací od starostů měst a obcí, upozorňovalo, že ohroženo je kvůli evidenci přibližně 700 hospod. Přesnější čísla potom přinesl průzkum mezi pivovary, i ten hovořil o stovkách zavřených podniků. Nejnovější data z konce ledna ukazují, že pivovary přišly od zavedení EET o více než 400 odběratelů, čísla přitom nedodaly zdaleka všechny pivovary.

Opačný trend, než o jakém hovořil ministr Babiš, vykazují v oblasti živnostenských oprávnění pro provozování hostinské činnosti také statistiky společnosti CRIF – Czech Credit Bureau. Loni v prosinci podle nich bylo nově založeno nebo obnoveno 2099 živností a přerušeno či ukončeno 2882 živností.

FOTO - Jan Zatorsky

Výpadky a špatné tržby na portálu

EET zažila také technické potíže. První větší výpadek systém postihl 13. prosince ráno, další větší přišel o silvestrovském večeru a problémy trvaly asi hodinu a půl. Vedle toho si hned na začátku nového roku podnikatelé stěžovali, že od Silvestru se jim na daňovém portálu nezobrazovaly tržby, přestože ve svých online pokladnách měli vše v pořádku. Takový stav přetrvával několik dní, než dala Finanční správa vše do pořádku.

Hned od začátku zavedení EET řada podnikatelů řešila další problém technického rázu – tržby se jim na daňovém portálu Finanční správy zobrazovaly dvakrát, nebo se naopak zobrazoval jen zlomek odeslaných údajů a to přestože v online pokladně bylo vše v pořádku. Na problém je často upozornila sama Finanční správa a chyby jsou v takových případech s největší pravděpodobností na straně výrobců pokladních zařízení.

Podnikatelé si vedle technických potíží stěžovali také na to, že mají kvůli EET a Babišovi ve společnosti nálepku zlodějů. Babiš totiž často opakoval, že podnikatelé a konkrétně hospodští okrádají stát, protože neplatí daně. Kvůli tomu přitom někteří museli začít snášet i urážky od zákazníků. Příkladem může být čtenářka Leona, které někteří zákazníci vulgárně nadávali nebo dokonce utekli bez placení. Paní K. se zase nelíbily urážky od Babiše. „Uráží mě, že z nás dělají zloděje. Ty lži, to už prostě nedávám,“ uvedla serveru Echo24.

Na začátku ledna z pohledu podnikatelů došlo alespoň k jednu pozitivnímu rozhodnutí. Ministr financí totiž nechal zrušit anonymní udavačský web, na kterém mohli lidé hlásit nevydané účtenky. Babiš nejdříve prohlásil, že o existenci webu nevěděl, když mu novináři připomněli, že se o něm zmiňoval v některých svých prohlášeních, otočil. Připustil, že o jeho existenci asi věděl, prý ale netušil, jak vypadá a že je anonymní. O anonymním udavačském webu jako první informoval server Echo24 už v říjnu loňského roku, jen za měsíc fungování přitom přišlo finanční správě zhruba 1900 oznámení o nevydání účtenky.

Na poslední tiskové konferenci k EET navíc Babiš prohlásil, že se v prosince 2016 vybralo s prosincem roku předchozího o sto procent více na tržbách. Týkalo se to ale jen čtyřprocentního vzorku, u kterého není jasný jeho výběr. To na konferenci ale nepadlo. Babiš tím naštval řadu lidí, kteří jeho výroky považují za nepravdivé. Například podnikatel Vlastimil Bartel se chce dokonce s Babišem vsadit o roční plat.

Na začátku března se přitom k přibližně 40 tisícům podnikatelů v pohostinství, kteří už evidují, připojí dalších 200 až 250 tisíc podnikatelů z maloobchodu a velkoobchodu. Povinné autentizační údaje, bez nichž nelze povinnost plnit, si přitom vyzvedla jen asi desetina z nich.