Matka Tereza jako značka, její oděv se nesmí používat jen tak
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Bílý bavlněný oděv „sárí“ s modrým lemem, který proslavila Matka Tereza, se stal exkluzivní obchodní známkou Misionářek milosrdenství, tedy kongregace kterou sestra založila v Kalkatě před téměř sedmdesáti lety. Její právník se chystá podniknout právní kroky proti neoprávněnému zneužívání oděvu.
Známý oděv si Matka Tereza údajně koupila na kalkatském trhu v den, kdy ji bylo uděleno povolení pracovat ve slumech města. Její právník Biswajit Sarkar podle britského deníku The Guardian usiloval o udělení obchodní licence od roku 2013. Ta byla Misionářkám milosrdenství udělena v roce 2016. Zveřejněno to však bylo teprve nedávno.
Biswajit Sarkar prohlásil, že chystá přísné soudní kroky proti neautorizovanému používání oděvu, a to i proti nejrůznějším charitativním organizacím či školám.
„Existují různé organizace, například školy, které jsou po Matce Tereze pojmenovány a její oděv používají jako uniformu, přitom nemají nic společného s Misionářkami milosrdenství,“ řekl právník.
„Nastaly dokonce i takové situace, kdy učitelé některých těchto škol psali Misionářkám, že se jim zpozdily výplaty. Sami teda ani často nevědí, že s kongregací nemají nic společného,“ dodal Sarkar.
Jiné organizace podle něj například vydávají náboženské knihy ozdobené oním typickým modrým pruhem, což působí dojmem, že byly tyto knížky vydány z popudu misionářek.
Biswajit Sarkar, který již dříve nechal vytvořit obchodní známku i na samotné jméno „Matka Tereza“, však musí přesvědčit členky Misionářek o důvodech jednotlivých žalob. Sestry mají podle něj až příliš dobré srdce a nechtějí kvůli podobným kauzám jít k soudu, přesto si samozřejmě nepřejí, aby nebyla Matka Tereza využívána ke komerčním účelům.
„My bychom ale neměli rozlišovat mezi komerčními a nekomerčními subjekty. Jde nám především o naši identitu. Pokud jde o modrý vzorek, který je ve světe jedinečný, nesmí překroutit svůj význam, nebo být využíván veřejností, jinak ztratí Misionářky milosrdenství svou tvář,“ řekl Sarkar.