Vláda schválila seznam staveb, pro které nebude nutná nová EIA

Vláda schválila seznam staveb, pro které nebude nutná nová EIA

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Vláda schválila seznam devíti dopravních staveb, pro které nebude nutné opakovat celý proces posuzování dopadu na životní prostředí (EIA). Na tiskové konferenci po jednání vlády o tom informoval předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD). Kabinet již v červnu přijal zákon, který u vybraných staveb umožní pokračovat v přípravě bez potřeby opakovat proces EIA. Nyní kabinet definoval, o které stavby jde.

Mezi uvedenými stavbami jsou například dálniční obchvat Českých Budějovic nebo FrýdkuMístku, nový úsek dálnice D11 do Smiřic nebo poslední chybějící úsek D1 Říkovice – Přerov. Proti původnímu návrhu ze seznamu ale vypadlo dokončení čtyřproudé silnice I/11 z Ostravy na hranice Opavska. Podle ministerstva dopravy je většina stavby před dokončením a chybí zhruba 400metrový úsek, pro který je možné získat povolení jinou, rychlejší cestou. Dále ze seznamu vypadl projekt na chybějící část Pražského okruhu, který nesplnil podmínku, že pro stavbu už musí být vydáno územní rozhodnutí.

„Pro všechny připravené prioritní stavby máme peníze a příští rok chceme zahájit jejich výstavbu. Spolu s dalšími projekty je to více než 100 kilometrů nových dálnic, které začneme stavět,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) se dnešním krokem vlády uzavřel velmi zrychlený legislativní balíček. „A to umožní, aby ministerstvo životního prostředí mohlo v rychlejším režimu schválit tyto prioritní záměry a vydat závazné stanovisko,“ uvedl Brabec. Následně tak bude podle něj Ředitelství silnic a dálnic moci požádat o stavební povolení. Ministerstvo dopravy již dříve podle Brabce avizovalo, že dodá ministerstvu životního prostředí podklady v řádu týdnů.

Problémy s posudky EIA má v Česku asi stovka dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem ČR do EU, které unie neuznává. Na seznamu dopravních staveb, které nebudou potřebovat opakování procesu EIA, se ministerstvo dopravy již dříve předběžně domluvilo s Evropskou komisí.

,

24. srpna 2016