57 km. Nejdelší vlakový tunel světa otevřen pod Alpami
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl v sobotu otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.
Slavnostní inaugurace stavby, která výrazně usnadňuje vlakové spojení mezi jihem a severem Evropy, se konala už 1. června. Tunel tehdy otevřel prezident švýcarské konfederace Johann Schneider-Ammann za přítomnosti významných zahraničních hostů. Byli mezi nimi například německá kancléřka Angela Merkelová, francouzský prezident François Hollande nebo italský premiér Matteo Renzi.
Stavba nového dvoutubusového železničního tunelu začala v roce 1999 a její náklady dosáhly asi 12 miliard švýcarských franků (zhruba 302 miliard Kč). O realizaci tohoto ambiciózního projektu rozhodli Švýcaři v několika referendech.
Tunelem by mělo v budoucnu jezdit na 300 osobních a nákladních vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Ekologové si od nového železničního spojení slibují, že počet nákladních aut, která každoročně používají alpské silnice, klesne až o polovinu.
Před otevřením GBT byl nejdelším železničním tunelem světa japonský Seikan, který byl otevřen už v roce 1988 a který je dlouhý 53,8 kilometru. Eurotunnel, který spojuje Francii a Británii, má na délku 50,4 kilometru.