Forejtova aféra

Forejt vrátil bezpečnostní prověrku

Forejtova aféra
Forejt vrátil bezpečnostní prověrku

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Bývalý šéf hradního protokolu Jindřich Forejt podle informací serveru Týden.cz vrátil bezpečnostní prověrku na druhý nejvyšší stupeň „Tajné“. Server se odvolává na dva na sobě nezávislé zdroje z Hradu. Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček informaci nepotvrdil.

„Forejta začal prověřovat Národní bezpečnostní úřad, který mu prověrku mohl odebrat. Na to ale bývalý protokolář nečekal a raději ji, jak zjistil TÝDEN.CZ, sám vrátil,“ uvedl web. Mluvčí Ovčáček zjištění serveru nepotvrdil ani nevyvrátil, odkázal novináře přímo na NBÚ nebo Forejta.

Mluvčí NBÚ Radek Holý řekl, že prověrku může její držitel kdykoli a bez udání důvodu vrátit. O tom, jestli to Forejt skutečně udělal, však úřad ze zákona informovat nemůže.

Forejt ve funkci šéfa protokolu skončil před několika týdny. Krátce před tím média upozornila na existenci kompromitujícího videa, na kterém je údajně Forejt zachycen. Autentičnost záběrů se nepodařilo ověřit.

Bývalý šéf hradního protokolu Jindřich Forejt - FOTO: Jan Zatorsky

Devětatřicetiletý Forejt dosud má od roku 2014 vládní nominaci na místo velvyslance ve Vatikánu. Pokud by se měl v budoucnu stát ambasadorem, bez prověrky na stupeň tajné se zřejmě neobejde. Je totiž zavedenou praxí, že všichni velvyslanci tuto prověrku mají.

Forejtovo kompromitující video

O odchodu Jindřicha Forejta jako první informoval deník Echo24.cz začátkem prosince. Jako důvod překvapivého konce Forejta uváděla média pozdní příjezd Miloše Zemana na státní pohřeb do Bratislavy, faux pas s (ne)účastí amerického velvyslance na oslavě 28. října či tahanice kolem vyznamenání pro Jiřího Bradyho.

Častěji se jeho konec však dává do souvislosti s kompromitujícím videm, které se delší dobu po redakcích českých médií pokoušela prodat dvojice mužů. S nabídkou na odkup videa se obrátili i na deník Echo24.cz. Podle informací Echo24.cz muži kompromitující materiál nabídli minimálně TV Nova. A podle vlastních slov také na Seznam.cz. Všude byli ale odmítnuti. Zatímco původně požadovali za video údajně částku 250 000 korun, po Echo24.cz žádali již jen zhruba polovinu této částky. Redakce video odmítla koupit, protože o jeho publikování neměla zájem. Záběry ale několik médií zakoupilo, zřejmě i Babišova Mafra. Snímky pak uveřejnil jeden malý nejmenovaný server.

, , ren