Mnoho povyku pro nic?

  - Foto: ČTK
Mnoho povyku pro nic?

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Sněmovní bitva o elektronickou evidenci tržeb (EET) se pomalu blíží ke konci. I když se protáhla na víc než půl roku, málokdo od začátku pochyboval o jejím výsledku.

Vládní poslanci se rozhodli zatnout pravicové opozici tipec a stanovili, že příslušný zákon odhlasují ve třetím čtení 10. února. ODS si chce stěžovat u Ústavního soudu, to ale nic nemění na faktu, že spolu s TOP 09 neuspěly. V zásadě jim to nemusí vadit, protože o skutečné zablokování zákona v dolní komoře ani tolik nešlo. Pravým účelem obstrukcí bylo vyhrocení debaty a zviditelnění se před potenciálním voličem. Podobná představení k parlamentní demokracii patří. Jenom je dobré předem zvažovat, jestli se neminou účinkem.

V případě zákona o EET měli být cílovým publikem hlavně drobní podnikatelé a živnostníci, které zavádění on-line pokladen postihne. Obě pravicové strany je navíc považují za své zbloudilé ovce, z nichž mnoho přeběhlo do salaše předkladatele zákona, ministra financí Andreje Babiše a jeho hnutí ANO.

ODS jakž takž, TOP 09 zažívá sešup

Otázka tedy zní, jestli se opozici vydaná energie ve sněmovně nějak vyplatila. Není mnoho způsobů, jak spolehlivě zjistit rozvržení a průběžné změny voličských preferencí živnostníků. Asi nejvěrohodnější nabízejí databáze Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) při Sociologickém ústavu Akademie věd ve spojení s analýzami výsledků posledních voleb. Mezi necelou tisícovkou respondentů odpovídá v dotaznících CVVM každý měsíc (vyjma letních prázdnin) také zhruba stovka osob se statusem OSVČ. Podrobná kategorizace průzkumů umožňuje jejich selekci a „promítnutí“ odpovědí přes tuto skupinu. Může si to vyzkoušet prakticky každý, databáze je veřejně přístupná na internetu v rámci projektu Český sociálnědatový archiv, podmínkou je pouze registrace, závazek, že údaje nebudou použity ke komerčním účelům, a trocha uživatelské zručnosti. Dá se namítnout, že vzorek není dostatečně velký – zvlášť pokud vezmeme v úvahu, že skupina OSVČ je značně různorodá, zhruba 30 procent z těchto respondentů uvádí, že by se voleb nezúčastnili, a dalších pár procent neví, koho volit. Zároveň však platí, že nic lepšího nemáme k dispozici.

Zabrousíme-li nejdřív do minulosti, potvrdí se předpoklad, že politickým reprezentantem podnikatelského stavu dříve bývala ODS. Doslova to platilo ještě ve volbách do Poslanecké sněmovny v roce 2006, kdy hlas pro občanské demokraty deklarovala polovina OSVČ (včetně nevoličů, takže podíl byl ve skutečnosti ještě vyšší). V dalších volbách o čtyři roky později strana o část voličů mezi podnikateli přišla, s více než třetinovým podílem ale stále jasně dominovala nad ostatními. V posledních volbách v roce 2013 zásah ODS spadl na 13 procent a v následných průzkumech na tom byla někdejší reprezentantka reforem občas ještě o pár procentních bodů hůř.

Z prosincových dat CVVM svitla občanským demokratům naděje, objevil se skokový nárůst nad 20 procent. Že by obstrukce přeci jen trochu zabraly? Sociolog Lukáš Línek, který se dlouhodobě věnuje volebnímu chování, ale zdůrazňuje, že podobné výkyvy nemusejí u tak malého vzorku znamenat změnu trendu. „Jakékoli rozdíly ne do pěti, ale do deseti procent jsou statisticky nevýznamné,“ říká. Čísla z nejnovějšího, lednového průzkumu navíc ODS vrátila k dřívějšímu průměru. Srovnatelný počet respondentů-OSVČ se obvykle vyslovuje pro sociální demokracii. Zde je ale nutno doplnit, že kategorie OSVČ zahrnuje i dělnické profese, například zedníky, pracující v tzv. švarcsystému.

ODS si nicméně aspoň zachovává jakési železné jádro mezi podnikateli. TOP 09 je na tom o poznání hůř. A její sešup byl takový, že se nemůže vymlouvat na malý vzorek. Ve volbách 2013 Kalouskovu stranu podpořilo 15 procent OSVČ (opět se zahrnutím nevoličů), pak následoval nezpochybnitelný odliv. V posledních průzkumech se pro stranu vyslovuje jen několik procent OSVČ a širší voličskou základnu má TOP 09 i v takových kategoriích, jako jsou ženy v domácnosti nebo kvalifikovaní dělníci. Podle sociologa Línka se podnikatelé začali po volbách přesouvat od TOP 09 právě k hnutí ANO.

Pokud měla kampaň proti on-line pokladnám ztracené voliče TOP 09 oslovit, zatím příliš nezabrala. „Události z poslední doby jako projednávání EET či růst významu migračního tématu volební chování OSVČ nemění,“ podotýká k tomu Línek. Byl to přitom šéf strany Miroslav Kalousek, který se nejhlasitěji vymezoval proti on-line pokladnám a jejímu předkladateli. Zdá se však, že ani bezpočet televizních výstupů, čmárání po Babišových účtenkách či posílání ministra a majitele Agrofertu v jedné osobě do „karusele“ nezapůsobilo. A netýká se to jen podnikatelů, v posledních měsících TOP 09 znatelně klesly celkové preference.

Proč podnikatelům nevadí oligarcha?

Naopak výsledky ANO musejí být pro obě opoziční pravicové strany frustrující. Ještě ve volbách hlasovalo pro Babišovo hnutí méně podnikatelů než pro ODS i TOP 09. Během několika měsíců se ale podpora ANO v této skupině více než zdvojnásobila a od té doby si udržuje stabilní náskok. Větší podporu má Babiš jen v kategoriích studentů a vedoucích zaměstnanců. Po převodu odpovědí do volebního modelu (tedy zjednodušeně bez nevoličů a nerozhodnutých) dává lednová anketa ANO 35 procent mezi podnikateli. Pro ODS by ve volbách na začátku roku hlasovalo necelých 18 procent volících OSVČ, TOP 09 by zůstalo zhruba osm procent.

Proč podnikatelům nevadí oligarcha nutící je platit za přístroje, přes něž vydají jeho ministerstvu v plen údaje o svém hospodaření, který zavaluje plátce DPH novou byrokracií v podobě kontrolního hlášení a posiluje represivní funkce finančních úředníků? Sám Babiš přitom ve svých kampaních na živnostníky nijak zvlášť necílil, spíš je otevřeně shazoval (věta „Malé a střední podniky – to jsou klišé a kecy“, pronesená krátce před volbami). Odpověď může být jednoduchá, mnohem víc než EET trápí podnikatele jiné věci.

Daniel Kunštát, který vede katedru politologie a mezinárodních vztahů na pražském Cevro Institutu a do konce loňského roku zároveň analyzoval předvolební průzkumy v CVVM, připomíná, že podnikatelé se cítili dlouhodobě zklamáni pravicovými vládami (spíš formou vládnutí než obsahem) a velká část z nich přijala ANO jako alternativu. Babiš si mnohé z nich získal také přístupem úspěšného byznysmena, který přichází vymést zkorumpované politiky, zjedná pořádek a povede stát jako firmu. „To byla poselství, která logicky musela pozitivně rezonovat v uších a myslích živnostenstva,“ říká Kunštát.

Málo platné, pro spoustu živnostníků nejsou EET, kontrolní hlášení a zřejmě ani fakt, že Babiš zosobňuje bezprecedentní propojení politické, mediální a hospodářské moci, rozhodujícími argumenty pro to, aby se od něj odvrátili. Mnohým naopak jeho styl zjevně imponuje. Existují sice sdružení, která vůči ministrovi financí veřejně brojí, například Asociace podnikatelů a manažerů, jejíž předseda Radomil Bábek pravidelně bombarduje majitele Agrofertu ve svých textech, jejich dosah na podnikatelskou komunitu je ale sporný. Patrně nejvlivnější stavovská organizace, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP), se s Babišem i celou vládou snaží vyjít po dobrém.

„V prvním poločase vládnutí koalice to nebylo s podporou živnostníků nijak slavné. Na rozdíl od středně velkých firem a velkých subjektů, které se těší průběžně docela solidní podpoře, byla podpora OSVČ na okraji zájmu vlády. Nebyli jsme spokojení s rétorikou, která byla veskrze kritická nebo vyčítavá ve smyslu tzv. výhod vůči zaměstnancům, krácení daní či dalších odvodů. Pochopitelně nadšení živnostníků nevzbudil ani nárůst některé administrativy, například kontrolní hlášení,“ říká šéf AMSP Karel Havlíček. Kupříkladu EET však hodnotí pozitivně a spor o pokladny označuje za politické a pro podnikatele nepodstatné téma. Vztah vlády k živnostníkům se podle něj pomalu mění k lepšímu. „Udrželi jsme paušály a odvody OSVČ i přes velký tlak odborů. Podařilo se prosadit, že osoby samostatně výdělečně činné, které mají dvě a více vyživovaných dětí, mají od letoška vyšší daňové zvýhodnění. Vypadá to, že se podaří dotáhnout slevy na dani pro OSVČ, které jedou na paušál a vyživují děti nebo manžela či manželku, a pokud bude zavedena EET, mělo by nastat snížení DPH jak pro restaurace, tak pro výčepy,“ pokračuje ve výčtu. Pochvaluje si také, jak vláda podporuje letošní podpůrnou akci Rok řemesel.

Havlíček nezmiňuje ještě jednu podstatnou věc, která má mezi podnikateli velkou váhu. Vládu vedenou Bohuslavem Sobotkou během dvou let jejího působení neparalyzovala žádná vážná roztržka nebo aféra, jež provázely kabinety Mirka Topolánka a Petra Nečase. Stabilitě prospívá i poměrně spolehlivá koaliční většina v parlamentu, kontrastující s nešvarem přeběhlictví během dřívějších stojedničkových vlád. A jak se ukazuje například na obchodování se státními dluhopisy, současné vládě důvěřují i zahraniční investoři. Jejich čistě utilitární optikou vychází Babiš pozitivně – jako pragmatik korigující rozhazovačné choutky Sobotkových socialistů.

Uprchlíci a pivo. Populismus za každou cenu

Zejména pro TOP 09 platí, že se měsíce poměrně zbytečně vysilovala na jednom okruhu témat a marně se ucházela o skupinu, která stejně nikdy nebude patřit mezi její volební pilíře. Víc než o živnostníky se teď musí starat o celkový úbytek podpory, související patrně s tím, že Miroslav Kalousek navzdory svému politickému talentu není schopen přilákat takové spektrum voličů jako Karel Schwarzenberg.

Z pohledu ODS možná boj proti EET pomohl utvrdit věrnou základnu, že hlasy pro Petra Fialu a spol. mají smysl. Současné vedení strany ani nemá přehnaná očekávání, vždyť donedávna ODS bojovala spíš o přežití. Potichu se počítá s tím, že zůstane v opozičních lavicích i po příštích volbách. V následujících měsících se občanští demokraté chtějí pustit do „pozitivnějších“ kampaní, očekávat se dají například požadavky na snížení daní nebo zjednodušení podnikatelského prostředí. Vláda jim ale díky relativně vysokému růstu ekonomiky, a tím pádem i rostoucím zdrojům zřejmě vyfoukne vítr z plachet.

Babišovci mohou celkem oprávněně tvrdit, že se obstrukcemi necítí nijak poškozeni. „Nezaznamenali jsme žádnou zásadní komunikační kampaň proti EET. Zvláště pokud se podíváte na kritiky EET, tak si uvědomíte, že z jejich úst nejsou teze o obraně živnostníků až tak důvěryhodné,“ napsala mluvčí ANO Lucie Kubovičová. Příznivý hospodářský vývoj naopak hnutí umožňuje, aby navrhovalo snižování daní a současné opozici připomínalo, že se zvyšovaly právě za její poslední vlády. Samozřejmě nebude připomínat, že od Nečasova kabinetu to byly v době globální finanční krize vesměs odpovědné kroky (i když se pomyslný opasek utáhl z dnešního pohledu až příliš).

Co bude následovat v příštích měsících, Babiš naznačil, když vyrukoval s přízemní proklamací o snižování DPH na točené pivo. Ačkoli jeho lidé v ANO tvrdí, že živnostníky považuje za důležitou voličskou skupinu, v reálu se bude stejně jako dosud snažit o co nejširší záběr. Ještě víc než dřív začíná sázet na populismus. Impulzem mohl být závěr loňského roku, kdy ANO kleslo v průzkumech pod ČSSD. Je známo, že Babiš svoji komunikační strategii konzultuje se svým zámořským PR mágem Alexandrem Braunem z americké společnosti PSB a zadává domácím agenturám vlastní průzkumy. I člověk s podprůměrnou mediální bystrostí si mohl všimnout, jak Babiš počínaje přelomem roku uhodil na citlivá témata. Ještě před snižováním daně z piva zdůrazňoval v rozhovorech až nenávistná stanoviska vůči běžencům. Kromě svého vlastního deníku Mf DNES k tomu použil také konkurenční Právo.

Populismus za každou cenu je strategie, kterou ANO míří nejen na masy, ale na všechny soupeře najednou. Maškaráda s pivem určitě nebyla poslední. Řečmi o snižování daní chce Babiš přebrat téma pravicové opozici, xenofobní vyjadřování o zavírání hranic mu zase může přidat body nejen u živnostníků, ale také citelně uškodit ČSSD. Premiér Sobotka, jenž v tématu běženců lavíruje mezi vstřícnější a ochranářskou pozicí, bude ve výsledku vypadat jako příliš měkký a nerozhodný politik. Hlavní část boje se však povede o neliberální většinu voličů sociální demokracie, která souzní spíš s ministrem vnitra Milanem Chovancem nebo jihomoravským hejtmanem Martinem Haškem. Babiš se umí i ve svojí hatmatilce vyjádřit přímočařeji než většina ostatních. A z dosud nenápadného souznění oligarchy a hrubiánského prezidenta se začíná rýsovat tandem Babiš–Zeman…

5. února 2016