Babišova přelepená ústa nevadí. Pokuta ale hrozí jeho kritikům
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Zatímco Babišova kampaň PROČ? s přelepenými ústy v celostátních denících odstartovaná v den vyhlášení voleb nevadí, úřad se naopak zaměří na jeho kritiky. Pokuta hrozí třeba Spolku pro zachování demokracie v ČR kvůli billboardům „Vidíte žlutě?“, které jsou namířeny proti Babišově řepce. Celkem by mělo být v červenci prověřeno šest subjektů.
„Od toho jsme nakonec upustili. Protože to vyšlo první den oficiální kampaně, ale zadáno to bylo dříve. Bylo by to asi právně složité. Člověk asi nemohl předvídat, že zrovna v tento den prezident vyhlásí volby,“ řekl pro Echo24 člen Úřadu pro dohled nad financováním politických stran a hnutí Jan Outlý k tomu, proč se úřad nebude inzercí s přelepenými ústy zabývat.
Babiše řešit nebudeme
Babišova „mučednická koláž“ se v celostátních denících MF DNES, Lidové noviny, Právo, Blesk, Deník a Metro objevila právě v den spuštění volební kampaně, tedy 2. května. Andrej Babiš zde má přelepená ústa páskou a ptá se PROČ?. Sám tehdy prohlásil, že je to reakce na aktivitu premiéra Bohuslava Sobotky proti jeho osobě a za start kampaně to nepovažoval.
Již tehdy to nepřímo rozporoval tiskový mluvčí hnutí ANO Vladimír Vořechovský, který pro iRozhlas.cz potvrdil, že se tato inzerce bude započítávat do celkové částky na kampaň.
Každá politická reklama musí ale musí být ode dne vyhlášení voleb do Poslanecké sněmovny zaevidovaná podle nového zákona o sdružování politických stran. Musí mít zároveň označení zadavatele, zpracovatele i označení politického subjektu. I přesto, že inzerátu tyto informace chyběly, nebude to úřad řešit.
V budoucnu by se ale mohl zaměřit například na Babišovu knihu O čem sním, když náhodou spím. Jan Outlý již dříve však pro Echo24 řekl, že je kniha zaujala a že se jí zabývat budou. Není podle něj totiž jisté, zda se jedná opravdu o knihu, jak ji Babiš prezentuje, nebo o předvolební brožuru. Zda bude kniha jedním z šesti subjektů, s nimiž budou v červenci započata správní řízení, však Outlý nepotvrdil.
Úřad podle něj nemá oprávnění zveřejňovat, které politické strany a spolky nebo fyzické osoby prošetřuje.
Subjekty, které neinzerují s vědomím politických stran, mohou na propagaci vyčerpat pouze 1,8 milionů korun, zatímco politické strany se musí vejít do částky 90 milionů korun.
Prošetří Štěpánovou, Bábka a Radu
Úřad si naopak posvítí na Babišovy kritiky. „Za volební kampaň se považuje i sdělení v neprospěch jiné kandidující politické strany, politického hnutí, koalice či jejich kandidáta,“ píše se na stránkách úřadu. Mezi tu se mohou řadit i billboardy s nápisem „Vidíte žlutě?“ nebo stejnojmenná reklama v celostátních rádií. V prvním červnovém týdnu, kdy se tyto billboardy a reklama v rádiích objevily, spolek ještě registrován nebyl a úřad to nyní plánuje prověřit.
„V době, kdy visely billboardy, spolek registrován nebyl,“ řekl pro Echo24 Outlý. Ačkoliv podle zákona nemusí být zveřejněn datum registrace, úřadu přichází denně množství podnětů, které na takové nesrovnalosti upozorňují.
„Podněty dávají ti, kteří se reklamou cítí být poškození,“ řekl Outlý. Zda to bylo přímo hnutí ANO či Andrej Babiš, kdo měl s reklamou spolku problém, Outlý říci nechtěl.
Spolek o tom, že by jeho billboardy byly v rozporu se zákonem, zatím informován nebyl. „Úřad nás zatím neinformoval. My jsme tak před třemi týdny připravili a spustili registraci. Tak uvidíme, až se ozvou,“ komentoval informace pro Echo24 člen spolku a podnikatel Radomil Bábek.
Za porušení zákona hrozí pokuta až 100 tisíc korun. Na začátku června se v rádiích objevil i spot, v němž Barbora Štěpánová upozorňovala na škodlivost Babišovy řepky.
„Smrdí vám řepka? Jemu voní. Vy máte sice dražší naftu, ale on má na řepku dotace. Vy máte alergickou rýmu, ale on sám sobě dodává osiva, hnojiva a řepku i zpracovává. Vy musíte kupovat zeleninu z dovozu, ale on má z řepky miliony tržeb. To vše až do roku 2020. Vidíte žlutě? Sorry jako,“ říká ve spotu herečka Bára Štěpánová.
V posledních několika dnech se navíc objevují další plakáty, které nechal spolek vytvořit. S těmi by zřejmě problém být neměl, jelikož registrace již proběhla a zároveň mají i označení.
„Musíme se do 1,8 milionu vejít. Nepochybně budeme respektovat zákony. Nám se ale často daří domlouvat velmi zajímavé ceny u dodavatelů, kteří říkají, že nám rádi dají slevu,“ řekl Bábek a dodal, že na financování spolku se podílí donátoři a občané, kteří nejsou spojeni s žádnou politickou stranou.