Počet českých firem, které vyvážejí i mimo EU, roste

Počet českých firem, které vyvážejí i mimo EU, roste

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Počet českých firem, které vyvážejí i mimo Evropskou unii, roste. Zejména se zaměřují na země ze Společenství nezávislých států a na Blízký východ. Polovina tuzemských exportérů přitom vyváží do šesti a více států, 15 procent pak do 21 zemí. Podíl firem exportujících do alespoň 11 zemí stoupl oproti loňsku o sedm procent. Nejčastěji plánují firmy rozšířit vývoz do Německa. Vyplývá to z průzkumu ministerstva průmyslu a obchodu a Asociace malých a středních podniků.

Výsledky průzkumu dokládají i údaje statistiků za období leden až duben. Vývoz do mimoevropských zemí stoupl letos nejrychleji za posledních pět let. Zatímco export do EU vzrostl o tři procenta meziročně, mimo EU to bylo o devět procent. Například do Číny je nárůst exportu 29 procent.

„Trojnásobný růst na mimoevropské trhy, které jsou pro firmy nebezpečnější s ohledem na řízení rizik, je zajímavá informace. Firmy si věří, jsou sebevědomé a nespoléhají na cenu jako konkurenční výhodu a snaží se více prosazovat se zbožím s vyšší přidanou hodnotou,“ uvedl předseda představenstva AMSP Karel Havlíček.

Export ohrožuje regulace i byrokracie, míní firmy

Do SNS a na Blízký východ exportuje letos o pět procent více firem než loni. SNS trhy podle Havlíčka oživují, tahounem se začíná stávat opět Rusko, kam se export za první čtyři měsíce zvýšil meziročně o 21 procent.

Za největší problém exportu považují firmy regulaci, byrokracii a rostoucí náklady (13 procent), kurzové riziko (deset procent) a nutnost souladu s místními předpisy (7 pct). Konkurence je až na čtvrtém místě.

Za největší konkurenční výhodu na zahraničních trzích považují respondenti nejčastěji kvalitu svých produktů či služeb (28 procent) a jejich speciální charakter (16 pct). Pružnost dodávek vidí jako svou konkurenční výhodu 14 procent exportérů.

Ilustrační foto: Shutterstock

Agenturu CzechTrade zná 94 procent firem, 68 procent z nich ovšem nikdy nevyužilo služeb této společnosti. Nejčastějšími důvody využívání služeb CzechTrade jsou pomoc s marketingem a propagací a vyhledávání vhodných obchodních partnerů. Z průzkumu vyplynulo, že ze škály podpůrných služeb týkajících se exportu oceňují firmy nejvíce podporu jejich prezentace v zahraničí.

,

20. června 2017