volební kampaně

Vlna stížností. Lidé upozorňují, že politici porušují pravidla kampaně

volební kampaně
Vlna stížností. Lidé upozorňují, že politici porušují pravidla kampaně

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Na úřad, jenž dohlíží na kandidáty do sněmovních voleb, se v posledních dnech hrnou desítky podnětů k prošetření. Úřad už stihl uložit první pokutu, nyní vede osm správních řízení a podle zjištění serveru Echo24 přibudou brzo další. Navíc stále chybí shoda, co vše do kampaně počítat.

Stížnosti se například týkají volební agitky v radničních zpravodajích. „Výrazně přibylo podnětů, které souvisí s radničními zpravodaji. Je říjen a vychází jejich poslední číslo před volbami. Někteří stěžovatelé mají oprávněný či neoprávněný pocit, že byla v radničních periodikách vedena kampaň. Dále se objevují podněty k neoznačování kampaně a vedení kampaně bez registrace,“ uvedl pro Echo24 člen Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí (ÚDHPSH) Jan Outlý. Úřad už dnes vede osm správních řízení pro podezření z porušení zákonných pravidel vedení volební kampaně. Podle Outlého přibudou brzo další „Tam, kde máme podezření, zahájíme správní řízení a informujeme o tom ve formě tiskové zprávy. Některé věci jsou v řešení a řízení bude zahájeno ještě v nejbližších dnech,“ uvedl pro Echo24.

Většina podnětů se vztahuje k volební kampani, uvedl další člen úřadu Jiří Navrátil. „Jde hlavně o to, že nejsou označovány prostředky volební kampaně. Není třeba identifikován zadavatel a zpracovatel. Naše kontrolní oddělení připravuje poklady, poté případně zahájíme správní řízení,“ uvedl Navrátil. Povinné označování prostředků volební kampaně se týká hlavně velkých reklam na billboardech, plakátech, ale i ve volebních spotech.

Politické strany a hnutí už nyní za kampaně zaplatily desítky milionů. Letos jsou omezeny limitem výdajů na kampaň, nesmí utratit víc než 90 milionů. Tato hranice ale platí poprvé a stále se vedou spory, co do výdajů na kampaň počítat. Pokud si například politická strana zadá volební průzkum, jenž využije pro vlastní potřeby, do výdajů by to započítat měla. „Pakliže jsou volební modely či výzkumy preferencí (případně jiné analytické nástroje) využívány v přímé souvislosti s přípravou a realizací volební kampaně a v jejím průběhu, měly by být náklady na ně vykazovány jakožto volební výdaje,“ odpověděl na dotaz serveru Echo24 Navrátil.

Pro většinu stran nebude dodržení limitu problém, kampaň plánovaly s daleko menším rozpočtem. Se skromnější kampaní počítají lidovci, Starostové a nezávislí, KSČM, Piráti i Svoboda a přímá demokracie – Tomio Okamura. Lidovci doposud za kampaň utratili 27,6 milionů korun. Limitu se dle volebního manažera KDU-ČSL Václava Pláteníka ani neblíží. „My jsme měli od začátku schválený rozpočet asi 30 milionů, kterým disponuji já jako volební manažer z centrály, plus k tomu přibudou krajské peníze. Celý rozpočet na kampaň nepřevýší 40 milionů,“ uvedl pro Echo24 Pláteník. Okolo 80 milionů se bude točit kampaň občanských demokratů. „My se k limitu budeme blížit, ale určitě ho nevyčerpáme. Pravděpodobně budou celkové výdaje v rozmezí 81 až 85 milionů,“ uvedl volební manažer ODS Zdeněk Stanjura. TOP 09 chce do voleb investovat 60 až 70 milionů korun, přesné vyčíslení slibuje ihned po volbách.

Do limitu se musí vejít i hnutí ANO, jež do minulých voleb nasypalo s přehledem nejvíce peněz. „Celkové výdaje se pravděpodobně přiblíží hranici 90 milionů korun,“ uvedl pro Echo24 mluvčí ANO Vladimír Vořechovský. Hnutí nakonec do výdajů na kampaň započítá i knihu svého předsedy Andreje Babiše O čem sním, když náhodou spím, o níž jsme psali zde, a květnové celostránkové inzeráty v hlavních denících s podobiznou Babiše s ústy přelepenými páskou. Babišova koláž se objevila v denících MF DNES, Blesk, Deník, Lidové noviny, v Právu a Deníku v den, kdy kampaň začala (2. května).

Babišova kniha je dále předmětem správního řízení úřadu pro dohled nad stranami. Dle něj nebyla dostatečně označena povinnou informací o zadavateli a zpracovateli. Babiš původně dlouhodobě tvrdil, že se kniha voleb netýká a prezentuje pouze jeho názory. O celkových nákladech na knihu zatím hnutí ANO neinformovalo.

Zda některá ze stran a hnutí, které do Poslanecké sněmovny kandidují, porušila pravidla financování, bude jasné až po volbách. Do devadesáti dnů jsou povinny odevzdat ÚDHPSH zprávu o financování kampaně. I kdyby úřad zjistil překročení povolené hranice, následovat budou pouze sankce. Výsledek voleb to neovlivní.

Ilustrační foto - Shutterstock