ÚSPĚCH, NEBO PROPADÁK?

Začíná losování Účtenkovky. Loterie k EET bude stát občany téměř 80 milionů ročně

ÚSPĚCH, NEBO PROPADÁK?
Začíná losování Účtenkovky. Loterie k EET bude stát občany téměř 80 milionů ročně

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ve středu se budou poprvé losovat výherci státní loterie k elektronické evidenci tržeb (EET). Ve hře jsou ceny za miliony korun, o loterii ale není příliš velký zájem. Do losování poslali lidé asi jen tři procenta účtenek. Ročně přitom bude stát téměř 80 milionů korun.

„Do říjnového slosování se zaregistrovalo téměř půl milionu hráčů a zařazeno je do něj přibližně jedenáct milionů účtenek,“ uvedla pro server Echo24 Michaela Tesařová z ministerstva financí. Ceny nejsou malé – hlavní výhrou je milion korun, druhá cena je automobil. Poté následují finanční výhry od tří set tisíc, které vyhraje jeden člověk, až po sto korun, kterou získá dvacet tisíc hráčů. Celkově ministerstvo rozdává 21 025 výher.

O loterii, která vznikla jako podpora EET a má lidi motivovat k tomu, aby si brali účtenky, ale není příliš velký zájem. Ačkoliv půl milionu hráčů vypadá jako vysoké číslo, otázkou je, kolik z nich se zaregistrovalo třeba jen čistě ze zvědavosti a kolik účtenky do slosování posílá pravidelně. Účtenkovka totiž odstartovala už 1. října (šéf hnutí ANO a bývalý ministr financí Andrej Babiš její začátek naplánoval před sněmovní volby) a běží asi 45 dnů. Jednoduchým výpočtem se tak dá přijít na to, že každý z hráčů poslal do slosování za více než šest týdnů jen okolo 22 účtenek.

Ani těch „přibližně jedenáct milionů účtenek“, které resort zařadil do slosování, není nijak vysoké číslo. Denně totiž obchodníci vydají a na daňový portál zaevidují mnohanásobně více dokladů. Finanční správa počet zaevidovaných tržeb aktualizuje každý den na svém portálu. Ze zveřejněných čísel je zřejmé, že od startu Účtenkovky na začátku října bylo zaevidováno něco přes 300 milionů účtenek. Lidé tak do slosování zaslali něco přes tři procenta z nich.

Náklady jsou v řádech desítek milionů

„První měsíc účtenkové loterie – verdikt – ČR 2017 vs. Slovensko 2013: Na každého občana ČR staršího 18 let v průměru připadla 1,2 přihlášené účtenky. Na Slovensku to byly 2,9 přihlášené účtenky, čili zhruba dva a půl krát více než v ČR. Zájem na Slovensku byl tedy dvakrát až třikrát vyšší,“ zhodnotil na Twitteru (ne)zájem o loterii ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda.

Faktem zůstává také to, že stát účast v loterii lidem komplikuje. Do hry nemá přístup, kdo neužívá počítač nebo chytrý mobil. Navíc je nezbytné zadat dva složité kódy FIK a BKP, což někomu může zabrat dost času. Aplikace by měla sice kódy sama naskenovat, jenže účastníci si stěžovali, že tato funkce stoprocentně nefunguje.

Náklady na loterii přitom ročně dělají něco přes 78 milionů korun. Zajištění provozu Účtenkovky, které má na starosti společnost Wincor Nixdorf, bude stát ročně více než 12 milionů korun. Na 64,8 milionu korun přijdou ročně výhry. Zasílání esemesek a převody výher na účty odhaduje resort financí na 1,2 až 1,8 milionu ročně.

Ministerstvo počítá také s jednorázovou propagací loterie pomocí kampaně v rozhlase, videospotů, plakátů a různých propagačních předmětů. V plánu je také to, že úředníci budou jezdit do nákupních center po celé republice, kde budou Účtenkovce sami dělat reklamu. Kompletní výdaje na marketing a PR by měly přesáhnout 5,6 milionů.