Metrostav na Islandu

Nejdelší tunel na Islandu postavil Metrostav, měří 7,9 kilometru

Metrostav na Islandu
Nejdelší tunel na Islandu postavil Metrostav, měří 7,9 kilometru

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Na východě Islandu o víkendu slavnostně otevřeli téměř osm kilometrů dlouhý tunel, který prorazila česká stavební společnost Metrostav. Informoval o tom server E15.cz, podle kterého jde o nejdelší stavbu svého druhu na ostrově. Místním obyvatelům tunel usnadní cestování především v zimních měsících.

Tunel Nordfjardargöng měří 7,9 kilometru a spojuje města Neskaupstadur a Eskifjördur v nejvýchodnější části Islandu. Díky tunelu se řidiči budou moci vyhnout silnici vedoucí průsmykem Oddsskard s jednostopým tunelem Oddsskardsgöng, informoval islandský web icelandreview.com.

Podle serveru E15.cz se celková cena zakázky blížila 7,5 miliardy islandských korun (1,5 miliardy Kč). Zhruba 65 procent této částky získal Metrostav, zbytek dostala místní firma Sudurverk, která se na zakázce podílela. Podle islandské veřejnoprávní stanice Ríkisútvarpid se ale celkové náklady na výstavbu tunelu s přilehlou infrastrukturou vyšplhaly až na 14,3 miliardy islandských korun (tři miliardy Kč).

Sobotního slavnostního otevření se zúčastnil kromě islandského ministra dopravy Jóna Gunnarssona také český velvyslanec v Norsku a na Islandu Jaroslav Knot a zástupce firmy Metrostav.

Práce na tunelu začaly v roce 2013; slavnostní odstřel se tehdy uskutečnil 14. listopadu. Během výstavby ale došlo z finančních důvodů ke zdržení, což vyvolalo protesty místních obyvatel. Stavba se slavnostně otevřela téměř přesně po čtyřech letech od jejího zahájení.

Metrostav při stavbě tunelu využil novou razicí metodu původem z Rakouska. Tunel se razil ze dvou stran, celkově se vytěžilo 460 000 metrů kubických horniny. Na stavbě pracovali výhradně Češi a Slováci, informoval server E15.cz.

Obyvatelé východního Islandu se podle serveru icelandreview.com nemohli otevření tunelu dočkat. Dosavadní spojení mezi východoislandskými městy Neskaupstadur a Eskifjördur bylo totiž především v zimě značně komplikované: silnice bývala kvůli počasí často uzavřená.

„Všichni na to velmi dlouho čekali. Je to průlom,“ řekla islandskému webu jedna z místních obyvatelek Kristín Hávardardóttirová. „Jedním z důvodů, proč si lidé tento tunel přáli, je nemocnice v Neskaupstaduru. Slyšela jsem o případech, kdy musel záchranář před sanitkou odklízet sníh ze silnice. Cesta, která mohla trvat i sedm, osm hodin, by nyní neměla zabrat více než hodinu,“ dodala Islanďanka při otevření tunelu.

Metrostav má s ražbou tunelů na Islandu zkušenosti. Před několika lety zde firma dokončila dva jiné silniční tunely o celkové délce téměř 11 kilometrů. Letos v dubnu společnost oznámila, že dostala další zakázku v celkové hodnotě 1,3 miliardy českých korun na stavbu tunelu v severozápadní části ostrova.

,

13. listopadu 2017