Vláda zatím Německo kvůli mýtu žalovat nebude
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Vláda v pondělí odložila bod týkající se možného připojení ČR k žalobě na německé mýtné. Ministerstvo dopravy zároveň navrhlo počkat na rozhodnutí Evropské komise. Tento postup podporuje i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj návrh německého mýta diskriminační rysy pro zahraniční uživatele německých silnic má. Česko by se proto nemělo vzdát šance se do budoucna k žalobě připojit, řekl novinářům po jednání vlády premiér.
„U nás máme ten systém zavedený tak, že naši lidé, když platí dálniční známky, tak si to z žádné daně odečíst nemohou. V Německu ale bude možnost si to z jedné německé daně odečíst. To z pohledu mého není úplně fér a není to úplně v pořádku,“ uvedl Sobotka.
Návrh německého mýtného kritizuje řada zemí v čele s Rakouskem, které chystá žalobu k Soudnímu dvoru Evropské unie. Kritikům vadí proto, že německé dálniční poplatky budou de facto platit jen zahraniční řidiči. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také uhradí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel.
Schválený návrh mýtného v Německu kritikům vadí proto, že německé dálniční poplatky budou de facto platit jen zahraniční řidiči. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také uhradí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.
K připojení Česka k žalobě mluvil na konci března předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něho by se mohlo Česko připojit k rakouské žalobě, pokud pro to budou dostatečné argumenty. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) tehdy volil mírnější vyjádření. „Myslím si, že vzhledem k aktuální situaci v Evropě není dobré, abychom na sebe navzájem podávali žaloby a abychom ve věcech, které případně EK nebude vnímat jako problematické, byli siláčtí a ukazovali ramena vůči Německu,“ uvedl Ťok.
„Finální podobu německého návrhu ještě neposuzovala Evropská komise, jejíž stanovisko je klíčové. Může totiž znovu otevřít s Německem řízení o porušení Smlouvy o fungování EU, nebo se přikloní k tomu, že německá úprava mýta evropská pravidla neporušuje. Pokud bychom měli podávat žalobu, stejně ji v prvním kroku musíme předložit Evropské komisi,“ řekl v pondělí mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
EÚ žaluje Nemecko za diaľničné mýto https://t.co/zrEkTYOXtg pic.twitter.com/Au0IsUUuyL
— Aktuality (@Aktualitysk) 29. září 2016
Vláda projednání návrhu ministerstva odložila kvůli neúčasti ministra dopravy Dana Ťoka na jednání. Šéf dopravního resortu je totiž na návštěvě s prezidentem republiky Milošem Zemanem v Číně. Spolu s tímto bodem kabinet odložil ještě jednání o materiálu k výstavbě vysokorychlostní železnice v ČR. Oba materiály jsou podle Sobotky významné a při jejich projednávání by měl být ministr dopravy osobně přítomný, dodal premiér.