Český Bernini

Český Bernini

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Frekvence, s jakou se veřejnost setkávala se sochami v minulosti a dnes, je nesouměřitelná. Výzdoba paláců, kostelů, fasád domů, parků, ale i mostů, ulic a pamětních míst byla se sochařskými intervencemi spjata automaticky. S historickým vývojem, který kladl důraz na minimalismus, funkci, purismus anebo zkrátka šetření zdroji, jsme se o oku lahodící výzdobu ochudili a jakýsi pokus o povinnou přítomnost umění v naší blízkosti, tedy obyčejného lidu, se vrátil v době normalizace, kdy každá státní stavba musela obsahovat umělecké dílo ve výši 1–4 % hodnoty celkové stavební zakázky.

Toto období velmi přehledně a důsledně mapuje kniha Vetřelci a volavky Pavla Karouse a stejnojmenné webové stránky. Současná architektura se s výtvarným uměním naštěstí propojuje často již od počátku vzniku projekčních návrhů, pomalu se vrací do našeho kulturního vědomí jako svébytná a důležitá součást našeho života, který obohacuje, dotváří klidové zóny nebo naopak vytváří turisticky či obchodně přitažlivá místa exkluzivity a ojedinělé atmosféry.

Když zapátráme v historii barokní figurální plastiky, napadnou nás výrazné osobnosti, jako byl v mnoha ohledech talentovaný barokní architekt, sochař a malíř v jednom Gian Lorenzo Bernini a jeho Extáze svaté Terezy, Hlava medúzy, David, Spící Hermafrodit, Únos Proserpiny (většina z nich je k vidění v římské Ville Borghese), které s nezvykle výstižným a dokonale přesným provedením zhotovil z kararského mramoru. Další nezapomenutelnou ikonou je Florenťan Michelangelo Buonarroti, Berniniho starší kolega, který zhmotnil monumentálního Davida, několik Piet nebo sochu Mojžíše, opět s dokonalou precizností a jemností v detailu, do stejného mramoru z toskánského regionu jako Bernini.

Žíhaná kresba, způsobená vysokou mírou kalcitu v tomto materiálu, dodnes fascinuje nejen sochaře, ale i architekty, a přestože je jeho těžba a doprava nákladná, setkáváme se s ním i v současnosti. Fascinován jím je i mladý sochař Matouš Háša, kterému se daří prostřednictvím citlivé modelace navazovat na historické vzory a zároveň pracovat se současnými motivy. Hášovi je také blízký politický aktivista Banksy nebo sochař Marc Quinn, a tak v jeho tvorbě kromě padlého Ikara (2014) najdeme chlapečka s kapucí přes hlavu a dlaněmi sepjatými v modlitbě či prosbě z umělého mramoru (2018), Prométhea s plynovou maskou (2018), Madonu s respirátorem (2018) nebo popartovou lebku s kučeravými vlasy a andělskými křídly s názvem Mercury (2022).

Protože práce s kamenem nečiní Hášovi problém, vrátil se k němu i v symbolickém pomníčku Alanovi Kurdimu, dvouletému syrskému chlapci, jenž zahynul na tureckém pobřeží v roce 2015 při úprku před válkou. Jeho osud a bohužel i nezapomenutelná pozice se v Hášově pojetí zrcadlí v těle tradičního malého spícího Cupida.

Blank Čermáková

4. června 2022