Odbory versus vedení

Zaměstnanci Škody Auto opět nenastoupí na noční směnu

Odbory versus vedení
Zaměstnanci Škody Auto opět nenastoupí na noční směnu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda Auto dnes opět nenastoupí na noční směnu. K poslednímu březnu skončila platnost dohody o flexikontech, tedy směnách navíc, kam noční spadaly. Na prodloužení smlouvy se odbory s firmou nedohodly. Od dubna tak tyto směny nejsou vůbec naplánovány. Automobilka kvůli tomu vyrobí až o několik tisíc aut méně než v minulých měsících.

Firma tím značně trpí, řekl předseda podnikové rady odborů KOVO Jaroslav Povšík.

Zaměstnanci prostřednictvím flexikont někdy pracují nad limit nebo pod limit své pracovní doby podle aktuální poptávky a ve sjednaném období se pracovní doba musí vyrovnat. Vyrovnávacím obdobím je dvanáct po sobě jdoucích měsíců. Časové saldo, které může u zaměstnance v tomto období vzniknout, je 120 hodin.

Vzhledem k vysoké poptávce po vozech Škoda ale byly v poslední době flexikonta využívána jen k přidávání směn. Pro zaměstnance tak šlo o finančně zajímavý přivýdělek k platu, některým z nich ale vadilo málo osobního volna.

Výrobní hala Škody Auto v Mladé Boleslavi - ILUSTRAČNÍ FOTO: Shutterstock

V kolektivním vyjednávání řeší odbory s firmou řadu bodů, které se týkají humanizace pracovní doby. „Kolektivní vyjednávání je tentokrát atypické v tom, že se nejedná o mzdová jednání, tato byla sjednána na dva roky loni v dubnu. Jedná se o humanizaci pracovní doby, to jest její zkracování všemi formami, úpravou pracovišť, pomocí opotřebeným a handicapovaným zaměstnancům a nejvíce negativně se projevují takzvané šesté noční směny, které již běží po několik let,“ řekl Povšík.

Právě na šestou noční směnu zaměstnanci kvůli vypršení platnosti dohody již podruhé nepůjdou.

Pasivní odpor, který vůči firmě odbory nyní vedou, ale ve stávku či stávkovou pohotovost podle Povšíka nepřeroste. „Firmě jsem již oznámil, že nebudeme používat ani mítinky, ani stávkovou pohotovost, zprostředkovatele, rozhodce, ani stávku. Automaticky pro nás pracuje možnost ze zákona nechodit na sobotní, nedělní a svátkové směny,“ řekl.

Jednání o flexikontech odboráři odmítají do té doby, než s automobilkou najdou shodu u všech ostatních bodů. „Firma Škoda Auto požaduje již dva měsíce jednání o flexikontech, my zatím jednání o flexikontech odmítáme. Humanizace pracovní doby již má určitou podobu, jako start je odpovídající, jako celek je nedostatečná a flexikonta budeme vyjednávat samostatně,“ řekl Povšík.

,

7. dubna 2017