Účty prezidentských kandidátů

Drahoš sbírá miliony, Zeman transparentní zatím není

Účty prezidentských kandidátů
Drahoš sbírá miliony, Zeman transparentní zatím není

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Pokud by měly prezidentské volby dopadnout podle finanční podpory jednotlivých kandidátů o prezidentský post, suverénně by vedl Jiří Drahoš. Michal Horáček však finanční dary nepřijímá a kampaň si platí ze svých prostředků. A další favorit, současný prezident Miloš Zeman, zase zatím transparentní účet nemá.

Když si prezidentský kandidát Jiří Drahoš založil v březnu transparentní účet, uvedl, že chce finanční prostředky sehnat především od českých firem a svých příznivců. Jeho transparentní účet zatím ukazuje, že mu tento požadavek vychází. Od března obdržel řadu příspěvků, od symbolických až po miliónové. Momentálně má na svém účtě 11 533 322 Kč.

Z vysokých finančních příspěvků byl zdaleka největší ten od Dalibora Dědka, který Drahošovi daroval dva milióny korun. Mezi nejvýznamnější dárce patří taktéž Martin Hájek, který kandidátovi postupně ve dvou darech věnoval milión korun. Server motejlekskocdopole.com přispěl na Drahošovu kampaň 800 000 Kč.

Léčebné Lázně Jáchymov a Lázně Luhačovice poskytly ve stejný den obě zvlášť částku 650 000 Kč. Půl milionu přispěla firma BPD PARTNERS A.S., jejíž spoluzakladateli jsou podnikatelé Petr Pudil a Jan Dobrovský. Ti rovněž figurují jako představitelé neziskové organizace Post Bellum.

Půl milionu věnovala Drahošovi i společnost AVEKO SERVOMOTORY, S.R.O. a konkrétní osoby Silke Horák, Jaroslav Horák, Martin Šigut, Martin Wichterl či Libor Winkler. Další dvě desítky lidí i firem pak přispěly alespoň 100 000 Kč, někteří částku poslali i vícekrát.

Příjmová stránka naprosto přesahuje výdajovou stránku. Drahoš platí za klasické položky týkající se kampaně. Například za propagační materiály pravidelně hradí částku kolem 160 000 Kč, za technické zajištění kampaně zase například 187 923 Kč.

Michal Horáček předem uvedl, že si bude kampaň financovat ze svých vlastních prostředků. V souvislosti s tím oznámil, že finanční dary přijímat nebude. Jeho transparentní účet zatím nasvědčuje tomu, že se této zásady drží. Na kampaň si přispěl sám částkou 12 miliónů korun. Z této částky mu na konci června zbylo 5 294 951 korun.

Michal Horáček - Shutterstock

Účet Michala Horáčka obsahuje oproti účtu Drahoše především výdajové položky. Například 605 000 musel zaplatit za práci se sítí podporovatelů. Za dalších 669 000 si koupil multivan od Volkswagenu.

Horáček podobně jako Drahoš nejvíce investuje za propagační produkty. Například 164 560 platil pravidelně za výrobu placek, 138 600 zase za grafické práce, nebo 139 720 za provoz stánků. 117 249 dal za tisk brožur.

„Marek Hilšer je občanským kandidátem, kampaň mu platí občané, kteří se rozhodnout jej podpořit,“ stojí na Hilšerových stránkách. Na svém transparentním účtu má zatím 126 295 Kč. Této částce odpovídá i výše darů. Zpravidla se jedná o tisíce. Nejvyšším příspěvkem bylo 30 000 od ISOLIT-BRAVO, SPOL. a stejná částka od Petra Dauše. Na tomto faktu závisí i výdajová stránka Hilšerovy kampaně. Nejvíce dal 24 067 Kč za propagační letáky.

Zeman transparentní účet zatím nemá

Současný prezident Miloš Zeman zatím transparentní účet na stránce zemanznovu.cz nemá. Miloš Zeman při oznámení kandidatury prohlásil, že nepovede volební kampaň, přesto není jasné, z jakých zdrojů financuje například sběr podpisů. Kontaktní osoba Zemanovy kampaně Barbora Filípková na přímý dotaz Echo24, zda bude prezident mít transparentní účet, uvedla: „Pan Miloš Zeman bude postupovat v souladu se zákonem o volbě prezidenta republiky.“

Miloš Zeman však v rozhovoru pro TV Barrandov na podobnou otázku již v dubnu odpověděl poněkud konkrétněji: „Moje žena (první dáma vede Zemanův volební tým – pozn.red.) vám asi odpoví, že zřídíme transparentní účet, a na ten účet budou přicházet příspěvky od nejrůznějších dárců, které budou veřejné, zřetelné a vždycky se budete moci těch dárců zeptat, jestli ty peníze opravdu dali.“

Teoretickou šanci stát se prezidentem mají i další kandidáti, kteří ohlásili svůj záměr kandidovat na prezidenta. Jejich transparentní účty však naznačují, že šance nemají zrovna velké. Třeba bývalý poslanec za Věci Veřejné Otto Chaloupka má na svém účtu zatím jen 1100 Kč. Ze dvou finančních darů, které na účtu má, si poslal jeden sám. Další kandidát Igor Sládek na svém účtu disponuje částkou 711 Kč. Petr Hannig zas má na svých dvou účtech dohromady 500 Kč.

, voš