Po shitstormu. „Černoch z Lidlu“ má za sebou úspěšnou sezónu

Po shitstormu. „Černoch z Lidlu“ má za sebou úspěšnou sezónu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Když jsme s ním fotili naši módní sérii, byl mužský model Alpha Dia ještě neznámý. Pak náhle čelil projevům nevraživosti. Nový rok z něj nakonec udělal hvězdu, píše o Diovi, jenž se stal pro mnoho Čechů kvůli reklamě pro německý řetězec Lidl zřejmě neznámějším manekýnem černé pleti, německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

Když jsme ho konečně znovu zastihli, na konci února, krátce před redakční závěrkou listu FAZ, seděl Alpha Dia v autobuse z Berlína do Hamburku. Nebyl právě v New Yorku? V Miláně? V Paříži? V Londýně? Ano, ano, ano. Jako mužský model je třeba být flexibilní. Takže nelze nic namítat, když mladý muž z Hamburku, který z prvních 55 dnů v roce spal jen pět nocí ve vlastní posteli, zase jednou jede domů.

Před Vánoci jsme s ním fotili naši sérii o módě. Alpha Dia přijel z Hamburku, kde sídlí jeho mateřská agentura Modellwerk. Už byl na molu pro Pradu a Dolce & Gabbana. Před kamerou stál i pro kampaně a editorialy. Ale dosud ho znali jen přátelé mužské módy, a kolik už takových je, natož v Německu? Našel ho a objednal náš šéfstylista Markus Ebner, píše FAZ. A den nad střechami Hamburku proběhl v takovém stavu beztíže, jaký si lze při shootingu jen přát.

Alpha Dia jako proslulý "černoch z Lidlu" - Foto: repro Lidl

Ani ne čtyři týdny poté vypadal už svět jinak. Alpha Dia, který se narodil v Senegalu a před 14 lety přišel do Německa, si musí v běžném životě kvůli své barvě pleti stále znovu vyslechnout rasistické poznámky. Nyní se ale v České republice ocitl uprostřed shitstormu. Stál modelem pro jednu kampaň Lidlu. Začali proti němu štvát na webu a sociálních sítích, mnozí se obávali cizácké infiltrace, kdosi dokonce viděl na obzoru "vyhubení bílé rasy". Jiní se naopak s černým modelem solidarizovali, také čeští ministři, a Diovi dokonce věnovali vlastní heslo v české Wikipedii.

Alpha Dia sice jako model není v Německu tolik žádaný jako v Paříži, New Yorku nebo Miláně, ale to může souviset s tím, že velké značky nasazují černé nebo asijské modely proporcionálně přibližně k podílu černých či Asiatů v obyvatelstvu těch kterých zemí.

V půli ledna začaly týdny módy v Miláně. Ty rychle zahnaly Diovi obavy, že módní domy by mu mohly zazlívat jeho fotografie v kampani pro discounter. Začala jeho dosud nejúspěšnější sezóna. Potřetí za sebou vyrazil na přehlídkové molo pro Pradu. A to něco znamená, protože tam mění modely jako ponožky. Kromě toho Zegna, Neil Barrett, Dirk Bikkembergs, Off-White, Dries van Noten, MSGM, Hermès, Kenzo a další a další.

Alpha Dia - Foto: Facebook A. Dia

Obzvláště šťastný je Dia z toho, že dostal pracovní vízum do New Yorku. Díky tomu tam mohl být na první přehlídce módního návrháře Rafa Simonse. A co je ještě důležitější, premiéra Rafa Simonse jako designéra u Calvina Kleina byla též premiérou pro Aplha Diu i Calvina Kleina. K tomu měl ještě "exklusive", což je jakási značka kvality. Jeden týden nesměl na molo pro jinou značku. Alpha, což znamená začátek, znamenalo uprostřed skvělé sezóny také omega, tedy konec. Ale show pokračuje.

,

25. března 2017