Jen 10 milionů? Lítačka stojí víc, i tak je levnější než Opencard
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Hnutí ANO odráží kritiku kvůli předražené Lítačce. Pražští zastupitelé za klub ANO argumentují tím, že primátorka Adriana Krnáčová nikdy neříkala, že projekt bude stát jen 10 milionů korun. Podle nich došlo na základě nešikovného vyjádření Krnáčové ke spojení ročních nákladů a nákladů pořizovacích. Zastupitelé se také brání nařčení opozice, že k nákladům na provoz Lítačky je nutné přičíst ještě provoz Operátora ICT v řádech desítek milionů ročně.
„Nikdy nezaznělo, že Lítačka bude stát jen 10 milionů. Na začátku možná došlo ze strany primátorky Krnáčové k nešikovnému a nepřesnému vyjádření ohledně nákladů pořizovacích a nákladů na provoz. A to všechno se pak překroutilo,“ řekl pro Echo24.cz místopředseda klubu ANO Patrik Nacher. To ostatně tvrdí i Krnáčová. „Nikdo nemluvil o ročních nákladech 10 milionů, to je záměrně zkreslené číslo. Vždy se hovořilo, že pořizovací náklady nepřesáhnou deset milionů, a to jsme dodrželi,“ uvedla.
Pořizovací náklady skutečně neatakovaly 10 milionů, jak potvrdil na začátku září předseda představenstva městské společnosti Operátor ICT Michal Fišer. Ten vypočetl, že za vývoj a pořízení Lítačky zaplatilo město 8,2 milionu korun, měsíční náklady na provoz vycházejí po prvním půl roce na 4,4 milionu korun. Podle Radomíra Nepila, zastupitele za ANO, jsou ale aktuální provozní náklady ještě nižší a činí 3,7 milionu. Dalších 450 tisíc korun pak od města inkasuje zřizovatel Opencard za své stále platné červené karty.
Radomír Nepil rovněž zdůrazňuje, že jednu z největších položek v provozních nákladech na Lítačku činí platy pro zaměstnance na přepážkách, kteří nové zelené karty vydávají. „Zvolili jsme totiž přístup, že čím víc pracovníků, tím komfortnější to pro občany je. Tuto položku je ale možné do budoucna snižovat,“ řekl pro Echo24.cz. To potvrzuje i jeho kolega z ANO Ondřej Prokop. „Lítačka je jednak v pilotním provozu, ostrý provoz bude levnější, a za druhé probíhá výměna velkého počtu karet, což navyšuje fixní náklady, které po výměně klesnou,“ dodal pro Echo24.cz.
Podle dostupných informací stála Opencard za devět let své provozu, tedy od dubna 2007 do března 2016, 1,74 miliardy korun.
Na výtku opozice, že se do nákladů na Lítačku musí započítávat i 81 milionů, které jen loni stál Prahu provoz Operátora ICT, ale zastupitelé reagují tím, že Lítačka není jediný projekt, který Operátor ICT pro město spravuje. „Firma Operátor ICT v současnosti nevykonává pouze provoz Lítačky, ale také udržuje systém Opencard, poskytuje poradenské služby OINF, realizuje projektovou přípravu v oblasti ICT nebo připravuje projektovou kancelář SMART cities,“ vypočetl Prokop.
To potvrzuje i zastupitel a člen komise ICT Tomáš Jílek (TOP 09 a nezávislých), který uvádí, že nelze jednoznačně rozprostřít a určit, kolik milionů za práci Operátora ICT je vynakládáno na provoz Lítačky a kolik na další projekty. Jílek také dodal, že hrubým odhadem se pomocí tvrdé práce podařilo od spuštění Lítačky snížit její měsíční provozní náklady asi o 20 %. „Částka 4,4 milionu ale může klesnout i pod hranici 4 milionů korun. Do příštího roku navíc plánujeme skončit provoz Opencard, město tak už nebude muset platit měsíčně oněch 450 tisíc korun za červené kartičky,“ uvedl pro Echo24.cz.
Znatelné snížení na provoz systému Lítačka si zastupitelé za ANO slibují i od přesunu významné části uživatelů do jiných kanálu, tedy do bankovních karet a chystané mobilní aplikace. Jílek ale upozorňuje, že je obtížné předvídat, kolik lidí přejde od plastové kartičky k aplikaci. „I na tom bude záviset, kolik karet ubude, kolik přepážek budeme moct uzavřít a kolik peněz na tom ušetříme,“ dodal.