Německá dráhy plánují vlaky bez strojvůdců

Německá dráhy plánují vlaky bez strojvůdců

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Kdyby to mělo být podle Německých drah (DB, Deutsche Bahn), pak budou v budoucnu Spolkovou republikou křižovat plnoautomatické vlaky bez strojvůdců. Argumenty jsou: lepší vytížení tras a existujících souprav, snížení nákladů o až 30 procent a větší konkurenceschopnost. Něco takového ale Odbory strojvůdců (GdL) považují za zcela iluzorní, uvádí rozhlasová stanice Deutschlandfunk (DLF).

Kolejová doprava bez řidiče už déle není jen vizí. Třeba jedna z tras metra v Norimberku je od roku 2008 autonomní a řídí ji počítač. Technika už z velké části existuje, říká Christoph Gralla, šéf sekce technické bezpečnosti a infrastruktury u koncernu Alstom, jednom z předních světových výrobců dopravní techniky. Alston se zaměřuje hlavně na metra, ale zkoumá možnosti i u jiných druhů dopravy. Stupeň automatizace chce v Německu zvýšit do roku 2025.

Kupředu chtějí jít i Německé dráhy. Existují tři konkrétní projekty. Třeba na už nepoužívané, 30 kilometrů dlouhé trati v Krušných horách má jezdit testovací motorový vůz vybavený nejmodernější kamerovou a senzorovou technikou. U projektů jde mimo jiné o rozpoznávání překážek na velké vzdálenosti, automatické připojování vagónů či o digitální komunikaci s jinými účastníky dopravy. Podle DB jde o budoucí konkurenceschopnost kolejové dopravy. Hovoří se o asi 30ti procentním snížení nákladů za energii.

souprava Deutsche Bahn - DB

Proti sebedůvěře Německých drah stojí ale skepse odborů. Železnice bez strojvůdců? O něčem takovém má právě šéf Odborů strojvedoucích (GDL) Klaus Weselsky pochybnosti. "Co slýcháme ve vlacích?" ptá se. "Že vypadlo to a zase tohle. Nic nefunguje hladce, že je to náchylné k poruchám atd." Ale najednou začne někdo lidem něco našeptávat a vizionářsky vysvětlovat, že budeme jezdit plnoautomaticky, podivuje se Weselsky. Přitom za stávajících podmínek není DB s to jezdit zemí spolehlivě a na čas.

Nicméně, je jisté, že autonomní železniční doprava změní obraz profesí na dráze. Připravují se jednání mezi koncernem a odbory s názvem "Práce 4.0". Odboráři už nyní argumentují přizpůsobením mezd měnícím se podmínkám, které budou vyžadovat vyšší kvalifikaci. V budoucnu se rozšíří kontrolní a řídící činnosti. Ať už přímo ve vozech, na stavědlech nebo v centrálách. V zemi je 34 tisíc kilometrů kolejí, většinou se smíšeným provozem. Dálkové vlaky se křižují s regionálními spoji.

Automatický vlak to má tedy těžší než souprava v metru. Ta se pohybuje v uzavřeném systému, bez rušivých faktorů. K vyřešení tohoto problému chtějí Německé dráhy propojit autonomní vlaky s evropským jednotným signalizačním zařízením ECTS (European Train Control System). Tento systém dokáže na základě výměny dat kontrolovat a řídit vlakovou dopravu. Třeba na trase Rotterdam-Neapol.

Křížem krážem Evropou. Automaticky a bezpečně. Velká část expertů vychází z toho, že na železnici to bude už brzy možné ve větším měřítku. Provozovatelé železnice a průmysl už jsou připraveni ve startovacích blocích.

26. srpna 2016