70 % podnikatelů není na EET připraveno. Někteří chystají totální bojkot
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Příští středu startuje druhá vlna elektronické evidence tržeb (EET). Velká část z čtvrt milionu podnikatelů, kterých se od počátku března nová povinnost týká, ale není připravená. Autentizační údaje, jež jsou pro zahájení evidence nezbytné, si totiž na finančních úřadech vyzvedla jen asi třetina podnikatelů. Ti přitom často nechávají na poslední chvíli i nákup pokladních zařízení. Nápor tak budou v posledních dnech před startem druhé fáze očekávat nejen prodejci, ale také finanční úřady. Na sociálních sítích se navíc začíná šířit výzva k bojkotu nového opatření.
„K 13. únoru obdrželo autentizační údaje 77 265 podnikatelů spadajících do 2. fáze,“ uvedla pro server Echo24 Petra Petlachová z Generálního finančního ředitelství. To je asi třetina z předpokládaných 250 tisíců velkoobchodů, maloobchodů, podomních prodejců a majitelů e-shopů spadajících do této části evidence. Pokud si zbývající podnikatelé nestihnou vše podstatné do osmi dnů zařídit, hrozí, že některé obchody 1. března neotevřou, nebo budou logicky porušovat zákon.
Čísla finanční správy ukazují, že podnikatelé očividně neměli moc času v tomto období novou povinnost, jejímž autorem je ministr financí Andrej Babiš, řešit. Právě přelom roku je totiž pro obchodníky nejnáročnější. „Záležitosti spojené s druhou vlnu EET většina našich stávajících zákazníků až do začátku února prakticky neřešila,“ potvrdil pro Echo24 Miroslav Uďan ze společnosti Shoptet. Podle něj to bylo dáno především tím, že se prakticky od podzimu nezastavili. „Nejprve vánoční nákupy a pak novoroční výprodeje a o EET se začali zajímat až nyní,“ dodal.
Vedle koupení pokladního zařízení a vyzvednutí autentizačních údajů je třeba získat bezpečnostní certifikát, bez nějž není možné pokladnu zprovoznit. Přestože certifikát se stahuje z webového portálu správce daně a podnikatel kvůli němu nemusí nikam chodit, podle obchodníků celá záležitost spolu s vyzvednutím autentizačních údajů nějaký čas zabere. „Tato operace může trvat i tři dny, vzhledem k provozním dobám finančních úřadů proto doporučujeme toto nepodcenit,“ uvedla pro server Echo24 Veronika Exnerová ze společnosti Vodafone.
Například finanční správa v Praze kvůli tomu prodloužila provozní dobu. „Předpokládáme zvýšený zájem daňových poplatníků o vydání autentizačních údajů k elektronické evidenci tržeb,“ uvedla pro server Echo24 Miroslava Bardonková z pražského finančního úřadu. Dodává ale, že v případě většího náporu je schopná pružně reagovat.
Totální bojkot EET
Alternativním vysvětlení pro to, že tak velké množství podnikatelů si ještě údaje nevyzvedlo, by mohl být úmyslné a cílené odmítání této nové povinnosti. Řada podnikatelů a živnostníků totiž považuje zavádění EET za šikanu ze strany státu. Na sociálních sítích se navíc začala v posledních dnech šířit výzva k tomu, aby podnikatelé evidenci bojkotovali.
Jedná se plakát, který se objevil ve skupině NE elektronické evidenci tržeb, která funguje na sociální síti Facebook. Na plakátu se doslova píše o „totálním bojkotu EET“. Autoři plakátu argumentují tím, že se jedná o poslední možnost, jak zachránit svobodné podnikání v České republice, a heslem celé akce je „všechny pozavírat nemohou“.
Podnikatelé by se ale neměli pokoušet ve své činnosti bez zprovozněné pokladny pokračovat. Finanční správa se totiž v posledních týdnech chlubí tím, jak intenzivně dodržování povinnosti kontroluje. „V uplynulém období dvou měsíců provedly společně celní a finanční orgány téměř 3,5 tisíce kontrol zaměřených na oblast evidence tržeb, což znamená v průměru 54 kontrol denně,“ psala finanční a celní správa v tiskové zprávě na začátku února. Za nedodržení povinnosti evidovat navíc hrozí až půlmilionové pokuty, které můžou být pro řadu podnikatelů a živnostníků likvidující.
Zjednodušený režim netáhne
Vedle běžného odesílání tržby ve chvíli, kdy k ní dojde, mají podnikatelé možnost evidovat v takzvaném zjednodušeném režimu. O ten si mohou požádat ti, kteří z objektivních důvodů nemůžou povinnost splnit – například kvůli špatnému nebo žádnému pokrytí internetem. V takovém případě vystavují účtenky bez kódu FIK, ale tržby musí stejně zaevidovat do pěti dnů. Nevyhnou se tak nákupu pokladny ani návštěvě finančního úřadu.
Jak se ale ukazuje, o zjednodušený režim není velký zájem. „Celkem od počátku evidence požádalo o povolení evidovat tržby ve zjednodušeném režimu 483 podnikatelů,“ uvedla Petlachová. Finanční správa ale nějakým způsobem vyhověla jen ve 133 případech. Ve 156 případech žádost zamítla a u zbytku případů buď podnikatel vzal svoji žádost zpět, nebo jej úředníci ještě nevyřídili.
EET funguje od začátku prosince minulého roku, kdy dopadla na podnikatele v ubytování a v pohostinství. Za více než dva měsíce došlo především ke zdražení v hospodách a restauracích, řada podniků se ale rozhodla kvůli nové povinnosti provoz uzavřít a živnost přerušit či ukončit.
Ministr financí Andrej Babiš tvrdí, že EET funguje. Dokladoval to stoprocentním zvýšením tržeb v hospodách. Jak se ale ukázalo díky údajům Českého statistického úřadu, meziroční růst tržeb byl v prosinci v pohostinství okolo 8 procent. Finanční správa Babišova čísla vysvětlila jinou metodikou, stoprocentní nárůst byl ale jen u vybraných 4 procent hospod.