Menu podle Kima? Kimči, psí žebírka, falešné KFC i britské pivo
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Psí žebírka, luxusní káva z Costa řetězců i falešné KFC. Severní Korea se snaží zalíbit zahraničním turistům skrze své kulinářské speciality i napodobeniny západních fastfoodů. Simon Cockerell, který vlastní cestovní agenturu Koryo Tours, pravidelně zveřejňuje fotografie ze svých cest, včetně tamější kuchyně, píše deník Independent.
Mladý britský podnikatel navštěvuje KLDR už od roku 2002 a letos v lednu uskuteční svůj 158. výlet. Svůj profil na sociální síti Instagram zásobuje stovkami fotografií ze života v Severní Koreji. Ačkoliv ho režim považuje za váženého hosta, který ročně přitáhne do země desítky turistů, všechny jeho snímky podléhají přísné kontrole tamějších průvodců.
„Fotografie vybraných severokorejských pokrmů ve většině případů projdou. Pro KLDR je to do jisté míry reklama,“ řekl Cockerell před lety britským novinářům. Psí žebírka nejsou v Asii ničím revolučním, v KLDR ovšem jde o velice drahou pochoutku. „Severokorejci nechovají domácí mazlíčky. Maso je v zemi velký luxus a podává se především při slavnostních případech, jako jsou svatby či státní svátky,“ vysvětluje.
Na svých cestách narazil v Pchjongjangu i na kávu známého řetězce Costa Coffee. Později ovšem zjistil, že jde o restauraci, která funguje zcela nezávisle na světoznámé značce. „Používali hrníčky Costa Coffee, které se do země dostaly zřejmě z přeprodeje,“ řekl Brit.
Podobných „falešných“ podniků je v zemi údajně celá řada. Fastfoodový řetězec KFC má třeba vlastní severokorejskou napodobeninu, kterou tamější provozovatelé přejmenovali na KHC. Místo smažených kuřecích křidýlek, které jsou v zemi nedostatkovým zbožím, ale nabízejí jen zoufale vypadající hranolky a brambůrky.
Velmi populárním severokorejským nápojem se stalo pivo Taedonggang, v jádru ovšem šlo pouze o převařené britské pivo Usher. Po uzavření mateřského pivovaru odkoupila KLDR recepturu i nástroje od překupníků a začala oblíbený alkoholický nápoj vařit na předměstí Pchjongjangu. „Běžní občané ho mohou ochutnat pouze výměnou za přídělové lístky,“ dodává Cockerell.
Někteří uživatelé internetového diskuzního fóra Reddit obvinili britského podnikatele z nepřímé podpory severokorejského totalitního režimu. Ročně totiž přitáhne do země desítky majetných turistů, kteří tam utratí spoustu peněz. Nařknutí z kolaborace ale několikrát odmítl.
„Platím tam jen za jídlo a služby. To, že si tamější vláda odlomí malou částku z ceny jako daň, nepovažuji za přímou podporu totalitního režimu – velká část peněz jde stejně do kapes provozovatelů. Jestliže se to někomu i tak příčí, samozřejmě mu doporučuji do Severní Koreje necestovat,“ dodal na svou obranu.