Německý FlixBus požírá téměř veškerou konkurenci. Vzdala to i DB

Německý FlixBus požírá téměř veškerou konkurenci. Vzdala to i DB

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

U německého dopravce FlixBus v Mnichově může bouchat šampaňské. Opět o jednoho konkurenta méně. Je to jen několik týdnů zpět, co FlixBus začátkem srpna oznámil, že převzal firmu Postbus. Na dálkových trasách ve Spolkové republice mu tehdy zůstal už jen jeden vážnější protihráč, a sice Deutsche Bahn (DB, Německé dráhy) se svou značkou Berlin Linien Bus (BLB).

Ale minulý týden kapitulovala i Deutsche Bahn, zdánlivě z vlastního rozhodnutí, a stahuje se z většiny svého dosavadního autobusového byznysu. BLB do konce roku skončí, napsal Manager Magazin.

Některé z dosavadních čtyřiceti tras BLB převezme IC Bus, který dosud jezdil hlavně do zahraničí. Deutsche Bahn ho maximálně propojí s jízdním řádem svých vlaků, dodává list taz. "Oddělené vnímání železničního a autobusového trhu dává malý smysl ," říká šéf představenstva DB Berthold Huber. Pomíjí totiž skutečné potřeby klientů, dodává. Ti můžou objednávat jízdenky na IC Bus všemi kanály DB a využívat všechny příslušné výhody a slevy.

Experti nicméně předpokládají, FlixBus si pro sebe urve i část trhu IC Busu. BLB a IC Bus měly loni zisk 30 milionů eur, současně ale vykázaly ztráty 15 milionů eur. Že nyní vedení drah zatáhlo za záchrannou brzdu, není příliš překvapivé. Nepostrádá jistou historickou ironii, že teď jeho kvazi nadřízený, spolkový ministr dopravy Alexandr Dobrindt, svou zostřenou liberalizací trhu dálkové autobusové dopravy položil základní kámen rychlého odchodu DB z něj. Tak rychle se to ovšem nečekalo.

zelený autobusový dravec v centru Berlína - Foto: FlixBus

Ale FlixBus rostl rychle. S americkým finančním investorem General Atlantic v zádech vyčistil trh tempem vyrážejícím dech. Na začátku převzala firma loni v lednu berlínský start-up Meinfernbus, byť byl tehdy FlixBus mnohem menší. Letos na jaře postoupil FlixBus výrazně dále, když koupil kontinentální byznys britské společnosti Megabus. Nejnovějším trhákem bylo už zmíněné převzetí Postbusu letos na jaře.

Po čtyřech letech liberalizace a tvrdém vytlačování konkurence dominuje nyní Flixbus trhu dálkových spojů v Německu. Ovládá ho celkem 79 procent. Berlin Linein Bus a IC Bus měly aktuálně jen pouhých 14 procent trhu, uvádí analytický a statistický portál Statista. Část z toho nyní získal a ještě získá FlixBus. Jak uvedl list Handelblatt, Deutsche Bahn se snažila s FlixBusem vyjednávat o fúzi.

Sebevědomí Mnichované prý ale nastolili autobusové dceři monopolisty na kolejích tak tvrdé podmínky, podle nichž by po případné fúzi nesměly žádné autobusy BLB jezdit na trasách FlixBusu. Pro šéfstvo Deutsche Bahn to bylo nepřijatelné. Skutečnost, že se Německé dráhy stahují z autobusového byznysu, je pro Matthiase Gastela, dopravního experta německé strany Zelných, další špatnou zprávou.

"Když nějaký podnik ovládá 90 procent podílu trhu, nemůže už existovat férová soutěž," argumentuje Gastel. Méně soutěže podle něj vede k horším nabídkám a menšímu výběru.

s méně konkurencí se řidiči FlixBusu můžou ocitnout v nevýhodnějším postavení - Foto: FlixBus

 

,

21. září 2016