PROBLEMATICKÁ DÁLNICE

Babiš se chlubil D8, teď může být z předražené dálnice problém

PROBLEMATICKÁ DÁLNICE
Babiš se chlubil D8, teď může být z předražené dálnice problém

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Zdá se, že s předraženou dálnicí D8, která se stavěla přes 30 let a měsíc po jejím slavnostním otevření hrozí, že se po ní jezdit opět nebude, došla sociální demokracii a lidovcům trpělivost. Opozici se totiž podařilo prosadit, aby byla prověřena jak příprava stavby a kvalita projektu, tak veškeré uzavřené smlouvy a veřejné zakázky. Pro nakonec bylo i hnutí ANO, ačkoliv ministr dopravy Dan Ťok (ANO) považuje slavnostní otevření dálnice za konec všech problémů. Ještě před Vánoci se přitom takovému scénáři snažilo hnutí vyhnout.

Výstavba problematického úseku dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi by měla být podrobena zkoumání forenzního auditu. Shodli se na tom ve středu prakticky všichni poslanci. Překvapením může být, že pro něj hlasovali i poslanci z hnutí ANO, z nějž pochází ministr dopravy Dan Ťok. Ten dálnici v polovině srpna sice slavnostně otevřel, kvůli nestabilnímu podloží to nemusí mít dlouhého trvání a může dojít ke kompletní uzavírce.

„Hnutí ANO bylo ještě před Vánoci, když jsem navrhoval zařazení mimořádného bodu k D8, proti. Ale byli přehlasováni, bod byl zařazen. Nyní už věděli, že nemají šanci to zvrátit a hlasovali pro,“ uvedl pro server Echo24.cz poslanec František Laudát (TOP 09), který provedení nezávislého forenzního auditu ve sněmovně navrhl. Když na začátku prosince navrhl, že by měl Ťok podat k situaci D8 informace, poslanci z hnutí ANO byli proti. Pro ale naopak hlasovali jejich koaliční partneři ČSSD a KDU-ČSL. Při středečním hlasování u auditu už nebyl proti prakticky nikdo.

Opoziční TOP 09 by přitom neměla šanci s auditem i mimořádným bodem o D8 uspět, pokud by koaliční sociální demokraté a lidovci návrh nepodpořili. „Je to věc, která existovala už v době, kdy já chodil do školy. Vzniklo to před 30 lety, tehdejší inženýři rozhodli, že D8 půjde tímto podložím. A právě proto, aby ti, co přijdou po nás, nemuseli za deset dvacet let řešit stejné potíže, jako řeším já třeba u silnice D47, chceme tento audit,“ uvedl pro deník Echo24.cz poslanec Jan Birke (ČSSD) důvody, proč poslanci ČSSD pro návrh hlasovali.

Hnutí ANO přitom otevření dálnice označilo za svůj velký úspěch a problémy přisoudilo tradičním politickým stranám. „Konečně po třiceti letech jsme otevřeli tuhle dálnici. Třicet let to trvalo a to je výsledek tradičních stran, jak nám po revoluci vystavěli základní dálniční síť. Třicet let. A my jsme řekli, že to otevřeme a otevřeli jsme to,“ řekl ministr financí Andrej Babiš (ANO) při slavnostním otevření.

Podezřelý posudek a nekvalitní projekt

„Myslím si, že největší problém je v přípravě projektu. Že vůbec řekl, že lze tuto trasu postavit,“ vysvětlil Laudát. Čtyřproudová dálnice totiž vede přes vulkanické České středohoří a u obce Prackovice musí překonat tři nestabilní kilometry, kde se hýbe svah. Na nesmyslnost trasy poukazují ve studii i experti z Akademie věd ČR.

Slavnostního otevření D8 se vedle ministra financí Andreje Babiše a ministra dopravy Dana Ťoka (oba ANO) účastnil i prezident Miloš Zeman - FOTO: Jan Zatorsky

Audit má podle usnesení Sněmovny zahrnovat zejména prověrku přípravy stavby, kvalitu projektu nebo výkon činnosti technického dozoru stavby. Usnesení hovoří i o právním auditu uzavřených smluv včetně dodatků, dodržování zákona o zadávání veřejných zakázek nebo o analýze víceprací. Hloubkovou kontrolu musí nařídit vláda, proběhnout by přitom měla během několika následujících měsíců. Vláda má totiž poslance o zjištěních informovat už v červnu letošního roku.

Provedení auditu podpořil i sám Ťok, nesouhlasil ale se zveřejněním všech zpracovaných analýz příčin sesuvu z června 2013, což byl další požadavek sněmovny. Ťok to považuje za zbytečné, poukázal na to, že analýzy už jeho úřad zveřejnil. Sněmovna ale zveřejnění prohlasovala. Odmítla však návrh poslance Ludvíka Hovorky (KDU-ČSL), který požadoval, aby vláda předložila přehled fyzických i právnických osob včetně zaměstnanců, které se na výstavbě a její přípravě podílely. Neprošel ani další Hovorkův návrh, aby vláda předložila přehled nákladů vynaložených na podání žaloby na společnost Kámen Zbraslav, která je majitelem lomu Dobkovičky. Stát se s firmou soudí o náhradu škody za poškození stavby dálnice.

Stát přitom v žalobě vychází ze znaleckého posudku Vysokého učení technického v Brně, který označil za zásadního viníka právě kamenolom. Posudek si však nenechal vypracovat stát, ale soukromá osoba, která vede se současnými majiteli lomu spor o vlastnictví. Ministerstvo se o posudek opírá a to i přesto, že mu Česká geologická služba nedoporučila, aby ho k žalobě použilo. Je podle ní vypracovaný nekompetentním subjektem, neodborně a navíc tendenčně se záměrem svalit veškerou vinu na kamenolom.

Na to upozornil ve sněmovně i Laudát. „Par excellence Česká geologická služba, která je chloubou naší země v tomto oboru, vám říká, tohle nedělejte. Nechápu, proč nebyl zadán posudek, který by mohl sloužit jako žalobní podklad u této instituce anebo u někoho skutečně věrohodného. Já to považuji za ostudný postup, který se v tomto případě stal,“ řekl Laudát před poslanci.

Dálnice D8 je od loňského 17. prosince otevřená řidičům. Kvůli nestabilnímu podloží na trase v Českém středohoří je ale u takzvané prackovické estakády provoz sveden na jeden ze dvou mostů. Jde o úsek, kde silničáři odhalili pohyb mostních podpěr. Ťok ve středu naléhal na to, aby se z dálnice D8 nedělal strašák. Nelze přitom ale vyloučit, že se neuzavře i druhá část dálnice, jak pro Týdeník Echo naznačil ředitel České geologické služby Zdeněk Venera.

D8 patří mezi nejdéle rozestavěné dálnice v Evropě, od samého začátku se ale potýkala s problémy a řadou soudních sporů s ekology. Původně měla důležitá komunikace spojit Německo s Českem už v roce 2010, nakonec se tak stalo právě až 17. prosince 2016. Původně Ředitelství silnic a dálnic stavbu vysoutěžilo za 9,9 miliardy. Nakonec se zaplatilo přes 14 miliard. Práce totiž zkomplikovaly povodně a v roce 2013 i velký sesuv půdy na 56. kilometru.

14. ledna 2017