Nový ruský letoun má konkurovat airbusům a boeingům
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Rusové mají konečně vlastní odpověď na úspěšné dopravní letouny na krátké a střední tratě koncernů Airbus a Boeing. V první půli června představili světu svůj stroj na slavnostní ceremonii v Irkutsku, hlavním městě Východní Sibiře, v hangáru letecké firmy Irkut, jež patří státní holdingu Sjednocené letecké korporace (OAK). Nové ruské želízko v ohni se jmenuje MS-21, což je zkratka názvu "Magistralnyj samaljot 21 veka" (dopravní letadlo 21. století), napsala Rossijskaja Gazeta. Přítomný premiér Dmitrij Medvěděv hovořil o "pýše ruského civilního letectví". Jde podle něj také o "dlouho očekávanou událost pro celou zemi.
MS-21 je svými rozměry téměř identický s letouny Boeing-737 nebo Airbus А320, což jsou nejprodávanější stroje na světě. Podle ruského premiéra ale MS-21 svou technickou úrovní všechny konkurenční letouny, které jsou v současnosti v provozu, převyšuje. Má velmi nízké provozní náklady. K tomu výrazně přispívají i dva dvouproudové motory nové generace. Podle výběru zákazníka buď typu Aviadvigatěl PD-14A nebo Pratt Whitney PW1428G.
Za velký pokrok, kterým překonávají konkurenci, označují výrobci i celokompozitní křídlo (vyrábí se v závodě Aerokompozit v Uljanovsku), jež letounu umožňuje dosahovat vyšší provozní rychlost a též zlevňuje jeho provoz. Kompozitní materiály se na celkové hmotnosti draku podílejí zhruba z třiceti procent.
Na slavnostním představení MS-21 se ve srovnání s konkurencí zdůrazňoval i jeho údajně větší komfort pro cestující, k čemuž přispěl i větší průměr trupu, a sice 4,06 metru. To umožnilo jak zvětšit prostor pro uložení zavazadel, tak zvětšit šířku sedadel v ekonomické třídě. Širší ulička usnadní a zrychlí nastupování a vystupování cestujících, což zkracuje pro provozovatele letounu časy a snižuje jeho náklady.
Výrobce Irkut dosud získal závazné objednávky na 242 letadel a na dalších 88 kusů byly učiněny opce. Zájem je primárně o variantu MS-21-300 určenou pro 163 až 211 cestujících. Nikdo si dosud neobjednal větší MS-21-400 s kapacitou 178 až 230 cestujících. Jako první získá nové stroje ke konci roku 2018 ruský Aeroflot, který si jich objednal 50 kusů. První zkušební let MC-21 by se měl uskutečnit mezi prosincem 2016 a únorem 2017.
Po Suchoji Superjet S-100 je MS-21 teprve druhým dopravním letadlem, jež vzniklo v éře po rozpadu Sovětského svazu. I regionální Superjet byl oslavován jako velká naděje, ale stroj trápí četné technické problémy a jeho výrobce má finanční potíže.