pražská doprava expadnuje

Pražská novinka. Tramvají až do středních Čech. Praha plánuje vybudovat trať do Zdib, a nejen tam

pražská doprava expadnuje
Pražská novinka. Tramvají až do středních Čech. Praha plánuje vybudovat trať do Zdib, a nejen tam

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obyvatelé středních Čech budou mít zase o něco jednoduší cestu do Prahy. Hlavní město plánuje společně se Středočeským krajem vybudování tramvajové linky z Kobylis do Zdib. Šlo by tak o první trať, která překročí hranice metropole. Podle plánu by se první tramvaj mohla ve Zdibech objevit v roce 2024. Ve středočeské obci by také mělo vzniknout parkoviště pro 850 míst. Plánují se rovněž tratě do Čestlic a Jesenice.

Tramvajová trať do Zdib se zase přiblížila. Středočeští radní schválili zadat zpracování projektové dokumentace sdružení firem Společnost TT Zdiby. „Rada poskytla souhlas Krajské správě a údržbě silnic Středočeského kraje, aby zadala zakázku zmíněnému sdružení firem. Přípravě výstavby této trati jsme věnovali hodně pozornosti a energie a jsem ráda, že se její otevření opět o další krok přiblížilo. Výstavbu Středočeský kraj inicioval, aby obyvatelům přilehlých částí zlepšil cestování za prací do Prahy,“ uvedla v tiskové zprávě středočeská hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO).

Radost z plánovaného projektu má i pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti): „Řidiči přijíždějící do Prahy po dálnici D8 získají možnost použít pohodlně veřejnou dopravu pro cestování do města. Od vzniklého P+R parkoviště u dálnice D8 (a výhledově i u křížení s Pražským okruhem) bude možné dojet tramvají za deset minut na metro C ke stanici Kobylisy, případně tramvají až do centra. Očekává se tak snížení množství automobilové dopravy, a tím i ekologické zátěže.“

Trať povede ze zastávky Vozovna Kobylisy a v závěru své trasy bude muset překonávat dálnici D8. „Jedná se vlastně o prodloužení tramvajové linky 17. Nová tramvajová trať je plánovaná z Kobylis až za Zdiby, kde by vzniklo parkoviště pro 850 míst,“ uvedl Hřib na svém Facebooku.

„Prodloužení tramvajové trati do Zdib přinese zásadní systémovou změnu městské a příměstské hromadné dopravy v okolí. Zlepší se obslužnost přilehlých částí Středočeského kraje a rozšíří se nabídka přímých spojení například pro obyvatele Dolních Chaber, Zdibů a Sedlece, které je nyní zajišťováno pouze autobusy. Veřejná hromadná doprava nebude navíc díky této trati tolik závislá na dopravních zácpách. Jednoznačně se odlehčí individuální automobilové dopravě,“ věří Jermanová.

Výstavba trati přinese užitek také pro občany městské části Dolní Chabry a obcí ležících severně od hranice Prahy. Součástí návrhu je napojení trati na nově plánovaná parkoviště P+R včetně parkovacích domů. Existence tramvajové tratě v úseku Kobylisy – Zdiby bude podle kraje a města představovat levnější a ekologičtější variantu individuální automobilové dopravě a umožní redukci autobusové dopravy.

Mluvčí Středočeského kraje Barbora Tluchořová pro Echo24 uvedla, že by stavba měla být realizována v letech 2022 až 2024. Nejedná se však o jedinou plánovou trať vedoucí z Prahy. „Dále se plánuje výstavba tratě do Čestlic a Jesenice, kde se připravuje už třetí, resp. čtvrtá aktualizace zásad územního rozvoje. První z tratí povede z Opatova do Čestlic (variantně z Hájů), do Jesenice by se mělo jezdit přes Vestec z Depa Písnice,“ dodala Tluchořová pro Echo24.

Středočeský kraj zadá zpracování projektové dokumentace k prodloužení tramvajové tratě sdružení firem Společnost TT Zdiby. Patří do něj společnosti Pragoprojekt, Metroprojekt Praha a Dopravní a inženýrské projekty. Celková cena projektových prací na 5,5 kilometru dlouhou tramvajovou trať včetně rekonstrukce silnice II/608 mezi Kobylisy a Zdiby bude 44,6 milionu Kč. Podle dřívějších informací by stavba měla vyjít zhruba na 2,36 miliardy korun a má se na ní podílet i Praha. Podle Heleny Frintové z krajského úřadu bude ze 45 procent financována z prostředků středočeských silničářů a z 55 procent z rozpočtu pražského dopravního podniku.

Vojtěch Šeliga

5. února 2019