GALERIE

Krása v efemérnosti bytí

GALERIE
Krása v efemérnosti bytí

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Alžběta Jungrová se k fotografování dostala už na základní škole a její vášeň sledovat dění kolem sebe přes hledáček aparátu tak drobné introvertní dívce nasměrovala a jasně definovala její budoucí kariéru. Dnes patří k vyhledávaným fotografkám se širokým záběrem témat, ale s rozpoznatelným výrazem. Ať už to byla fotoreportáž o drogách na afghánsko-pákistánských hranicích, za kterou dostala čestné uznání Czech Press Photo, nebo série snímků o dětech pracujících v cihelně v pákistánském Péšávaru, či fotografie z barmského uprchlického tábora v Bangladéši, za které obdržela cenu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky.

Míra hraničních témat a prostředí, ve kterém se Jungrová z profesních důvodů často pohybovala, ji dovedla k potřebě opačné tematiky a estetiky, hledání radostných okamžiků. Začala tvořit cyklus portrétů křehkých žen, často zachycovaných v pohybu, v černobílém i barevném provedení s názvem In the Mood for Love, jindy dokumentovala české lidové tradice a řemesla či roky docházela zaznamenávat zákulisí divadelních představení Prague Burlesque Royal. Reportážní fotografování z nebezpečných konfliktních zón po devíti letech neustálého cestování po světě nakonec opustila, nicméně s dokumentaristikou pokračovala mimo jiné v netradičním prostředí ženské věznice ve Světlé nad Sázavou nebo ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze na Karlově náměstí v období covidových vln.

Její okruh volné tvorby se týká převážně žen, krásy, pomíjivosti, vyjádření ženskosti a zvolenou formou a zachycenou emocí zobrazovaného přenáší na diváka své osobní pocity. Autorka ráda pracuje s odrazem ve vodě či skle, s vrstvami a průhledy, s delší časovou expozicí, s kontrastem světla vycházejícího z temnoty. Tím podporuje intimitu, erotický náboj a efemérnost zachyceného okamžiku. Každá její fotografie má vnitřní napětí a příběh. Včetně neplánovaného záběru modelčina pozadí na kluzkém pobřeží severního Španělska.

Alžběta Jungrová: Exit, 2019, digitální fotografie.

 

 

Blanka Čermáková

15. ledna 2022