Komentář Leoše Rouska o střetech mezi online a kamennými obchody s potravinami

Z reálného světa do virtuálního a zpět

Komentář Leoše Rouska o střetech mezi online a kamennými obchody s potravinami
Z reálného světa do virtuálního a zpět

Podíl, který internetové obchody ukusují z maloobchodního trhu, utěšeně roste a v některých případech dominuje (elektronika). Výjimkou jsou potraviny.

V USA první online supermarkety vznikaly a zanikaly už před 20 lety (Webvan 1996-2001, HomeGrocer 1995-2000). Přesto Američané utratí přes web jen 4 % z celkových 795 miliard dolarů ročně vynaložených na jídlo a pití. V Česku nejstarší e-shopy s potravinami teprve dorůstají do věku předškoláků.

Jako první na českém trhu spustilo online supermarket Tesco a to v roce 2012. Zůstalo zatím jediným tradičním řetězcem, který skočil do virtuálního světa. Na webu mu konkurují jen nováčci (např. Rohlík.cz, Košík.cz či Koloniál.cz). Nedávný průzkum agentury Wellen sice ukázal, že letos nákup potraviny přes web zkusilo už 16,7 % lidí, ale tradiční řetězce stále dominují. Nicméně by měly zbystřit.

Na trh kamenných obchodů vstupuje Amazon a současně ruší fronty u pokladen. Zákazník v supermarketu Amazon Go zboží vybere a naskenuje cenovky do mobilu. Platba proběhne automaticky při odchodu. Pokud jde o potraviny, tak si největší americký internetový obchod zkrátka řekl, že je třeba jít zákazníkovi naproti do reálného světa a přidat trochu pohodlí online prostředí.

skenování cenovky do mobilní aplikace v supermarketu Amazon Go - Foto: printscreen Amazon YouTube video

 

9. prosince 2016