Parkovací zóny? Zlodějna, míní právník a žene Prahu k soudu

Parkovací zóny? Zlodějna, míní právník a žene Prahu k soudu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Se spuštěním dalších parkovacích zón v Praze se začínají ozývat kritické hlasy. Zatímco středočeský hejtman požaduje odložit jejich spuštění na Praze 5 a 6, protože prý postihnou Středočechy dojíždějící do Prahy, střešovický advokát Ondřej Pecák jde ještě dál a chystá město žalovat. Podle něj je zavádění dalších zón jen prostředkem, jak z lidí vytahat peníze a vyzývá tak veřejnost k obraně.

Ve středu začaly platit nové parkovací zóny v částech Prahy 5 a 6 a do budoucna jejich rozšiřování zdaleka nekončí. Protestovat proti tomuto kroku i těm dalším, které jsou nyní dále plánovány na Praze 8 a ve zbytku Prahy 3, se rozhodl pražský právník Ondřej Pecák. Podle něj je argument na pokrytí zón kvůli nadbytečné návštěvnické dopravě chybně vysvětlován a i podle vysokých cen za parkování je skutečným důvodem zavádění prý spíše snaha, jak z lidí vytahat peníze. Lidé podle Pecáka byli zneužiti komunálními politiky a mají se proti nezákonným zónám bránit.

„Pokud zóny zasahují i na místa, kde nikdy žádná nadbytečná doprava nebyla nebo jen v nepodstatné míře, je zcela jasné, že v těchto místech se bude parkovat stále stejně a změní se jen to, že lidé vyhodí své peníze oknem. Protože těchto míst je v celé Praze výrazně více, než těch, kde by snad regulace mohla prospět, nabízí se jediné možné vysvětlení – politici našli další zdroj peněz v peněženkách lidí a je škoda to nevyužít,“ říká Ondřej Pecák.

Své tvrzení dokumentuje zákonem o pozemních komunikacích a možností obce zřídit parkovací zóny, které ale musí být doloženy skutečnou a reálnou dopravní potřebou. „A pokud ta není, není splněn ani zákonný požadavek pro zřízení zón. Vedle toho může jít i o obcházení daňových předpisů zřízením diskriminační daně v podobě peněžního trestu za vlastnictví vozidla,“ vysvětluje dále Pecák a vyzývá všechny, kterým „nenažranost politiků“ vadí, aby se připojili k hromadné žalobě, kterou advokát připravuje.

Přesunutí problému z jedné ulice do druhé

„Se všemi lidmi, co jsem hovořil od doby, kdy se v Praze parkovací zóny objevily, jsem osobně musel dát za pravdu přínosu například na Vinohradech v okolí náměstí Míru, zato u mne ve Střešovicích se nezmění vůbec nic, jen budeme všichni platit výpalné bez jakékoliv protihodnoty,“ komentuje věc Ondřej Pecák. „Všeobecně vzato se přesouvá problém z jedné ulice do druhé a je zřejmé, že není ze zvláštních asi zištných důvodů zájem na racionálním řešení, a to zavedení celopražské zóny, zavedení úvodního přiměřeného poplatku tak, aby se náklady na zavedení poplatily a pak aby se poplatky avizovaně snížily. A na snižování samozřejmě není zájem, protože co jednou nese, to je škoda měnit, bez ohledu na to, co by bylo pro lidi skutečně a upřímně přínosné“.

Pecák v minulosti uspěl například v případě realitní makléřky, která měla zaplatit 100 tisíc korun proto, že si po špatných zkušenostech nepřála pronajímat prostory Romům. Nyní slibuje, že případné pokuty nebo obecně stížnosti bude hnát až „přes správní řízení na úrovni města, správní žalobu, kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu ČR a popřípadě k Ústavnímu soudu ČR“.

Na nejnovější parkovací zóny si stěžuje i Středočeský kraj s tím, že ty v Praze 5 a 6 velmi negativně zasáhnou dojíždějící Středočechy. Podle hejtmana Miloše Petery (ČSSD) by se jejich zavedení mělo odložit s tím, že není dořešena „integrace pražské a středočeské dopravy“ a toto rozhodnutí je tak prý ukvapené a nezodpovědné. Zatím nezavádět parkovací zóny se rozhodly radnice Prahy 10 a 4, které nyní volí alternativní způsoby zavedení placeného parkování.

24. srpna 2016