OPERNÍ ZPĚVAČKA

Populisté chtějí vše bagatelizovat a vysoká kultura již přestává mít nárok, říká Dagmar Pecková

OPERNÍ ZPĚVAČKA
Populisté chtějí vše bagatelizovat a vysoká kultura již přestává mít nárok, říká Dagmar Pecková

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Operní pěvkyně Dagmar Pecková za svou úspěšnou kariéru dobyla ty největší světové operní scény. Jen málo českých hudebníků se může například pochlubit vystoupením ve slavné newyorské Carnegie Hall. Dnes vystupuje již pouze jako sólová zpěvačka a do podvědomí Čechů se dostává také skrze své hlasité projevování politických názorů.

Nedávno se v Praze otvírala zrekonstruovaná Státní opera a při té příležitosti vyslovil ministr kultury Lubomír Zaorálek přání, aby se opera otevřela těm nejširším vrstvám. Je to podle vás možné, nebo je dnes tento žánr spíše elitní záležitostí?

Myslím si, že celková úroveň vzdělanosti, nejenom té kulturní, není tak ideální, jak bychom si my, kteří v této branži děláme, představovali. Lidi musíte vychovat, aby vám do té opery šli a myslím si, že se pro to nedělá naprosto nic. Osobně, když například pořádám festival Zlatá pecka v Chrudimi, v Pardubicích, v Holicích a v Hlinsku, tak se tam pokaždé snažím dostat dětskou operu z Prahy, se kterou připravíme představení pro rodiče s dětmi. Děti si tam svým způsobem operu alespoň trochu oťukají. Třeba je to cesta.

Takže Zaorálkovo přání je tedy podle vás jen v rovině snů?

Jsem na to sama zvědavá, kolik lidí do opery dobrovolně půjde, když se tomu nikdo na populární scéně nevěnuje. Když jdu do rozhlasu dělat rozhovor a zeptají se mě tam, co bych chtěla zahrát, tak jim třeba řeknu ať pustí něco krátkého a hezkého od Mozarta. Oni mi na to odpoví, že tohle tady nemohou hrát a já si musím vybrat v uvozovkách mezi Hložkem a Kotvaldem. To je strašná chyba. Proč si člověk na dvojce nemůže pustit Mozarta? Proč se najednou odsuzuje Vltava, že je pro intelektuálněji založené lidi? Proč chtějí všichni populisté všechno bagatelizovat a popularizovat? Tomu opravdu nerozumím. Copak lidé, kteří trochu více čtou, poslouchají nějakou kloudnou muziku, tak nemají nárok? Mám dojem, že si tu větev pod sebou podřezáváme sami.

Je to tedy o finanční podpoře?

Když dělám festival v Chrudimi a řeknou mi, že si na ten festival musím sama vydělat, tak na ně koukám jako blázen. Kultura, která kultivuje, se sama neuživí. Leda bychom dali vstupné dva tisíce a to bych chtěla vidět, kdo tam kromě snobů přijde. V minulosti vždy byla kultura podporována a rozvíjena ze strany měst či šlechticů. To tam máme pozvat Jandu, abychom si na sebe vydělali?

V jakém stavu je současná česká operní scéna?

Krize je tak trochu všude a musí se šetřit. Jako první se vždy začne šetřit na kultuře. Samozřejmě, že německé první scény jako je Berlín, Kolín, Hamburg nebo Drážďany mají takový rozpočet, aby si ty nejlepší umělce zaplatily. U nás se musí na ministerstvu za operu někdo postavit, jako se to stalo s filharmonií, ze které se udělal opravdu světový orchestr.

Když přejdeme k vaší kariéře, tak mě by zajímalo, jak jste se dostala k opeře? Měla jste k tomu nějaký vztah už jako adolescent?

Pocházím z jedné malé vesnice nedaleko Chrudimi, která měla tenkrát přibližně 300 obyvatel. Máma na nás byla sama, takže jsem hodně pobývala s dědečkem a babičkou. Máma měla nádherný hlas a děda hrál na harmoniku, takže nějaká linie vrozené hudby tam je. Vzhledem k tomu, že se moje sestra učila na klavír, tak mě na něj také přihlásili, ale příšerně mě to nebavilo, chytlo mě až to zpívání. K samotné opeře jsem se dostala tak jednou za týden na Vltavě, když v neděli v poledne zpívali lidé z Národního divadla slavné árie. Se vším jsem se ale více méně seznámila až na konzervatoři. Tam jsem si říkala, že kdybych se dokázala v životě dostat do nějakého lepšího sboru, tak budu mít terno, no vidíte, kam jsem se nakonec všude dostala (smích). Já jsem o tom ani nemohla snít, protože jsem to neznala. Když se k tomu ale dostáváte blíž a blíž, tak i ty sny jsou odvážnější a ve finále se mi splnily i ty nejodvážnější sny.

Kariéru operní zpěvačky jste již opustila. Čemu se tedy v posledních letech věnujete?

Operu dělám dál, ale koncertně. Věnuji se tomu, co je pro mě hlasově zvládnutelné a co se mi líbí. Kdybych v opeře zůstala, tak vzhledem k mému věku by už mě zřejmě asi nečekaly takové věci, na kterých bych chtěla vyloženě pracovat. Tak jsem si řekla, že skončím a budu dělat něco jiného. Myslím si, že se mi to daří. Organizuji ten zmíněný festival Zlatá pecka, který nějakým způsobem funguje. Podle mě je na vysoké umělecké úrovni, akorát se to musí finančně doladit. Letošním tématem bude Mariu Callas. Teď dělám s Darkem Králem Magical Gallery, která bude koncertně provedená 7. dubna ve Fóru Karlín.

V poslední době jste hodně politicky angažovaná. Pravidelně zpíváte hymnu na protibabišovských demonstracích, s hnutím ANO jste měla konflikt i v rodné Chrudimi (psali jsme zde). Nemáte strach, že vaše politické názory přebijí u veřejnosti vaše hudební úspěchy?

Sama sebe nepovažuji za politickou aktivistku. Jenom chci, aby se v Čechách k sobě lidé chovali lépe. Mě vadí nepravdivé informace, které se tady po sítích šíří. Vadí mi, jak se pravda najednou stala relativní. Každý může komukoliv nadávat a pozurážet všechno včetně předků a nic se mu za to nestane. To mě také tenkrát odradilo od žaloby kvůli té chrudimské kauze, protože jsem si nebyla jistá, kolik stojí moje čest.

Máte dojem, že v Německu, kde žijete, nemají sociální sítě takový vliv na společnost, co se týče šíření nepravd?

Také to tam je. Bydlím v Německu na malé vesnici, kde máme sousedy s různým způsobem přemýšlení. Jen velmi těžko jsem věřila tomu, když mě jedna sousedka zastavila s tím, jak je Putin výborný. Ruští dezinformátoři jsou schopní tu společnost zasáhnout takovým způsobem, že se člověk ani nestačí divit. To nám toho Zuckerberga byl opravdu čert dlužen.

Vnímáte třeba v Německu, že má Česká republika skutečně horší pověst kvůli prezidentu Zemanovi a premiéru Babišovi?

V různých televizích si z nich dělají legraci. Když si vezmu ZDF, tak tam mají satirické zprávy a v nich byl nedávno Babiš ve společnosti rumunského premiéra, který šel za katr a Orbána. Člověk se tomu na jednu stranu směje, ale zároveň z toho mrazí. Říkáte si: Kde je Havel? Kam jsme se to za posledních dvacet let dostali? Je to hrozná škoda, protože jsme měli skvěle našlápnuto. Jakmile na tuhle adresu něco řeknu, tak se vzápětí ozve: Mlč, jsi jenom zpěvačka, tak zpívej a hlavně si jdi bydlet zpátky do Německa, když se ti to tady nelíbí.

Čtěte také: Partnerům na pravici buď chybí odvaha, nebo chtějí vládnout s ANO, říká Pekarová

**** clink rendering error ****

 

Vojtěch Šeliga

16. února 2020