Novým zákon má Čechům umožnit podávat hromadné žaloby
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Ministr spravedlnosti Robert Pelikán představil návrh zákona, který v České republice zavede možnost podávat hromadné žaloby po vzoru Spojených států nebo zemí západní Evropy. Spotřebitelům umožní od žalované strany požadovat skupinově finanční náhrady vzniklé škody, což doteď nebylo možné. Svou definitivní podobu by měla legislativa dostat přibližně za rok, předtím ji musí posoudit vládní experti. Se zprávou přišlo čtvrteční vydání Hospodářských novin.
„Zvýší se sebevědomí spotřebitelů a zjednoduší se vymahatelnost práva v Česku,“ slibuje si od nové legislativy ředitel Sdružení českých spotřebitelů Viktor Vodička.
Návrh předpokládá, že lidé, kteří se cítí poškození, budou moci založit skupinu a podat hromadnou žalobu. Resort spravedlnosti v souvislosti s tím plánuje založit centrální databázi, v níž by byla vidět všechna probíhající řízení. Návrh v aktuální podobě neudává minimální počet členů skupiny, jež hromadnou žalobu podá. Rozhodnutí, zda žalobu přijme, tak bude na soudech. Francouzská legislativa ukládá, že žalobu musí podepsat alespoň dva lidé. V Polsku je to deset lidí. Ne vždy však bude možné hromadnou žalobu podat. Vyhne se například oblasti rodinného práva nebo sporům společností se svými akcionáři. Nebude se vztahovat ani na stát v případě pochybení jeho úředníků.
Doposud se poškození mohli sdružovat pouze pod spotřebitelskými organizacemi, které je mohli hájit u soudu. Ty však finanční odškodnění žádat nemohli. Mohli jen požádat, aby daná společnost s porušováním práv zákazníků přestala.
V českém veřejném prostoru proběhlo v poslední době hned několik kauz, kdy by se zákazníkům možnost podání hromadné žaloby hodila. Jednou z nich je aféra Dieselgate, v jejímž rámci se ke kupujícím dostalo asi 165 aut s podvodným softwarem k měření emisí. Zákon by pomohl i v případě řešení dvojí kvality potravin či případu vracení špatně vypočtených sazeb úvěrů. „Může se to dotknout také telekomunikačních služeb či trhu nových i ojetých aut,“ odhaduje Vodička.