modré zóny nefungují

Tisíce aut parkují v centru Prahy nelegálně. Auta s kamerami nic neřeší, říká místostarosta

modré zóny nefungují
Tisíce aut parkují v centru Prahy nelegálně. Auta s kamerami nic neřeší, říká místostarosta

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

S návrhem poslanců, aby se vyšetřil vliv cizích mocností na Česko, souhlasí ministr zahraničí za ČSSD Tomáš Petříček. České bezpečnostní instituce dlouhodobě varují před vlivem Ruska či Číny na politické dění v Česku, a tak je potřeba, aby vznikla sněmovní vyšetřovací komise, říká část poslanců v čele s Helenou Langšádlovou (TOP 09).

Podle místostarosty Prahy 1 Richarda Bureše auta s kamerami situaci vůbec nezlepšila. „Jako Praha 1 jsme si nechali udělat rozsáhlý průzkum a studii oprávněnosti parkování ještě za platnosti původního systému, tedy do září 2017. Porovnáním dat se ukazuje, že míra nedodržování pravidel je naprosto stejná před i po zavedení nového systému. V některých lokalitách došlo k mírnému zlepšení, jinde naopak ke zhoršení situace,“ uvedl Bureš pro Echo24. "Samotný systém není špatný, ale chybí jeho správné nastavení a využití všech jeho možností,“ dodal.

Bureš uvedl, že reálná situace je možná ještě horší, než říkají data TSK. „Jako Praha 1 provádíme i vlastní kontrolu pomocí mobilní aplikace v místech, kde statistika ukazuje zvýšenou míru nedodržování pravidel. Kontrolu provádíme v různých časech na různých místech a mnohdy se dostáváme ještě k horším výsledkům, než jaké vycházejí ze statistiky TSK.“

Cena za rezidenční stání pro fyzickou osobu, která má ve vymezené oblasti trvalé bydliště, činí na jeden rok 1 200 korun. Pokuta za špatné parkování se může pohybovat v rozmezí 200 až 2000 korun. Vozy s kamerami nahlásily na Praze 1 za devět měsíců přibližně 30 tisíc neoprávněně parkujících aut. Celkem vybrala Praha 1 od ledna do září přes devět milionů korun. Místostarosta Bureš však upozornil, že podle čísel, kolik aut nelegálně na Praze 1 parkuje, by město mělo evidovat přibližně 150 tisíc případů za jeden měsíc. Ukazuje to, že systém zjevně nefunguje.

Nastupující starosta Prahy 1 Pavel Čižinský pro Echo24 uvedl, že bude situaci řešit: „ Vím, že s dodržováním parkování jsou velké problémy, zda až tak zásadní, to budeme muset ještě zjistit. Každopádně i kdyby byl rozsah porušování nižší, je potřeba to řešit.“

Situaci bude muset řešit také TSK a nové vedení města

„Problému jsme si vědomi a na základě získaných dat a zkušeností spolupracujeme jednak na analýze lokalit, pro které je nízká respektovanost dlouhodobě charakteristická, jednak na přípravě podkladů pro případné upřesnění role Městské policie v systému zón placeného stání,“ komentovala pro Echo24 informaci zveřejněnou Českou televizí Barbora Lišková za TSK.

Městem projíždějí auta s kamerami, které oprávněné parkování kontrolují, což zajišťuje firma Eltodo. Město původně očekávalo, že v důsledku zautomatizované kontroly bude respektovanost zón vyšší. Minimálně na Praze 1 to však nefunguje. „Automatizovaná kontrola platnosti parkovacích oprávnění pro vozidla v ZPS je pouhým technickým prostředkem, poskytujícím podklady pro represivní a správní orgány – sama o sobě nemůže respektovanost přímo ovlivnit,“ upozornila Lišková.

Současný magistrát čeká s případným řešením situace, až zasedne nové vedení města. „Za hlavní město předpokládám, že se s výsledky dat seznámí vedení Prahy po nástupu do funkce a učiní některá opatření. Ustavující zastupitelstvo je naplánováno na 15. listopadu, až poté bude možné učinit některé dílčí kroky,“ řekl serveru Echo24 tiskový mluvčí magistrátu Tadeáš Provazník.

V rámci nastupující koalice bude mít dopravu na starosti Adam Scheinherr z uskupení Praha Sobě, který plánuje po nástupu do funkce problém řešit. „Chceme, aby každý Pražan mohl v místě, kde bydlí, zaparkovat. Proto je nutné systém parkování v Praze sjednotit a koordinovat. Budeme o tom hovořit s jednotlivými městskými částmi a výsledek představíme v okamžiku dohody. Problém si uvědomujeme a všichni zastupitelé Praha Sobě mimo jiné odmítli parkovací karty zdarma, aby papalášskými výhodami nezabírali místa Pražanům,“ řekl pro Echo24 Adam Scheinherr.

Problém je především s nedostatkem parkovacích míst v centru města, která využívají například i turisté. V Praze přitom stráví řidiči parkováním okolo 15 minut, v centru téměř dvojnásobek. Ročně to vychází na 180 hodin, tedy více, než jeden pracovní měsíc. Ukázala to dřívější studie ČVUT.

Vojtěch Šeliga