Babišova vláda chystá miliardy pro média, nejvíc mají dostat oligarchická
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Kabinet Andreje Babiše připravil v době koronavirové krize návrh pomoci vybraným médiím. Hodnota podpory by se pro média převážně vlastněná oligarchy měla dosáhnout až dvou miliard korun. Státní podpora by měla být určena jen pro vydavatele denního tisku, jehož prodeje přitom vytrvale několik let řadě klesají, rádia, komerční televize. Stovky milionů se chystají do konce i pro provozovatele billboardů a venkovních ploch.
Vydavatelé internetových zpravodajských serverů nebo malá nezávislá vydavatelství, která jsou ke vládě kritická, jsou samozřejmě ze hry. Informaci o chystané pomoci velkým mediálním domů se několik dní šířila v zákulisí, podrobnosti a návrh státní pomoci pro média přinesl v úterý server Neovlivní. Navržená pomoc nejenže míří jen k vybraným médiím, ale zároveň by znatelně pokřivila mediální trh, protože nárok na dotaci by se prokazoval poklesem prodejů a obratů. Deníky mají problémy s poklesem prodejů už řadu let nezávisle na vypnutí ekonomiky z důvodu koronaviru. Letos v dubnu se na stáncích prodalo denně o 20,5 % méně než před rokem. Ačkoli pandemie koronoviru tvrdě dopadla na celé mediální odvětví, pomoc má být určena jen vybraným.
Podle serveru Neovlivní, který zveřejnil i dokument s konkrétním návrhem, se nyní jedná mezi ministerstvem kultury a ministerstvem financí. Návrh obsahuje podporu produkci obsahu, která by byla ve formě zadání komunikačních kampaní ve celkové maximální výši 2,3 miliardy korun. Denní tisk má dostat 1,1 miliardy, soukromé televize 700 milionů, soukromá rádia 300 milionů a do outdooru (provozovatel billboardů) má jít 200 milionů korun. Pomoc by měla přitéct v podobě inzerce.
Podle ministra kultury Lubomíra Zaorálka by měla pomoc směřovat do všech médií, tedy nikoliv jen k vybraným velkým hráčům. „Muselo by to být tak, aby to bylo nějakým způsobem vyrovnané. Aby to nebylo tak, že je to jenom pro někoho. Jak udělat, aby to bylo férové, v tom je obtíž. Jinak si myslím, že by to neprošlo ani první oponenturou. Když chceme pomoci tomuto segmentu, tak musí být zřejmé, že pravidla jsou pro všechny stejná,“ řekl pro iRozhlas.cz Lubomír Zaorálek.
Ministr dále uvedl, že by konkrétní pomoc měla být známá až poté, co dojde ke schválení rozpočtu se schodkem 500 miliard korun. Stát by ale médiím v době krize měl přispět z důvodu výpadku reklamy. „V některých zemích Evropy pak vytvořili programy pro pomoc médiím, protože je zájem, aby nedošlo k devastaci celého tohoto segmentu průmyslu. I mediální průmysl si zaslouží pozornost. Proto se vedla jednání, jak mu pomoct. A v hrubých obrysech jsme se již dopracovali nějaké podoby,“ řekl dále Zaorálek.
Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) dnes novinářům řekla, že se účastnila jednoho jednání, kde se z iniciativy ČSSD téma probíralo. „V tuto chvíli není na stole nic konkrétního. Určitě by to ale musela být plošná podpora,“ řekla.
Prodej novin, a to jak na stáncích, tak v předplatném dlouhodobě tvrdě padá už několik let. Jen letos v dubnu se celkový prodej novin propadl meziročně o více než 20 %. MF DNES v dubnu 2020 prodala na stáncích jen 28 727 výtisků denně, zatímco o rok dříve dříve 37 725. To je meziroční propad o 19,6 %.
Koronavirus pád mediálního byznysu ještě urychlil. Navíc začala rapidně klesat cena internetové reklamy místy až o 70 procent a některé mediální domy začaly škrtat a propouštět. Zániku se dočkaly také některé tituly, například měsíčník Moderní řízení či páteční časopis Ego!, který byl k dostání ve výtisku Hospodářských novin z Economie. Společnost Mafra také zastavila časopisy Motor, Top Gear nebo Tina Bydlíme.
Řada nezávislých odborníků volá již delší dobu po řešení v podobě daňové asignace, kde sám daňový poplatník rozhoduje o příjemci části odvedené daně. Návrh se již několikrát dostal na projednání do sněmovny, nikdy však nebyl schválen.
Ministr kultury Lubomír Zaorálek přišel už dříve s návrhem nulové DPH pro noviny, časopisy a knihy, to ale ministryně financí Alena Schillerová odmítla s odůvodněním, že nelze mít čtyři sazby daně z přidané hodnoty. „Mohu potvrdit, že nám bylo řečeno, že můžeme mít jen tři sazby DPH, nikoliv čtyři a bylo to proto ministerstvem financí odmítnuto,“ sdělila pro Echo24 mluvčí ministerstva kultury Michaela Lagronová.