Rok 2028?

Na letiště za pár desítek minut? Moderní železnice má stále jasnější obrysy

Rok 2028?
Na letiště za pár desítek minut? Moderní železnice má stále jasnější obrysy

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Důstojné spojení centra Prahy s Letištěm Václava Havla už začíná mít jasnější obrysy. Poté, co zřejmě definitivně padla varianta prodloužení metra, se snad již v nejbližších letech začne intenzivně pracovat na železničním spojení. SŽDC zveřejňuje vizualizace jednotlivých stanic. Vznikne například rozsáhlý přestupní terminál Dlouhá Míle.

Modernizace trati mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na letiště by měla být dokončena v roce 2028. Z železnice za téměř 40 miliard korun je nyní rozpracovaná pouze část na Negrelliho viaduktu, další úseky se začnou stavět za dva roky.

Cesta z centra Prahy na Letiště Václava Havla v Ruzyni by měla po připravované železniční trati trvat 25 minut, spojení z Prahy do Kladna pak půl hodiny. Modernizace trati mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na letiště by měla být dokončena v roce 2028. Z železnice za téměř 40 miliard korun je nyní rozpracovaná pouze část na Negrelliho viaduktu, další úseky se začnou stavět za dva roky.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybrala pro připravovanou trať k pražskému letišti novou, takzvanou jižní variantu střešovických tunelů mezi Dejvicemi a Veleslavínem. Tunel povede pod ulicemi Svatovítská, Norbertov a U vojenské nemocnice. Vybraná varianta by měla být nejplynulejší ze zvažovaných tras, uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Stavba úseku mezi pražským Výstavištěm a Veleslavínem, jehož podstatnou částí tunel je, by měla vyjít na přibližně 13,3 miliardy korun. Práce na stavbě by měly začít zhruba za šest let.

Variantu podporuje i město. „Variantu železničního spojení na letiště koordinuje SŽDC, se kterým stejně jako s Prahou 6 a dalšími aktéry intenzivně jednám. Mým cílem je pomoci připravit stavbu co nejrychleji a v takové variantě, která bude vstřícná k lidem v okolí trati. Toto jižní varianta splňuje a proto ji podporujeme i ze strany města,“ uvedl již dříve pro Echo24 náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Současné vedení města nepočítá se záměrem na letiště prodloužit metro. Takhle navíc stavbu bude financovat SŽDC. „Železnice oproti metru nabízí vyšší rychlost, kapacitu, komfort a nižší investiční náklady. Modernizace navíc zlepší dopravní obslužnost pro Kladno a okolní aglomeraci. Investici je třeba vnímat jako spojení dvou důležitých a významově rovnocenných projektů: napojení letiště na železnici a zajištění moderní hromadné dopravy pro největší středočeské město,“ uvádí SŽDC.

Nebojí se také, že by projekt po změně pražského vedení mohl skončit. „Vzhledem k tomu, že pražské vedení není zadavatelem ani investorem modernizace tratě na Kladno, tak skutečně není možně, aby projekt zrušilo,“ uvedl pro Echo24 za SŽDC Marek Illiaš.

SŽDC modernizaci trati rozdělila do sedmi úseků. Rozpracovaný je zatím úsek na Negrelliho viaduktu, který bude dokončen do června příštího roku. SŽDC teď vyřizuje územní řízení k úsekům mezi pražskými částmi Bubny a Výstaviště, dále Praha-Ruzyně – Kladno a mezi Kladnem a Ostrovcem. Tyto části by měly být hotovy do roku 2024.

Nejdéle se bude čekat právě na stavbu úseků mezi Veleslavínem a letištěm a Veleslavínem a Výstavištěm, což je nejdražší část trati. Ve středu organizace představila nové řešení pro úsek Výstaviště-Veleslavín, jehož převážná část povede tunelem. SŽDC vybrala jižní variantu, která povede pod střešovickým masivem. Tunely budou raženy v hloubce až 80 metrů pod zemí.

Čtěte také: Klimatizace v tramvajích? Kvůli sporům v koalici se může dodávka zadrhnout

Vojtěch Šeliga