dálnice dálnice dálnice

Babiš vyzývá Rakousko k rychlejší stavbě dálnice, ale co trasa do Vídně?

dálnice dálnice dálnice
Babiš vyzývá Rakousko k rychlejší stavbě dálnice, ale co trasa do Vídně?

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Premiér Andrej Babiš vyzval sousední Rakousko, aby urychlilo výstavbu dálnice z Linze směrem k Českým Budějovicím. Rakouská dálnice přitom stojí pouhých 15 kilometrů před hranicemi, Čechům zbývá postavit podstatně více. Je také nutné rovněž připomenout plánované dálniční spojení mezi Brnem a Vídní, zatímco rakouská část končí již 9 kilometrů před hranicemi, česká D52 se od roku 1996 neposunula od Pohořelic.

Dálnice D3 z Mezna k hranicím s Rakouskem by měla být hotová v roce 2024. Celá D3 z Prahy k hranicím bude hotová do roku 2028, řekl premiér Andrej Babiš (ANO). V Netřebicích na Českokrumlovsku prohlásil, že bude naléhat na Rakousko, aby svou část dálnice dokončilo rovněž v roce 2024. Rakušané zatím vůbec nepřipravují úsek z Rainbachu ke státním hranicím.

„Netřebice. Tuhle obec asi znáte, ale nevíte, jak se jmenuje. Ale když jedete do Rakouska na Linec, tak ji projíždíte. Normálně tudy projede 8,5 tisíce aut denně, každé páté auto je kamion. Proto tady musíme dodělat jihočeskou dálnici až k rakouským hranicím do roku 2024… Rakousko zároveň musí zrychlit zbývajících 15 km své dálnice o 4 roky, abychom se měli na co napojit,“ napsal Babiš na Twitter.

V souvislosti s tím, mu byla připomenuta kauza obchvatu Olbramovic, která se jej bezprostředně týká. „A co Olbramovice, pane premiére? Tam projede 30 tisíc aut denně a na obchvat čekají jako na smilování. A evidentně ještě dlouho budou… Ostatně jezdíte tam tudy na Čapák často, tak asi i víte, jak se obec jmenuje. Zajedete se podívat i tam?“ napsala v reakci první místopředsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová.

Nebyla jediná, na kauzu Olbramovice byl Andrej Babiš upozorňován na sociálních sítích ze všech stran. Ministerstvo dopravy totiž nedávno zrušilo stavební povolení na stavbu obchvatu Olbramovic, které se nacházejí v sousedství Čapího hnízda. Na stavbu si totiž stěžovala mimo jiné právě i společnost Imoba, která vlastní Čapí hnízdo.

Rakušanům zbývá 9 km, Češi od roku 1996 neudělali nic

Pokud ale Babiš vyzývá našeho jižního souseda k urychlení stavby dálnic, měl by svůj zrak zaměřit také na jižní Moravu. Situaci s propojením Brna a Vídně se nedaří českým politikům řešit více než dvacet let. Zatímco se Rakušané se svojí dálnicí A5 přiblížili již na 9 kilometrů k českým hranicím, tak česká čeká již od roku 1996 na prodloužení z Pohořelic. Je nutné navíc připomenout, že má Babišovo hnutí ANO rezort dopravy ve svých rukou již od roku 2014.

Ministerstvo dopravy doufá, že by dálnice mohla stát v roce 2030. „Konečný termín výstavby a následného zprovoznění dálnice D52 není možné v tuto chvíli přesně určit, protože celou stavbu od Pohořelic až na státní hranice teprve čekají složitá územní a stavební řízení. Nejlépe je na tom skutečně obchvat Mikulova, který má územní rozhodnutí již vydané, došlo ovšem k odvolání ze strany odpůrců, jejich stanovisko se právě řeší. Rádi bychom celý tah měly v provozu nejpozději do roku 2030, dílčí stavby budou samozřejmě zprovozňovány dříve,“ uvedla pro Echo24 mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Čtěte také: Zbytečné letiště v Budějovicích? Spolklo už miliardy, nikdo neví, co s ním

Vojtěch Šeliga

21. července 2019