Bezpečnost výletních lodí

Záhadná zmizení z výletních parníků. Jsou bezpečné? Ročně se „ztratí“ přes 20 lidí

Bezpečnost výletních lodí
Záhadná zmizení z výletních parníků. Jsou bezpečné? Ročně se „ztratí“ přes 20 lidí

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Případ Britky, která o uplynulém víkendu spadla na Jadranu přes palubu velké výletní lodi a ve vodě deset hodin čekala na záchranu, vzbudil diskuzi ohledně bezpečnosti podobných plaveb. Incident totiž není ojedinělý. Podle německého serveru Web.de se takto ročně „ztratí“ přes dvacet lidí. Kritici tvrdí, že snahy učinit plavby bezpečnějšími se u jejich provozovatelů setkávají s nepochopením.

Sobotní plavba výletní lodí z italských Benátek do Řecka se pro 46letou Kay Longstaffovou stala noční můrou. V oblasti Jadranu totiž z dosud neznámých příčin (objevily se spekulace o alkoholu) spadla do vody, čehož si zpočátku nikdo nevšiml. V moři strávila dlouhých deset hodin. Až ráno ji objevila chorvatská pobřežní stráž, podle jejíž slov žena ve vodě přežila jen díky dobré fyzické kondici. „Ti skvělí hoši mě zachránili. Jsem velmi šťastná, že jsem naživu,“ svěřila se Longstaffová chorvatské televizi.

Radost z malého zázraku však nyní střídají obavy o bezpečnost pasažérů na výletních plavidlech. „Každý rok zmizí v průměru více než 20 lidí z paluby zaoceánských parníků,“ vypočítal pro německou agenturu DPA Ross Klein, profesor námořních studií z kanadské Newfoundlandské univerzity. Od roku 2000 mělo dojít hned k 315 podobným případům. Klein uznává, že v některých případech šlo o úmyslné sebevraždy a provozovatelům lodí tedy za ně nelze přičítat jakoukoliv vinu. Zbylé případy ztracených turistů však byly nešťastnými nehodami, ačkoliv v nich často hrál roli alkohol. „Je znepokojivé, že přibližně ve 30 procentech případů neexistuje žádný údaj o tom, co se mohlo cestujícím stát,“ říká Klein.

Mnozí si stěžují na přístup některých provozovatelů výletních plaveb. Ačkoliv americký Kongres v roce 2010 schválil zákon, který posádkám nařizuje oznámit zmizení cestujícího do čtyř hodin a v rámci možností nainstalovat systémy, které by na pád cestujícího přes palubu upozornily, americký odborník na námořní právo Jim Walker říká: „Mnoho lodních společností tyto systémy dodnes nemá nainstalováno (…). Námořní společnosti jsou o penězích, je snazší označit případ chybějící osoby jako sebevraždu, než investovat do drahých bezpečnostních systémů.“

Tomu však oponují zástupci některých výletních společností. Podle nich jsou současné výletní lodě nejbezpečnější, jaké kdy byly. „Neexistují žádné známé případy, kdy někdo, kdo se choval zodpovědně, přepadl přes zábradlí výletní lodi,“ řekl zástupce společnosti TUI Cruises. Již v případu Britky se vyrojily spekulace, že musela z lodi vyskočit, neboť vypadnout z podobného plavidla je takřka nemožné. Co přesně se o víkendu na palubě lodi Norwegian Star odehrálo, bude snad jasné až skončí vyšetřování.

, fk